Aprilia SXV

Hejsan, vet ej om denna fråga ligger i rätt tråd eller ej, men jag gör ett försök:)...

Sålde min KTM för ett tag sen och flyttade då utomlands, men nu börjar apstinensen bli stor och funderar på att dra hem i slutet av Juli då jag får mitt obegränsade Körkort. Har sen länge velat haft just en SXV 550 av någon årsmodell!

Men lite frågor, kanske har dom redan tagits upp, men ändå!

1. Jag ska använda min till gatukörning, är serviceintervallerna korta även då? Ventiler och filterbyte kan jag göra själv

2. Hur är kvalitén egentligen på dessa hojar? Skulle ni som äger en vilja säga att den är god eller dålig rent generellt?

3. Vilken årsmodell ska man sattsa på egentligen, vet att den har blivit "bättre" rent motormässigt ju nyare den är, men något som gör att man bör hosta upp ett par 10-tusen mer?

4. Finns det någon anledning till att de flesta på blocket.se säljs när dom gått 80 mil eller dygt 200 mil? Finns det något stor och riktigt dyr service där eller?

5. Något man bör se upp med rent generellt?

MVH Dennis

Det är ju en tävlings hoj som fodrar lite ömmet (service) . men sköter du det så har du en kanon kul hoj, med tillräckligt med effekt utan att börja trimma.
Det räcker med system och mappning så har du över 70hk på bakhjulet.
Oljebyte och ventil justering får du ju göra på alla tävlingshojar. Så har du otur så spelar det inte någon roll vilken cykel du har.
Nöjd hitils min går som fan:yoparty :yoparty
 
Idag har gumman slagits med dom stora grabbarna :tummenupp Många som vart förvånad över att den lilla mopen gick så in åt helvete :hojraket
 

Bifogat

  • 11.jpg
    11.jpg
    43.5 KB · Visningar: 185
  • 12.jpg
    12.jpg
    41.1 KB · Visningar: 169
ni som kört husaberg 650 och sxv 550, vad är skillnaden i körupplevelse? Själv har jag en husa 04 och funderar på att byta upp mig. vill ha något med fler cylindrar än en så att det inte skarar så jäkligt att ligga på låga varv.
 
Kul att se att du rastat henne på mittsverige! :tummenupp

ni som kört husaberg 650 och sxv 550, vad är skillnaden i körupplevelse? Själv har jag en husa 04 och funderar på att byta upp mig. vill ha något med fler cylindrar än en så att det inte skarar så jäkligt att ligga på låga varv.

SXVn går mjukare på påslag. Den vibrerar minde. Den har inte samma knuff när du börjar slå på men den har mer skjuts när du kommer upp i varvtalen. Den känns lite större att sitta på och den känns mjukare i fjädringen standard.
 
Kul att se att du rastat henne på mittsverige! :tummenupp

Japp körde licenskurs i helgen så har du otur så kommer jag och kör ifrån dig på nån tävling :tungan :7peta...... or not.

Hojen hade en förmåga att kana/släppa framhjulet i kurvorna så jag funderar på om jag ska sänka den fram.... vad tror du/ni om det ?
 
Japp körde licenskurs i helgen så har du otur så kommer jag och kör ifrån dig på nån tävling :tungan :7peta...... or not.

Hojen hade en förmåga att kana/släppa framhjulet i kurvorna så jag funderar på om jag ska sänka den fram.... vad tror du/ni om det ?

Tvärt om, du ska höjja den fram ifall den släpper fram

Jag tror du har problem med däcktryck dock. Standarddäcken som sitter på är bättre fram än bak och cykeln är felbalanserad mot bakändan med standardinställningarna, så den borde tappa greppet bak först.
 
Körde på 23 psi fram och 25 psi bak (kalla däck) inligt nåt tips jag läst.... dessutom så sitter jag nog lite längre bak än normalt då jag är 188cm lång men har inget problem med bakdäcket,har faktiskt aldrig haft sånt fint slitage bak på nån hoj tidigare. Kör vanligtvis alltid med supersoft fram men tänkte göra slut på standard först.
 
