Aprilia SXV

Har någon problem med kopplingen, får i friläge o missar växlingar väldigt ofta, hur distinkt ja än petar i dem. Justeringen är korrekt men känslan är inte bra i låda/koppling. Cykeln har gått 14 mil.
 
tänkte om nån kunde ge mig lite rekomendationer ang bakhjulskörning med aprilian,

hade en honda crf tidigare och den dreva jag och bestycka om den så att den vart mer vänlig på bakhjulet,

några ideer ang hur jag ska göra aprilian mer vänlig innan man lämnar in den till en verkstad och börjar experimentera,,eftersom den accelerar så snabbt när man drar upp den.

och hur e det med kolvbyten på den..

och har ni några andra tips och trix så skulle jag uppskatta dem,

tack på förhand boyzz!!
 
tänkte om nån kunde ge mig lite rekomendationer ang bakhjulskörning med aprilian,

hade en honda crf tidigare och den dreva jag och bestycka om den så att den vart mer vänlig på bakhjulet,

några ideer ang hur jag ska göra aprilian mer vänlig innan man lämnar in den till en verkstad och börjar experimentera,,eftersom den accelerar så snabbt när man drar upp den.

och hur e det med kolvbyten på den..

och har ni några andra tips och trix så skulle jag uppskatta dem,

tack på förhand boyzz!!
Köp en G2 gasrulle, alice racing har dem. Med den kan du välja hur snäll den ska vara på gasen (varje millimeter ger olika mycke gas beroende på vilken kam man använder på gasrullen)

Gå ner en kugg fram så blir den mycke livligare.

Antagligen har din handlare gjort fel när han satt min/max på gasen, ifall cykeln rusar när du vrider på gasen. Se till att han skruvar ut tomgångsskruven ordentligt innan han ställer in min/max.

Jag föredrar att cykeln är lite "stum" i bakändan när man kör på bakhjulet. Då får man inte det där gunget. Å andra sidan blir den lite svårare att "dra upp". Bästa sättet å göra detta tycker jag är att ställa förspänningen på fjädern bak. Googla "static sag" om du inte vet hur du ställer det, sätt static sag till 10mm (tror att standard är 35-45mm)

Jag använder den snällaste gas-rulle-kurvan, 400. :tummenupp
 
Har någon problem med kopplingen, får i friläge o missar växlingar väldigt ofta, hur distinkt ja än petar i dem. Justeringen är korrekt men känslan är inte bra i låda/koppling. Cykeln har gått 14 mil.

Inte så enkelt att det räcker med att justera växelspaken. Kanske så att du omedvetet lägger tryck på den när du kör. Då kan ovanstående problem uppstå.

\Masonit
 
Passar avgasystem (silmotor) , Handtagsskydd (Aprilia orginal) , Styrdämpare (GPR ) ifrån en 07a på en 08a?

Dom ser då identiska ut förutom något rör mellan utblåsen som jag sett.
 
Passar avgasystem (silmotor) , Handtagsskydd (Aprilia orginal) , Styrdämpare (GPR ) ifrån en 07a på en 08a?

Dom ser då identiska ut förutom något rör mellan utblåsen som jag sett.

Det ska väl inte vara något problem med det?! :va
I alla fall inte med handtagsskydden och styrdämparen. Ska du byta:)
 
Det ska väl inte vara något problem med det?! :va
I alla fall inte med handtagsskydden och styrdämparen. Ska du byta:)

Undra hur de är med helsystemet då. Men när jag tex kollade på acra verkade det vara samma.

Har den inne på garanti reparation nu. När jag får tillbaka den tror jag att jag säljer den eller byter in den emot en 08a tänkte jag.

Men har inte riktigt bestämt mig om jag ska ha kvar den eller byta till en 08a ännu.

Du är nog ta mig fan den rikaste studenten jag vet :D

Du kanske inte känner så många stundenter?
 
Last edited:
Silmoto borde passa på 08an, 99% säker. Det enda som skulle kunna vara annorlunda är den där justerbara bakramen, fast den är väl bara på VDB-hojjarna?
 
fan nu måste jag hitta på nått...vart ju slaktad i accet av polarns husa 650, han segla ifrån mig utan problem!=(
 
fan nu måste jag hitta på nått...vart ju slaktad i accet av polarns husa 650, han segla ifrån mig utan problem!=(

Har du helsystem på den?

Sätt statiska hänget bak till 10-15mm och sänk den till tredje sträcket på framgaffeln.

Min cykel står brant SOM FAN men ändå vill den resa de fyra första växlarna och det är det man tappar på. Det tar tid att lära sig att starta ordentligt också, bättre att tappa lite driv än att få ett framhjulslyft. :tummenupp
 
Har du helsystem på den?

Sätt statiska hänget bak till 10-15mm och sänk den till tredje sträcket på framgaffeln.

Min cykel står brant SOM FAN men ändå vill den resa de fyra första växlarna och det är det man tappar på. Det tar tid att lära sig att starta ordentligt också, bättre att tappa lite driv än att få ett framhjulslyft. :tummenupp

nej den e helt standard, knappt inkörd...ska öppna luftburken och kasta i ett filter i helgen får se ifall den går bättre då!

Vad kostar helsystemen till 550?
 
nej den e helt standard, knappt inkörd...ska öppna luftburken och kasta i ett filter i helgen får se ifall den går bättre då!

Vad kostar helsystemen till 550?

