Aprilia SXV

till 95% är det tändspolen eller kabel/tändhatt, som någon skrev här. Jag har varit med om tre hojar med detta problemet.


har dom hojjarna gått dåligt hela tiden eller bara "då och då"...för min går klockrent ibland, sen så helt plötsligt går den as dåligt!
Om det skulle vara tändspole/tändhatt går den även upp i tomgångsvarv då? för min får ju en tomgång strax under 3000 efter att jag har kört ett tag!
 
har dom hojjarna gått dåligt hela tiden eller bara "då och då"...för min går klockrent ibland, sen så helt plötsligt går den as dåligt!
Om det skulle vara tändspole/tändhatt går den även upp i tomgångsvarv då? för min får ju en tomgång strax under 3000 efter att jag har kört ett tag!

Min gick bra och dåligt om vartannat, visade sig att kabelskon från tändspolen var helt glapp.
Läste på ett annat forum " I love this bike, but it´s assembled by monkeys" :D
Håller helt med om det.
Det bästa är att plocka isär och kolla igenom kontakter och liknande, och sedan plocka ihop hojen igen, så har du större chanser att ha en fungerande hoj.
Vandrande tomgång kan bero på en mängd olika saker, och behöver inte hänga ihop med första problemet.
 
Min gick bra och dåligt om vartannat, visade sig att kabelskon från tändspolen var helt glapp.
Läste på ett annat forum " I love this bike, but it´s assembled by monkeys" :D
Håller helt med om det.
Det bästa är att plocka isär och kolla igenom kontakter och liknande, och sedan plocka ihop hojen igen, så har du större chanser att ha en fungerande hoj.
Vandrande tomgång kan bero på en mängd olika saker, och behöver inte hänga ihop med första problemet.


har haft den inne på verkstan igår och idag å dom har kollat tändhattar och tändspolen och hittar inge fel på det, sen så har dom kollat en massa mer grejer kommer inte ihåg allt!

Det skumma är att den har gått som en klocka varenda gång dom har varit ute å kört den!

Ska ut med den nu å kolla hur den går...hoppas på det bästa!
 
Nu är hojen ihop igen men har inte varit inlämnad. Nu efter att vi har kollat ventilerna och mycket har varit av så baktänder den eller smäller som fan vid avslag från 6-7000 varv men inte alls så mycket vid lägre varv och ibland ingenting alls. Vad kan felet vara?

Kan tillägga om det skulle hjälpa någon att gaswirerna har varit av och har skruvat på dem. Allt annat funkar fint och motorn svarar som innan då den endast small vid motorbroms från höga varv.
 
Nu är hojen ihop igen men har inte varit inlämnad. Nu efter att vi har kollat ventilerna och mycket har varit av så baktänder den eller smäller som fan vid avslag från 6-7000 varv men inte alls så mycket vid lägre varv och ibland ingenting alls. Vad kan felet vara?

Kan tillägga om det skulle hjälpa någon att gaswirerna har varit av och har skruvat på dem. Allt annat funkar fint och motorn svarar som innan då den endast small vid motorbroms från höga varv.

när mitt avgas inte va helt tätt smälde den som fan
så fort man släpte gasen
kolla lunda tråden det blir lek imoron
 
450 Vs 550?

Hej, jag har en 450 07a. Min polare har en 550 med effektsystem och min känns som en moppe i jämförelse.
ska de va så stor skillnad?
550´n går å gasa upp på 4an medans 450 får forceras upp på 2an.
450´n har orginalsystem och går inte heller direkt helt rent under 5500 varv.
ska jag be om att få min hoj bättre inställd eller är orginalsystemet för fattigt för att hojjen ska ha nåt bottenregister å gå rent under 5500varv?

Blir min snarlik 550´n om jag byter till effektsystem eller är de större skillnad än vad jag förstog de som när jag kötpe min 450:rolleyes:
 
Hej, jag har en 450 07a. Min polare har en 550 med effektsystem och min känns som en moppe i jämförelse.
ska de va så stor skillnad?
550´n går å gasa upp på 4an medans 450 får forceras upp på 2an.
450´n har orginalsystem och går inte heller direkt helt rent under 5500 varv.
ska jag be om att få min hoj bättre inställd eller är orginalsystemet för fattigt för att hojjen ska ha nåt bottenregister å gå rent under 5500varv?

Blir min snarlik 550´n om jag byter till effektsystem eller är de större skillnad än vad jag förstog de som när jag kötpe min 450:rolleyes:

450n blir MYCKET starkare med effektsystemet.

