Aprilia SXV

Jag måste fråga er SXV ägare en sak...
När ni startar hojen när den är kall...kan ni få den att gå på tomgång då?
Min är omöjlig... om ja nu inte använder fel metod.
Man har ju den gula knappen på styret..fattat det som så att man ska ge gas sedan trycka in knappen och då ska han väl hålla sig på det gasläget typ?? Hur som helst så blir det ingen större märkbar skillnad då jag gasar, trycker in knappen, startar... utan man får stå och hålla i gasen på lagom varvtal tills motorn blivit varm. Den kan låta illa från motorn också när det går på för lågt varvtal..låter lite otäckt.
Hojen har ju insrput så choke borde ju inte behövas tycker man...

Om du börjar med att dra upp gasen sen håller inne den gula knappen så skall gasen falla tillbaka på ett läge som är lite mer än minsta möjliga gas.

Är ju inte bra att ha för lågt varv på den. Tror min håller 3500rpm med gula knappen inne.

Men å andra sidan hur ofta låter man den stå på tomgång och hacka?
 
Din gula knapp kanske inte gasar tillräckligt, det kan du justera med hjälp av gasvajrarna.

Men jag brukar inte använda knappen utan håller den på lite lagom gas i början.
 
Tack för svaren.

Motorn håller rätt varvtal när den är varm. 1900-2000 .
Efter man tryckt in den gula knappen så går ju inte gashantaget tillbaka helt. Utan man kan vrida det någon mm åt fel håll och knappen åker då tillbaka. Precis som ni säger att det ska göra. Jag kanske får justera lite på gasvajern då.

Det tar ju någon minut innan den blir tillräckligt varm så han klarar att gå själv.
Det kan ju vara skönt/praktiskt att kunna släppa handtaget för en stund under den tiden för att tex låsa garaget, ta på sig hjälmen och handskarna eller liknande.

därför så funkar knappen bäst på sommarn och när det närmar sig +5
Jag har 14 +C i garget men det fungerar inte nämnvärt ändå.
 
Någon som har kraschpuckar att sälja för fram å bakhjul? Eller någon som vet var man kan köpa? Vet att Mitonga har men skulle inte komma förräns i slutet av mars om man beställde därifrån...

\Masonit
 
Någon som har kraschpuckar att sälja för fram å bakhjul? Eller någon som vet var man kan köpa? Vet att Mitonga har men skulle inte komma förräns i slutet av mars om man beställde därifrån...

\Masonit

När jag svarade på ditt PM kom jag inte ihåg firman som Hojgaraget i sin tur hade tagit hem puckarna av men det var Mitonga.

Kan du inte kontakta R&G i england själv för att ta hem då?

Annars en gängstång och två skateboardhjul som du konat ena sidan av fungerar nog precis lika bra.
 
När jag svarade på ditt PM kom jag inte ihåg firman som Hojgaraget i sin tur hade tagit hem puckarna av men det var Mitonga.

Kan du inte kontakta R&G i england själv för att ta hem då?

Annars en gängstång och två skateboardhjul som du konat ena sidan av fungerar nog precis lika bra.

R&G säljer bara till Mitonga som är importör i Sverige.
Tycker inte det är värt att lägga en 1000-lapp när man kan fixa det själv MKT billigare.
 
Någon som har kraschpuckar att sälja för fram å bakhjul? Eller någon som vet var man kan köpa? Vet att Mitonga har men skulle inte komma förräns i slutet av mars om man beställde därifrån...

\Masonit

Hej.

Har du tid att vänta ett litet tag. Jag her en person som skall göra ett antal uppsättningar till Aprilia SXV. Dessa är röda och gängade i själva pucken. Så inga verktyg behövs för att sätta dit dem. Endast att skruva på pucken. Enkelt och snabbt när man behöver byta fälgar :)
 
Hej.

Har du tid att vänta ett litet tag. Jag her en person som skall göra ett antal uppsättningar till Aprilia SXV. Dessa är röda och gängade i själva pucken. Så inga verktyg behövs för att sätta dit dem. Endast att skruva på pucken. Enkelt och snabbt när man behöver byta fälgar :)

Jag vill ha vita :D :D :D
 
Hur blire när man krashar då? Kan dem lossna?

Jag brukar göra dom ganska höga, typ 25-35mm, och sen drar man gäng genom hela och försöker dra själva stången 50-75% genom på båda sidorna. Har släppt en gång av vibrationer (när man misslyckats lite me gängningen) men jag har aldrig fått nå skador på hojjen :)
 
Är det inte bra fjolligt med puckar? :sissy Skulle aldrig orka hålla på med sånt skit när man ska byta hjul. Fram tar gaffeln aldrig i sålänge inte styret går av och hojen stannar ju snabbare om den glider på däcket än på plast så det borde slita mindre på resten av cykeln.

Bak kan den glida lite på svingen men desto mer på fotpinnar, styre och plasten bakom sadeln så vad spelar det för roll? :)

Skulle jag sätta dit nåt skulle det bli bobbins(kan vara sjysst ha depåstöd ibland) i hålen framför hjulaxeln eller så kan man använda sån här så man slipper ta bort skiten när man byter hjul:
aprilia%20factory%20sq.jpg

Finns på ebay för rimlig peng.
 
Last edited:
På senaste "Säve-körningen" som vi har haf några stycken här nere i GBG så la jag hojen åt båda hållen, och hör och häpna, kraschpuckarna tog i.
 
På senaste "Säve-körningen" som vi har haf några stycken här nere i GBG så la jag hojen åt båda hållen, och hör och häpna, kraschpuckarna tog i.

Klart puckarna tar i, de sticker ju ut mycket längre än det skulle gjort annars. :)

Jag har lagt hojen åt båda håll utan att skrapat nämnvärt där puckarna skulle suttit.
 
Klart puckarna tar i, de sticker ju ut mycket längre än det skulle gjort annars. :)

Jag har lagt hojen åt båda håll utan att skrapat nämnvärt där puckarna skulle suttit.

JAg vet inte hur du krashar, men jag slipa ner bakhjulsbulten + axeln. Dät är betydligt billigare att byta pcuar än axel och mutter :)
 
Jag kraschar liknande, har slipat på min axel och mutter också men det stör mig inte, skulle iaf inte orka hålla på med en genomgående gängstång/axel varje gång. :) Möjligtvis bobbins, och såna kan man ju få eloxerade i nån häftig färg om nån går igång på sånt. :)
 
Jag kraschar liknande, har slipat på min axel och mutter också men det stör mig inte, skulle iaf inte orka hålla på med en genomgående gängstång/axel varje gång. :) Möjligtvis bobbins, och såna kan man ju få eloxerade i nån häftig färg om nån går igång på sånt. :)

Skyddar dem lika mycket som tex krashpuckar?
 
När jag svarade på ditt PM kom jag inte ihåg firman som Hojgaraget i sin tur hade tagit hem puckarna av men det var Mitonga.

Kan du inte kontakta R&G i england själv för att ta hem då?

Annars en gängstång och två skateboardhjul som du konat ena sidan av fungerar nog precis lika bra.

Jo det är Mitonga men de skulle isåfall komma i slutet på mars. :/

Hej.

Har du tid att vänta ett litet tag. Jag her en person som skall göra ett antal uppsättningar till Aprilia SXV. Dessa är röda och gängade i själva pucken. Så inga verktyg behövs för att sätta dit dem. Endast att skruva på pucken. Enkelt och snabbt när man behöver byta fälgar :)

Låter ju bra, skulle ju iofs hellre haft vita eller svarta. Vad är ett "litet tag"? :)

\Masonit
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top