Körde på 23 psi fram och 25 psi bak (kalla däck) inligt nåt tips jag läst.... dessutom så sitter jag nog lite längre bak än normalt då jag är 188cm lång men har inget problem med bakdäcket,har faktiskt aldrig haft sånt fint slitage bak på nån hoj tidigare. Kör vanligtvis alltid med supersoft fram men tänkte göra slut på standard först.

Dom trycken funkar med slicks men inte med gatdäck. Jag körde ett race med en helt standard aprilia i USA (däck å allt) och jag gick upp på 31 psi fram och 29 psi bak
 
Idag har gumman slagits med dom stora grabbarna :tummenupp Många som vart förvånad över att den lilla mopen gick så in åt helvete :hojraket

Ser mycket roligt ut!

Denna leksak köpte jag idag:) Får den senare denna vecka men har varit dit och flyttat över styrdämpare krachpuckar och fixat röven redan:)
 

Bifogat

  • DSC00183.jpg
    DSC00183.jpg
    151.7 KB · Visningar: 141
  • DSC00182.jpg
    DSC00182.jpg
    152.5 KB · Visningar: 142
  • DSC00184.jpg
    DSC00184.jpg
    148.6 KB · Visningar: 149
Ser mycket roligt ut!

Denna leksak köpte jag idag:) Får den senare denna vecka men har varit dit och flyttat över styrdämpare krachpuckar och fixat röven redan:)

Finns det styrdämpare jag fick höra att de inte fanns så gjrode igna försök att leta. Vilket märkde/modell på styrdämpare e de du har monterat?
vart köper man dem?
 
Finns det styrdämpare jag fick höra att de inte fanns så gjrode igna försök att leta. Vilket märkde/modell på styrdämpare e de du har monterat?
vart köper man dem?

GPR heter märket, antingen ber du dom skicka en ifrån USA eller så ger du det ett försök på ebay.

När jag pratade med öhlinsgubbarna på 2-hjulsmässan skulle det finnas något alternativ ifrån dom också så skulle dom släppa något specielt sxv kit senare i alla fall vad han sa men det var dyrt som satan.
 
Har nu sökt utan något vidare resultat.

Jag undrar vad det är för artikel nummer på blinkers relät till -06 och -07?
Då jag nu bytt blinkers på min -08 som har vanliga glödlampor istället för led lampor som va på dom gamla hojarna.
Så vill dom inte blinka alls, bara lyser.
Och det där med att montera motstång har jag dålig erfarenhet av.
Så jag tänkte beställa ett relä till en -07 för det funkade på min -07 med exakt samma blinkers.

Tack på förhand.
 
Har nu sökt utan något vidare resultat.

Jag undrar vad det är för artikel nummer på blinkers relät till -06 och -07?
Då jag nu bytt blinkers på min -08 som har vanliga glödlampor istället för led lampor som va på dom gamla hojarna.
Så vill dom inte blinka alls, bara lyser.
Och det där med att montera motstång har jag dålig erfarenhet av.
Så jag tänkte beställa ett relä till en -07 för det funkade på min -07 med exakt samma blinkers.

Tack på förhand.

Jag har inte reservdelskatalog för 08 så vet inte om det ändrats men 06-07 var det iaf "18 Flasher unit 12V 10+10W - AP8124235".

Edit: Om man kan lita på Af1 Racing's webshop är det samma artikelnummer på 08.
 
Last edited:
Har nu sökt utan något vidare resultat.

Jag undrar vad det är för artikel nummer på blinkers relät till -06 och -07?
Då jag nu bytt blinkers på min -08 som har vanliga glödlampor istället för led lampor som va på dom gamla hojarna.
Så vill dom inte blinka alls, bara lyser.
Och det där med att montera motstång har jag dålig erfarenhet av.
Så jag tänkte beställa ett relä till en -07 för det funkade på min -07 med exakt samma blinkers.

Tack på förhand.

Led??? Det är vanliga lampor i de som jag har????:va
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top