Aprilia SXV

sluggo112

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2011
Ort
norr om norrort
Hoj
SXV 550, KTM 625, CR 250R
en fråga, det står säkert på flera ställen tidigare i tråden men jag orkar inte leta just nu

jag bytte olja i helgen men efter det så fuktar det från oljefilterlocket, är det bara för jag inte böt o-ring?
har för mig att det är vanligt att ha problem med oljefilterlocken eller är det bara skit bakom spakarna?

har ni några tipps eller idéer på hur man ska göra för att det inte ska läcka?

mvh
 

sluggo112

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2011
Ort
norr om norrort
Hoj
SXV 550, KTM 625, CR 250R
Jo, känt fel.. du har inte dragit locket för hårt för den delen?

vad är för hårt?, drog åt det som jag tyckte var lagom och då läckte det ganska mkt då släppte jag på det och torkade av o-ringen och drog åt det igen då fuktade det bara lite men det ska ju vara helt torrt,
sen tycker jag det känns skumt för när man gängat in locket ganska långt så går det att vicka på det i sidled och så tycker jag inte det ska vara?
 

thompa_86

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2005
Ort
mölndal
Hoj
m3 3,2
Ska iväg idag och titta på en sxv 550. Nåt jag ska vara uppmärksam på? Det är en -07a men har 08motorn, då är väl de flesta problemen/barnsjukdommar åtgärdade?

Mvh thompa
 

torch

Medlem
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Oskarshamn
Hoj
Aprilia SXV 550, Honda GB500 -89, Cagiva Mito goes Caprilia 553 Snello
vad är för hårt?, drog åt det som jag tyckte var lagom och då läckte det ganska mkt då släppte jag på det och torkade av o-ringen och drog åt det igen då fuktade det bara lite men det ska ju vara helt torrt,
sen tycker jag det känns skumt för när man gängat in locket ganska långt så går det att vicka på det i sidled och så tycker jag inte det ska vara?

25Nm, varken mer eller mindre. Fingänga så vicka ska det då inte inte göra mycket.

Det är ganska tingliga bitar, inga överdimensionerade gjutjärnsprylar direkt, och det är lättare än man tror att överdra skruvförband. Samtidigt vill man ju inte att något vibrerar loss, så momentnyckel är verkligen att rekommendera för att hamna rätt. Sen kan folk säga vad dom vill om att de kan skruva och "det har man i armen"...

Tidiga cyklar hade oljefilterlock i plast, men det ska väl vara utbytt på garantin har jag för mig. Köp ett annars.


Ska iväg idag och titta på en sxv 550. Nåt jag ska vara uppmärksam på? Det är en -07a men har 08motorn, då är väl de flesta problemen/barnsjukdommar åtgärdade?

Mvh thompa
Är motorn bytt har den förmodligen inte orange packningsmassa mellan blockhalvorna och då kan man vara någolunda lugn.
Annars beror det väl på hur långt den gått.
Lite bökigt att kolla, men ventillyftarna var av tveksam kvalite ganska länge och slits snabbt. Finns nya som introducerades med MXVn med lågfriktionsbehandling som håller men de är rätt så dyra.
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Ventillyftare passar från Honda också.

Edit: googlade lite på mxv-lyftarna, verkar inte så dyra, runt 250 kr styck?
 
Last edited:

sluggo112

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2011
Ort
norr om norrort
Hoj
SXV 550, KTM 625, CR 250R
25Nm, varken mer eller mindre. Fingänga så vicka ska det då inte inte göra mycket.

Det är ganska tingliga bitar, inga överdimensionerade gjutjärnsprylar direkt, och det är lättare än man tror att överdra skruvförband. Samtidigt vill man ju inte att något vibrerar loss, så momentnyckel är verkligen att rekommendera för att hamna rätt. Sen kan folk säga vad dom vill om att de kan skruva och "det har man i armen"...

Tidiga cyklar hade oljefilterlock i plast, men det ska väl vara utbytt på garantin har jag för mig. Köp ett annars.

okej, ja det känns lite småskummt, men jag ska beställa ny o-ring och testa att dra det med 25nm tycker dock det känns väldigt löst men jag får testa, jag har en -10 så det är alu-locket, men jag har även ett nytt ligger så blir det inte bra med ny o-ring så får jag väl byta lock
 

torch

Medlem
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Oskarshamn
Hoj
Aprilia SXV 550, Honda GB500 -89, Cagiva Mito goes Caprilia 553 Snello
Ventillyftare passar från Honda också.

Edit: googlade lite på mxv-lyftarna, verkar inte så dyra, runt 250 kr styck?

