Aprilia SXV

fractal101

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2011
Ort
tullinge
Hoj
2x rs 125 02 1x SX 125 09
tycker att silmoto enduro systemet är ballare lite mer unikt men det kanske bara är jag? med de två små "piporna" :)
 

woxblom

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2013
Ort
Uppsala
Hoj
Aprilia SXV 550 -06
Hej alla! tänkte höra om det går att besikta med silmoto systemet? har original, men när ja försökte montera ned silmoton märkte jag att de satt så jäkla dumt, känns som om man måste ta den ramen för att komma åt bakre röret från cyllen.

kort o gott, går den igenom ändå(tror inte men frågar ändå), finns det db-killer till silmoton, eller annars tips på hur man enklast kommer åt de satans skruvar och fjädrarna?
 

woxblom

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2013
Ort
Uppsala
Hoj
Aprilia SXV 550 -06
Hej alla! måste nog byta startmotor :(
Frågan är, ska jag köpa en årsm. -06 eller senare, om dem nu är samma? vet iaf att dreven är uppdaterade och bytta.
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Min gissning är att det är samma, har dock inte undersökt det noggrannare, såg däremot att det finns betydligt billigare startmotorer nu än för några år sen, minns inte var tyvärr, men utomlands nånstans, ebay kanske. :)
 

woxblom

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2013
Ort
Uppsala
Hoj
Aprilia SXV 550 -06
okej, så antar att de "uppdateringarna" de gjorde från -06 för att de inte skulle brinna lika lätt var omdrevningen.
jodu nu är det bara 120 USD plus 40 i frakt. från AF1.
 

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Ort
OSBY
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
Äger ingen SXV men har bestämt för mig att jag kommer göra det innan sommaren är slut. Har dock som mest sett en sxv på några meters avstånd och har ingen övrig erfarenhet av motard alls då jag hela tiden varit sporthojsnisse.

Kan det möjligen vara så att någon hojbroder runt norra skåne/södra småland typ Älmhult-, Hässleholm-, kristianstad-, helsingborgs-trakten som kan tänka sig att bjuda på kaffe en vacker dag och skryta över hur fet din SXV är? Vill nödvändigtvis inte provköra då jag är så rädd att pajja andras grejer men bara prata lite och i bästa fall kanske prova att åka bakpå för att skaffa mig en uppfattning? Vill bara veta att jag inte kommer hem med en sxv och kliar mig i huvudet över varför jag köpte den. :D
 
Last edited:

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Ort
OSBY
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
View attachment 379163 Hitta dessa från arrow!! Va tycks?
Sjukt nice i mina ögon!! Kanske skulle man hosta upp 10-15k för dom!!!

Personligen gillar jag att ha mycket luft mellan bakdäck och skärmen, de där dämparna sabbar det som Aprilia från början gjort så jäkla snyggt med "osynliga" avgasrör. Ser extremt slimmat ut. :)
 

torch

Medlem
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Oskarshamn
Hoj
Aprilia SXV 550, Honda GB500 -89, Cagiva Mito goes Caprilia 553 Snello
Håller helt med. Hojjen ser så mycket smäckrare ut med originalpiporna diskret men samtidigt ilsket utstickande under bakskärmen - det mest särpräglande draget på SXVn.

Silmotos endurosystem använder ju originalslutrören, dvs det bästa av två världar. Jag lyckades få tag på både ett i rostfritt och ett i titan. Har beslutat mig för att behålla det rosrfria och sälja TI-systemet. Tävlar ju inte så har ingen eg nytta av viktbesparingen.

Någon intresserad av ett knappt begagnat komplett Silmoto enduro TI system (ca 80 mil) nu när våren är i annalkande?

IMG_2014.jpg
 

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Ort
OSBY
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
marcussens mc va de ja.

Läst en del om barnsjukdomar till 06-07 sxv men att det mesta skulle vara ordnat till 08. Men såhär med facit i hand, fanns det nya/andra barnsjukdomar med 08 som jag borde vara noga med att fråga försäljaren om?

