Aprilia SXV

En liten bild för att illustrera effektmonstret:
 

Bifogat

  • flying man (Medium).jpg
    flying man (Medium).jpg
    66.5 KB · Visningar: 394
Någon som bytat från 660 till aprilia sxv 550.
För o nackdelar.
effekt, bromsar, chassi mm.


Har helsystem o filter på min 660, vill ju ha mer effekt i aprilian än vad jag har idag men vill behålla org avgas på den då det är så j**** snyggt på sxv.

Blir inte byte förrän till nästa vinter men de lutar åt en ny 07a då??

:tummenupp
 
Last edited:
Någon som bytat från 660 till aprilia sxv 550.
För o nackdelar.
effekt mm.


Har helsystem o filter på min 660, vill ju ha mer effekt i aprilian än vad jag har idag men vill behålla org avgas på den då det är så j**** snyggt på sxv.

Blir inte byte förrän till nästa vinter men de lutar åt en ny 07a då??

:tummenupp



Hur mycket effekt har du idag då? Med helsystem och filter.

Jag bänkade min SXV 550 till 68 hk på hjulet.
Då hade jag endast bytt luftfilter.
 
Hur mycket effekt har du idag då? Med helsystem och filter.

Jag bänkade min SXV 550 till 68 hk på hjulet.
Då hade jag endast bytt luftfilter.

Har inte bänkat den, men den har akra helsystem i titan o ett DNA filter.
org ska de ha 60 enligt bikes bänk, så kanske 65 med lite tur.
men det beror mycke på vilken bänk som andvänds också.
de andvände kanske en glädje bänk:confused:
 
Enligt Bike:s test i nummer 11/12 2006 mellan KTM 660, Husaberg 650 och Aprilia 550 så har:

KTM 59,84 hk på bakhjulet, och väger fulltankad 145,6 kg.
Aprilian 66,30 hk på bakhjulet, och väger fulltankad 137,0 kg.

Dock ska det tilläggas att Aprilian inte var inmappad efter avstrypningen, och tydligen inte gick helt bra enligt testpersonerna. Så förmodligen finns det ytterligare ett par kusar till att tillgå bara man mappar om den.

Men ändå 8,6 kg och 6,5 bakhjuls-hk skojar man ju inte bort hur som helst. Detta dessutom på 105 cc mindre motorvolym.
 
Enligt Bike:s test i nummer 11/12 2006 mellan KTM 660, Husaberg 650 och Aprilia 550 så har:

KTM 59,84 hk på bakhjulet, och väger fulltankad 145,6 kg.
Aprilian 66,30 hk på bakhjulet, och väger fulltankad 137,0 kg.

Dock ska det tilläggas att Aprilian inte var inmappad efter avstrypningen, och tydligen inte gick helt bra enligt testpersonerna. Så förmodligen finns det ytterligare ett par kusar till att tillgå bara man mappar om den.

Men ändå 8,6 kg och 6,5 bakhjuls-hk skojar man ju inte bort hur som helst. Detta dessutom på 105 cc mindre motorvolym.

Men sen så väger 660 04an mindre än -06an som bike testar, samt har jag helsystem på min så där tjänar man något kg.(men de kan man ju sätta på aprilian också så det jämnar ju ut sig)
Men jag e sugen som fan på en sxv 550 i vilket fall.
 
Men sen så väger 660 04an mindre än -06an som bike testar, samt har jag helsystem på min så där tjänar man något kg.(men de kan man ju sätta på aprilian också så det jämnar ju ut sig)
Men jag e sugen som fan på en sxv 550 i vilket fall.

Vad jag har hört så väger Silmoto:s helsystem till Aprilian endast 2 kg för hela klabbet :yoparty . De är rock´n´roll på hög nivå.
 
Någon som bytat från 660 till aprilia sxv 550.
För o nackdelar.
effekt mm.


Har helsystem o filter på min 660, vill ju ha mer effekt i aprilian än vad jag har idag men vill behålla org avgas på den då det är så j**** snyggt på sxv.

Blir inte byte förrän till nästa vinter men de lutar åt en ny 07a då??

:tummenupp
Jag gick från 660 till SXV och det är stor skillnad på dessa två hojar.
Chassit är bergstadigt och motorn levererar kraft hela tiden.

Ska dock påpeka att 660 inte är ngn dålig hoj.
 
Glöm inte att det ni gör är att jämföra encyl med twin. Precis samma diskussion som är vanligt på sporthojarna mellan twin och radfyra. Flercylinderhojarna har alltid mer effekt men i ett helt annat register.
I supersport är 600cc ok med fyra burkar medans 750cc är gränsen för en twin...

Vet inte var 550n har maxeffekt men en 660 har det vid ungefär 7000rpm och där har en SXV kanske 40hk. Kan nån presentera ett bänkdiagram från en SXV så kan vi jämföra lite.

Observera att jag inte säger vad som är bäst utan bara att ni ska veta att det är lite äpplen och päron...
 
Vad jag har hört så väger Silmoto:s helsystem till Aprilian endast 2 kg för hela klabbet :yoparty . De är rock´n´roll på hög nivå.

Någon som monterat silmoto på sin Aprilia?
Undra vad de kan ge i effekt skillnad mot org?
Enduro modellen har standard ut blås medans supermoto har ett istället?
skillnad på effekt vrid på dessa två?







http://www.apriliasupermoto.com/index.php?f=data_spares_$_accessories&a=1
 
Någon som monterat silmoto på sin Aprilia?
Undra vad de kan ge i effekt skillnad mot org?
Enduro modellen har standard ut blås medans supermoto har ett istället?
skillnad på effekt vrid på dessa två?

http://www.apriliasupermoto.com/index.php?f=data_spares_$_accessories&a=1

En stor del av dina frågor besvaras genom att bara läsa igenom den här tråden.. :)

Jag har(och många andra), Silmotor låter mycket mer och mycket ballare men egentligen är det ändå rätt skönt med orginalsystemet, så tyst och ljuvligt, nästan så man kan höra fåglarna kvittra, haha. Effektskillnaden är 4-5 hästar och bra mycket i vikt, orginalburken är ett riktigt tungt as. Vill man komma lite billigare undan finns de i rostfritt nu, tror det kostar omkring 6500kr från Alice Racing.

Ingen aning om skillnad mot enduroburken men den är säkert inte avgörande, vill du absolut ha orginaltrumpeterna kvar kan du köpa den.
 
En stor del av dina frågor besvaras genom att bara läsa igenom den här tråden.. :)

Jag har(och många andra), Silmotor låter mycket mer och mycket ballare men egentligen är det ändå rätt skönt med orginalsystemet, så tyst och ljuvligt, nästan så man kan höra fåglarna kvittra, haha. Effektskillnaden är 4-5 hästar och bra mycket i vikt, orginalburken är ett riktigt tungt as. Vill man komma lite billigare undan finns de i rostfritt nu, tror det kostar omkring 6500kr från Alice Racing.

Ingen aning om skillnad mot enduroburken men den är säkert inte avgörande, vill du absolut ha orginaltrumpeterna kvar kan du köpa den.

Tack för svaren. Har läst igenom tråden men satt o sträck läste alla sidorna så allt fastna inte.. Tyvärr blir de inte byte förrän höst/vinter.
Ju mer man läser ju mer sugen blir man:yoparty
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top