Mm, kanske inte var så farligt som jag mindes det, men fyra st åtgår och motorn måste ju ur för att kunna plocka ur bakre kamaxeln så man kommer åt. Lämnar man bort jobbet så blir det ju rätt dyrt, men har man en sån här hoj antar jag att de flesta skruvar själva.
Resultatet av att inte byta, dvs rätt snart både nya kamaxlar + lyftare är ju ännu värre.

okej, ja det känns lite småskummt, men jag ska beställa ny o-ring och testa att dra det med 25nm tycker dock det känns väldigt löst men jag får testa, jag har en -10 så det är alu-locket, men jag har även ett nytt ligger så blir det inte bra med ny o-ring så får jag väl byta lock

Är o-ringen oskadd gör ju en ny ingen skillnad. Kolla så du inte har dragit snett, då kan gängorna både i motorkåpan och locket vara skadade, samt att du då troligen har rester från detta i din motorolja.
 

sampan

Pengarna ska rulla!
Gick med
28 Mar 2010
Ort
Nybro
Hoj
sxv 550 -08 + PANIGALE!!
Tjena,

Funderar på att inhandla en sxv 550 -08 den har gått runt 500 mil,

Vad bör man tänka på ?
Hur är försäkringarna ?
Är det lätt att göra olja/filter servicen själv eller får man riva en massa ?
Vad kostar det att lämna in till en verkstad att få service ? ventiljustering ? genomgång av motorn ?


Mvh!
 

sampan

Pengarna ska rulla!
Gick med
28 Mar 2010
Ort
Nybro
Hoj
sxv 550 -08 + PANIGALE!!
någon som sitter inne med någon sjysst plast till en 08 ?
 

fractal101

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2011
Ort
tullinge
Hoj
2x rs 125 02 1x SX 125 09
Tjena,

Funderar på att inhandla en sxv 550 -08 den har gått runt 500 mil,

Vad bör man tänka på ?
Hur är försäkringarna ?
Är det lätt att göra olja/filter servicen själv eller får man riva en massa ?
Vad kostar det att lämna in till en verkstad att få service ? ventiljustering ? genomgång av motorn ?


Mvh!

Nå? vad har herrn kommit fram till?, drömmen hade ju varit att skaffa sig en SXV nästa sommar som 25kw hoj (knappast strypt..), men service intevaller osv. verkar vad jag hört vara ännu värre på sxvn än exc osv.?
en riktigt fet hoj annars.. :yoparty
 

sampan

Pengarna ska rulla!
Gick med
28 Mar 2010
Ort
Nybro
Hoj
sxv 550 -08 + PANIGALE!!
Nå? vad har herrn kommit fram till?, drömmen hade ju varit att skaffa sig en SXV nästa sommar som 25kw hoj (knappast strypt..), men service intevaller osv. verkar vad jag hört vara ännu värre på sxvn än exc osv.?
en riktigt fet hoj annars.. :yoparty

än så länge är den feeeeet, men service'arna är 15/25e timme olja/filter, 50e timme ventiljustering och genomgång av motorn vid 100. om jag läst rätt

har inte mer än hunnit få hem min och provkört någon enstaka mil, men du blir nog inte besviken :)
 

fractal101

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2011
Ort
tullinge
Hoj
2x rs 125 02 1x SX 125 09
var ju inte så farligt, var har jag fått min info ifrån fick de till olja/filter 2 -4 timmar, :p
 

Rubbe

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2005
Ort
Enköping
Hoj
sxv 5.5
Det skall enligt boken bytas motorolja var 15 timme och var 30 timme till växellådan. Jag bytte igår för första gången på min 550i och kan säga att det är lite mer meck än med tex husaberg:) Men det går nog snabbare nästa gång, tar alltid längre tid första gången man gör något:tummenupp Men vilken maskin detta är! Har haft en husa 650 och sxv'n känns betydligt rappare! Bara hoppas att det blir riktig sommar snart, innan den tar slut;)
 

Aphrodite

MC Polis
Gick med
1 Feb 2007
Ort
Norrsidan
Hoj
Peugeot Speedfight 125cc och snart en till…
Nånting spökar med min startmotor på sxv550n. Den agerar som om batteriet har för lite kraft. Men batteriet är fullt. Vad kan de va? Är startmotorn bränd?`och vart sitter ens startmotorn?
 

sluggo112

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2011
Ort
norr om norrort
Hoj
SXV 550, KTM 625, CR 250R
Jag är sugen på nytt avgassystem så man hör att hojjen är igång :)
Men vad tycker ni? Arrow eller silmoto?
Och var ska man beställa? Jag har kollat på Alice racing och af1 racing typ

Mvh Jimmy
 

sampan

Pengarna ska rulla!
Gick med
28 Mar 2010
Ort
Nybro
Hoj
sxv 550 -08 + PANIGALE!!
har silmoto på min, du hörs iaf när du kommer. men om det e vidare snyggt vet jag inte.
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top