Aprilia SXV

Men kommer den med den pipan orginal?

Utseendet tycker jag inte var bättre men längre serviceintervall och den knappen kan ju vara gött.

Flyttade min skylt, monterade diodbakljus och skyltblysning igår:)
 

Bifogat

  • namn2.JPG
    namn2.JPG
    89.3 KB · Visningar: 167
  • namn3.JPG
    namn3.JPG
    90.2 KB · Visningar: 162
  • namnlös.JPG
    namnlös.JPG
    105.9 KB · Visningar: 169
Last edited:
Men kommer den med den pipan orginal?

Utseendet tycker jag inte var bättre men längre serviceintervall och den knappen kan ju vara gött.

Flyttade min skylt, monterade diodbakljus och skyltblysning igår:)

Ett tips är att inte låsa hojen i framhjulet, liksom det är bara en bult men tex i bakhjulet så ska kedjan av osv.
Känner vissa som har bara haft framhjulet kvar.

Vad tycks om RXV -08?


Huvudsakliga uppdateringar verkar vara 4 kg lättare, förlängda serviceintervall och knapp för att skifta mellan två olika mappar.

http://babelfish.altavista.com/babe...553/aprilia-rxv-my-2008-dati-e-foto-ufficiali

Om vissa delar av texten verkar konstig så är det för att det är en babelfish-översättning.

Kåporna bak ser lite konstiga ut vid slutet av ljudämparen.
 
Last edited:
Ett tips är att inte låsa hojen i framhjulet, liksom det är bara en bult men tex i bakhjulet så ska kedjan av osv.
Känner vissa som har bara haft framhjulet kvar.

Kåporna bak ser lite konstiga ut vid slutet av ljudämparen.

Är ju inte så väldigt mycket svårare bak. Jag plockar bort min bakfälg under 1 min. Bara dra ur axeln och lägga kedjan åt sidan.

Men jag har lås i drevet också sen har jag yttligare lås med larm i så det ska allt lite till.
 
Men kommer den med den pipan orginal?

Utseendet tycker jag inte var bättre men längre serviceintervall och den knappen kan ju vara gött.

Flyttade min skylt, monterade diodbakljus och skyltblysning igår:)

Ja se där ja det gick ju :tummenupp

Men träffar du en grinig snut så får du 1500:- i böter för plåtens plasering vilket du även får om du skulle kört utan plåt.
 
Svårstartad

Hur är era sxv att få igång kalla?
Jag kan få göra en 15-20 startförsök innan den startar, är avstrypt och mappad och har rullat 39 mil/6 timmar. Använder gul knapp när den är kall.
Varmstarter funkar som dom ska.
Tycker även tomgången är skum, ligger på ca 2100 nystartad men efter en liten körning så ligger den på ca 3100.

//Hans
 
Jo dom är lite trixig när det är närmare 0:an men 15-20 försök är många.... prova med lite mer gas men sura inte ner den. Jag har justerat bort det där gas spelet som ska vara på 2-3mm (tyckte inte om när det glappa) och då fick jag automatiskt lite mer gas med gulknappen men ibland vill den ha enu mera. Det är ju gjort så att när motorn är kall så skickar mappningen på mer bränsle dom första mm när du rör gasen. Nåt jag inte gillar med denna funktion är ju att motorn tok rusar på en gång vilket inte är så bra på en kall motor. Dåligt tänkt av Aprilia men det är vill inte tänkt att dom ska köras i norden....
 
Om det hade vart närmare 0 grader hade det kanske vart ok, men hojen står i garage med ca 20 grader för tillfället, jag upplevde den mer lättstartad när den var strypt dom första tre timmarna.
 
Hur är era sxv att få igång kalla?
Jag kan få göra en 15-20 startförsök innan den startar, är avstrypt och mappad och har rullat 39 mil/6 timmar. Använder gul knapp när den är kall.
Varmstarter funkar som dom ska.
Tycker även tomgången är skum, ligger på ca 2100 nystartad men efter en liten körning så ligger den på ca 3100.

//Hans

Det är inte bara att byta mapp utan man ska även ställa in max- och minläget på gasspjällen via Axonen, det ska göras efter varje gång man byter mapp. Även om handlaren säger att han gjort det så tvinga honom att göra om det, man måste även se till att spjällen är helt stängda när man ställer minläget, tomgångsskruven måste skruvas ut och ibland måste även gaswiren släppas lite på. Den ska inte vara så svår att starta.