550n polarns din är säkert nerdrevad också
 
tack för svaret, då blir jag så illa tvungen att köpa effektsystem. För kraften i min är jag brutalt besviken på.
Vart kan man komma över de mest prisvärda effektsystemet och vilken modell/märke ska man köpa?
 
tack för svaret, då blir jag så illa tvungen att köpa effektsystem. För kraften i min är jag brutalt besviken på.
Vart kan man komma över de mest prisvärda effektsystemet och vilken modell/märke ska man köpa?

Silmoto rostfritt (stainless steel) är billigast och bäst, de enda jag vet som säljer dem är alice racing.
 
Kanske hittar du något Arrow helsystem som följer med nya 07:0r på blocket. Har sett några annonser men de verkar försvinna fort!

Det är brutal skillnad orginal avgas och arrow. Acra ska vara ännu bättre. Min går perfekt med Arrow. Inge avgassmäll eller tvekning vi gasrullning. En orginal 550 avstrypt liknar 450 med Arrowrör. Dock e 550 lite starkare men karaktären är ändå lik 450 med arrow.

//Linkan


tack för svaret, då blir jag så illa tvungen att köpa effektsystem. För kraften i min är jag brutalt besviken på.
Vart kan man komma över de mest prisvärda effektsystemet och vilken modell/märke ska man köpa?
 
Kanske hittar du något Arrow helsystem som följer med nya 07:0r på blocket. Har sett några annonser men de verkar försvinna fort!

Det är brutal skillnad orginal avgas och arrow. Acra ska vara ännu bättre. Min går perfekt med Arrow. Inge avgassmäll eller tvekning vi gasrullning. En orginal 550 avstrypt liknar 450 med Arrowrör. Dock e 550 lite starkare men karaktären är ändå lik 450 med arrow.

//Linkan

Finns ingen mapp till Arrowsystem som passar SXV´n
 
min hoj går som en jävla påsenötter!
så fort den börjar bli varm så går tomgången upp till nästan 3000rpm
sen så orkar den inte varva ur som den ska ibland , den börjar blödra å gå riktigt dåligt, sen helt plötsligt så går den skit bra igen...nån som har varit med om det här problemet?

Har också bekymmer med min tomgång, när den är kall så ligger den som den ska, 1800-2100 varv men när den nått arbetstemperatur så går den upp till 3000 varv. Kan kanske vara att den får tjuvluft ngnstans? Eller kan de vara ngt tändprobelm som nämts tidigare?
Den går precis som den ska i övrigt.
 
Har också bekymmer med min tomgång, när den är kall så ligger den som den ska, 1800-2100 varv men när den nått arbetstemperatur så går den upp till 3000 varv. Kan kanske vara att den får tjuvluft ngnstans? Eller kan de vara ngt tändprobelm som nämts tidigare?
Den går precis som den ska i övrigt.

Har ni bytt tändstift till de med två elektroder? Min blev genast mkt bättre.
NGK CR8EKB
 
Last edited:
Har ni bytt tändstift till de med två elektroder? Min blev genast mkt bättre.
NGK CR8EKB
Min har de nya stiften + nya mappningen men gör precis samma sak vad gäller tomgångsvarvet. Däremot går den alltid som ett spjut så det är inget stort problem :)
 
Har också bekymmer med min tomgång, när den är kall så ligger den som den ska, 1800-2100 varv men när den nått arbetstemperatur så går den upp till 3000 varv. Kan kanske vara att den får tjuvluft ngnstans? Eller kan de vara ngt tändprobelm som nämts tidigare?
Den går precis som den ska i övrigt.


Mitt tomgångs problem är nu borta...vet inte riktigt vad dom gjorde men nu står den stadigt på 1900!

men mitt andra problem finns fortfarande...skit skumt kan gå hur braa som helst sen helt plötsligt så börjar den hacka sig fram å orkar inte varva sen så vips så e det borta!
 
fick byta lameller efter 280 mil...ska det behöva vara så?...använder ju för fan knappt kopplingen..nån mer som fått byta lameller efter så få mil?
 
fick byta lameller efter 280 mil...ska det behöva vara så?...använder ju för fan knappt kopplingen..nån mer som fått byta lameller efter så få mil?

Lätt hänt när man spännt upp kopplingshandtaget för mycket. Jag brände en koppling ganska tidigt pga det. Nu har jag en race-koppling som ska hålla ännu "sämre" (den är lättare) men den har jag kört snart två säsonger på :)
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top