Jamen dåså :) Då har du många hästar till att hämta ut :)

Helsystemet kostar 420 pund tror jag, silmoto sxv från alice racing. Jag vet inte vad de andra systemen typ akrapovic, men jag gissar bortåt det dubbla. Silmoto ger ca 4hk till, mycke mer botten och snabbare gas-svar.

Jag använder ett specialfilter i min hoj men jag har skumfilter som jag använder när jag kör crossbana, och då använder jag standard-locket som jag borrat så mycke hål som det går ur.
 
Hojjen e ju mappad för öppnad luftburk och skumfilter...men filtret har ju inte kommit än tyvärr , men hoppas att det kommer imorgon!

420pund va fan blir det i kronor då? 6-7 tusen eller?
Silmoto systemet ligger det som orginalsystemet eller ´ligger slip-onet på sidan som på en vanlig hoj`?
 
Hojjen e ju mappad för öppnad luftburk och skumfilter...men filtret har ju inte kommit än tyvärr , men hoppas att det kommer imorgon!

420pund va fan blir det i kronor då? 6-7 tusen eller?
Silmoto systemet ligger det som orginalsystemet eller ´ligger slip-onet på sidan som på en vanlig hoj`?

Här är en bra sida om man funderar på köpa prylar utomlands ofta (längst ner kan man fylla i och så räknar den ut vad det är i svenska): http://www.xe.com/

Exempel: 420.00 GBP

=

4,953.33 SEK

Silmoto sitter som på standardhojjen, här är en video på/med SXV-silmoto-burken: http://www.youtube.com/watch?v=AMMI9IdSje0

Det är ett helsystem så du byter hela avgassystemet. Det är skapligt lätt att sätta dit tycker jag iaf. Kom bara ihåg metallbiten som håller bort bensinslangen :)
 
Jamen dåså :) Då har du många hästar till att hämta ut :)

Helsystemet kostar 420 pund tror jag, silmoto sxv från alice racing. Jag vet inte vad de andra systemen typ akrapovic, men jag gissar bortåt det dubbla. Silmoto ger ca 4hk till, mycke mer botten och snabbare gas-svar.

Jag använder ett specialfilter i min hoj men jag har skumfilter som jag använder när jag kör crossbana, och då använder jag standard-locket som jag borrat så mycke hål som det går ur.

Det gör alltså en hel del när man öppnar upp burken? Brutal skillnad eller?

Det här skumluftfiltret ni nämner, har ni nåt tips vart man kan köpa ett sådant?
 
Här är en bra sida om man funderar på köpa prylar utomlands ofta (längst ner kan man fylla i och så räknar den ut vad det är i svenska): http://www.xe.com/

Exempel: 420.00 GBP

=

4,953.33 SEK

Silmoto sitter som på standardhojjen, här är en video på/med SXV-silmoto-burken: http://www.youtube.com/watch?v=AMMI9IdSje0

Det är ett helsystem så du byter hela avgassystemet. Det är skapligt lätt att sätta dit tycker jag iaf. Kom bara ihåg metallbiten som håller bort bensinslangen :)


Tack för tipset!
Fan under 5000 det var ju inte så blodigt dyrt!

Det vart ju gott ljud i den med den burken på iaf!
om jag inte klipper polarns husaberg när filtret å det är i så ska jag fan beställa ett helsystem direkt!=)

Ska försöka att komma ihåg den lilla metallbiten vid slangen men jag kan inte lova nått!=)

hur fan lyckas du hissa upp hojjen på slangen på alla växlar!?:confused:
 
Det gör alltså en hel del när man öppnar upp burken? Brutal skillnad eller?

Det här skumluftfiltret ni nämner, har ni nåt tips vart man kan köpa ett sådant?

Det är grymt stor skillnad med helsystem

Orginal är som gjort för att bytas bort, rören är inte lika långa och det blir ett stort motstånd i ljuddämparen.

Skumfiltret får du tag på hos närmaste aprilia-handlare :) Effektskillnaden är inte särskilt stor mot pappersfilter. Däremot K&N filtret som sitter i min cykel, det gör stor skillnad. Borra upp locket gör skillnad också, luffar-turbo funkar bara över 160km/h och det gör inte så stor skillnad att det ska vara värt att använda det, bättre låta cykeln andas ordentligt i låga farter.

Tack för tipset!
Fan under 5000 det var ju inte så blodigt dyrt!

Det vart ju gott ljud i den med den burken på iaf!
om jag inte klipper polarns husaberg när filtret å det är i så ska jag fan beställa ett helsystem direkt!=)

Ska försöka att komma ihåg den lilla metallbiten vid slangen men jag kan inte lova nått!=)

hur fan lyckas du hissa upp hojjen på slangen på alla växlar!?:confused:

Du tar garanterat en husaberg iaf när ni kommer över 100, annars får du träna mer ;)

Ettan, tvåan och trean går den upp helt oprovocerat bara på gaspådrag, fyran kommer den upp ifall den får lite hjälp typ att det är ojämt i asfalten eller att man trycker till lite me rumpan. Femman får man hjälpa till och trycka me rumpan och dra i styret lite :tummenupp

sxv känns sjukt klen första gångerna man kör den innan man fått koll
på vilka varv man ska ligga på. Annat än encylindrig. Sen när du kommit in i registret lite kommer du känna att den känns snabbare och snabbare! :tummenupp

Jag brukar säga till de som provkör: "Håll stumt tills varvstoppen går i", och hör jag inte att den slår ifrån så brukar jag bara säga "åk ut igen och den här gången drar du tills den studsar på varvstoppen". Annars får man inte känna tjusningen me cykeln!
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top