Om det hade vart närmare 0 grader hade det kanske vart ok, men hojen står i garage med ca 20 grader för tillfället, jag upplevde den mer lättstartad när den var strypt dom första tre timmarna.

Precis, innan handlaren har varit där och fipplat, många vet inte riktigt vad de sysslar med.
 
Last edited:
Jo dom är lite trixig när det är närmare 0:an men 15-20 försök är många.... prova med lite mer gas men sura inte ner den. Jag har justerat bort det där gas spelet som ska vara på 2-3mm (tyckte inte om när det glappa) och då fick jag automatiskt lite mer gas med gulknappen men ibland vill den ha enu mera. Det är ju gjort så att när motorn är kall så skickar mappningen på mer bränsle dom första mm när du rör gasen. Nåt jag inte gillar med denna funktion är ju att motorn tok rusar på en gång vilket inte är så bra på en kall motor. Dåligt tänkt av Aprilia men det är vill inte tänkt att dom ska köras i norden....

Om du tycker gulknappen gasar för mycket kan du justera bort glappet på den andra gaswiren istället.
 
Nu när man börjar få lite känsla så är det enklare att gasa manuellt och justera gasen efter hur motorn går när den är kall och skippa knappen helt. Hörde nåt om att det var tänkt så i början och knappen kom dit senare för att göra det enklare för medelsvensson när han köper räääser bike :tummenupp
 
Last edited:
Det är inte bara att byta mapp utan man ska även ställa in max- och minläget på gasspjällen via Axonen, det ska göras efter varje gång man byter mapp.

Citerade din text och skickade med en länk till ditt inlägg till min handlare. Har nämnligen också haft problem att starta den på morgonen. Har frågat honom tidigare om han ställt in Min/max men det var inget han kände till att det skulle göras.

Min display går inte att ställa in heller.

Får se hur detta ska lösa sig.

Känns så jobbigt när man själv ska behöva leka dektektiv för att hitta fakta om hur saker ska gå till. Ta bara den enkla saken som oljebyte. Det som står i instruktionsboken stämmer ju inte. Vem ska man vända sig till:mad:
 

Min display går inte att ställa in heller.

Får se hur detta ska lösa sig.

Känns så jobbigt när man själv ska behöva leka dektektiv för att hitta fakta om hur saker ska gå till. Ta bara den enkla saken som oljebyte. Det som står i instruktionsboken stämmer ju inte. Vem ska man vända sig till:mad:

Jag ställde in min igår. Men tog lite tid med den röda varvtals lampan.
Jag gjorde så här: Ställde displayen så den visar varvtalet digitalt, inte bara den stegen som går längs kanten på displayen.
Sen höll jag både den svarta knappen på displayen (MODE) och den röda knappen på styret (SCROLL) inne tills jag fick fram 5 siffror. Min va ställd på 08000. Sen va det lätt och ställa in vilket varvtal man vill. Ställde min på 11000.

Hoppas du får rätt på det Mr Helmut.
 
Jag ställde in min igår. Men tog lite tid med den röda varvtals lampan.
Jag gjorde så här: Ställde displayen så den visar varvtalet digitalt, inte bara den stegen som går längs kanten på displayen.
Sen höll jag både den svarta knappen på displayen (MODE) och den röda knappen på styret (SCROLL) inne tills jag fick fram 5 siffror. Min va ställd på 08000. Sen va det lätt och ställa in vilket varvtal man vill. Ställde min på 11000.

Hoppas du får rätt på det Mr Helmut.

Detta går inte att göra på min.
 
Mitt problem med kallstarter verkade vara att gul-knappen inte fyllde sin funktion, tajtade upp vajern och nu har hojen startat upp på tredje-fjärde försöket!
 
Med den nyaste mappningen (alla borde ha den nu...) so aer det en delay po tvo sekunder innan den taender. Min startar alltid po foersta taendningen po foersta knapptrycket och aer den varm startar den po foersta varvet startmotorn gar :tummenupp

Gissar att en bra mappning, taendning och silmotosystemet goer sitt :tummenupp
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top