Får säkert svar på den frågan när jag läst 50 sidor till i denna tråden men det tar sin lilla tid att vada sig igenom :)
 

Rubbe

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2005
Ort
Enköping
Hoj
sxv 5.5
View attachment 379163 Hitta dessa från arrow!! Va tycks?
Sjukt nice i mina ögon!! Kanske skulle man hosta upp 10-15k för dom!!!

Det är dessa jag nämner högst upp på sidan:) Tycker det ser jäkligt fint ut och det är ju inte bara original piporna som får sxvn att sticka ut. Hade jag haft pengarna skulle jag beställa direkt:D Finns detta i stainless? Har kikat runt men det verkar inte så. Titan systemen spricker väldigt lätt och jag känner ingen som kan svetsa i de materialet.
 
Last edited:

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Ort
OSBY
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
Funderar på det där med långturer med sxvn. Om man helt bortser från hur obekvämt det är att köra långt, vet jag att det är en renodlad racehoj och att motorn mår bäst av varierande varvtal. Hur långt vågar man köra med konstanta varvtal, t.ex. landsvägskörning utan att vara rädd för att motorn ska ta illa upp?

Planerar ju inte precis att åka sverige runt utan syftar mer på mindre dagsturer med kompisar eller som dyker upp här på SH ibland, vill man ju gärna ha möjligheten att hänga med.
 

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Ort
OSBY
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
Japp nu ångrar man sej duktig. Den drog hårt i smilbanden konstant. :)


Förstår det. Får väl se om ett år eller så om det var ett bra köp hehe. Är lite osäker på servicar och sånt men tänkte att det är väl lika bra att bara lämna in den till Marcussens för allmän kontroll så jag kan köra med gott samvete sedan :)
 

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Ort
OSBY
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
Hur ser det ut med hållbarhet och service på en SXV?

Har inte haft sxv mer än 2 dagar men har ju tragglat igenom större delen av den här tråden och den allmänna uppfattningen verkar ju vara att så länge man sköter servicar är det absolut inte sämre hållbarthet på SXV än på något annat. Men som alla race-maskiner får man ju räkna med att det kostar om man inte vågar skruva själv.

Trodde jag skulle kunna göra ventiljusteringar och sådant själv tills jag såg en video på youtube om hur man gör. Insåg rätt fort att jag aldrig kommer få ihop grejerna igen.
 

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Ort
OSBY
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
Ställer samma fråga som jag sett långt tidigare i tråden flera gånger.

Nån som har passagerarfotpinnar över att sälja å skicka? Har sett länkar till att köpa nya på nätet men tänkte inte göra så stor grej av det.. Om nån har är jag intresserad, annars är det ingen big deal.
 

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Ort
OSBY
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
Är i tankarna att kanske byta ut mitt Akrapovic helsystem till Silmoto. I så fall har jag ett Akrapovic till salu.

Men först skulle det ju vara bra att veta hur jag ser om det är titan eller ej?

Eller kommer jag ångra mig om jag byter?
 

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Ort
OSBY
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
HELP!

Jag och SXV blev ståendes 2,5 mil hemifrån idag då startmotorn plötsligt vägrade dra runt motorn. Efter att i smått panik vevat några gånger högg den till slut och drog igång motorn med lite gaspådrag. När jag kom hem testa jag igen att stänga av motorn och starta direkt, och då går bara startmotorn igen utan att dra runt motorn.

Vad kan ha hänt, och vad gör jag åt det?

Har dessutom märkt att ibland när hon är kall och nystartad, om jag varvar upp motorn lite grann och sen snabbt släpper så stannar motorn helt. Tomgången ligger på ca 2100 varv. Har jag fel mappning kanske?
 

FreddeH

La Famiglia aprilia Svezia
Gick med
13 Jun 2003
Ort
NewMill
Hoj
Tuono 1127 R och en Mille
Troligen sprag clutchen som gått.
Eller startdreven. Googla så hittar du info.
Starta inte förens det är bytt, mer kan paja.

SGS2 med Tapatalk 2
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top