Aprilia sxv 550 Service

Backmeister

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2010
Ort
Sin City
Hoj
..
Har tänkt köpa mig en Aprilia sxv 550 men har frågor kring oljebytena och ventiljusteringar. Jag ska ha den till jobbet, leka runt på stan osv, ingen tävlingskörning alltså.. hur ofta behövs de då byta olja, filter, göras ventiljusteringar? har läst att det ska göras var 15e timme men som jag förstått i ägarmanualen på aprilias hemsida är det inte lika ofta om man bara använder den till vanlig vägkörning. Väldigt tacksam för lite mer information angående detta.:)
 
Aprilia service

Dessa motorer är mkt driftsäkra, jag har haft 6 st SXV/RXV 550 utan några problem (förutom en hoj som inte var riktigt hopskruvad från fabrik). Jag byter olja ofta för att ha koll. Jag sålde precis ett avgassystem till en enduroförare som hade en RXV som hade gått 125 timmar utan ventiljustering eller kolvbyte och Merriman hade kört 200 timar på sin träningshoj (då de kollade driftsäkerhet)

/Peter
 
tackar för svaret! skulle dock gärna vilja höra nått från någon som använt denna hoj enbart utanför bana så som jag kommer använda den och isåfall hur ofta den byter olje/filter etc.
 
tackar för svaret! skulle dock gärna vilja höra nått från någon som använt denna hoj enbart utanför bana så som jag kommer använda den och isåfall hur ofta den byter olje/filter etc.

Det är väl som med andra racemaskiner byte efter varje race eller 5 timmar.
 
Det är väl som med andra racemaskiner byte efter varje race eller 5 timmar.

Inte riktigt.

Läser du i din manual så finns det ju beskrivet för normal use, sport use och racing.

15/25 för olja
50h för ventiljustering
100h översyn av motorn

Men se manualen för att vara säker.
 
Inte riktigt.

Läser du i din manual så finns det ju beskrivet för normal use, sport use och racing.

15/25 för olja
50h för ventiljustering
100h översyn av motorn

Men se manualen för att vara säker.



My bad :), btw det är ju redigt fina service intervaller.
 
Inte riktigt.

Läser du i din manual så finns det ju beskrivet för normal use, sport use och racing.

15/25 för olja
50h för ventiljustering
100h översyn av motorn

Men se manualen för att vara säker.

och det där var siffrorna för normal use eller?

vad jag förstår när jag kollar service intervallerna i manualen jag hittat:
http://slorider.com/Aprilia/manuals/ServiceIntervals.pdf
så ska det bytas var 300e mil.

ni får ursäkta om jag verkar trög men som sagt har jag aldrig ägt en sådan krävande hoj förrut
 
Last edited:
och det där var siffrorna för normal use eller?

vad jag förstår när jag kollar service intervallerna i manualen jag hittat:
http://slorider.com/Aprilia/manuals/ServiceIntervals.pdf
så ska det bytas var 300e mil.

ni får ursäkta om jag verkar trög men som sagt har jag aldrig ägt en sådan krävande hoj förrut

Oj dom har visst ändrat intervallena men skulle tro det är 2010 och framåt kanske. Men du ska ju lita mer på instruktionsboken än vad någon skriver på ett forum.

Men jag skulle byta oljorna varje 15h (100 mil) för man kör ju alltid som en tok med en såndär båge. Köp en 20L dunk på okq8 superbike racing så blir oljebytena väldigt billiga.
 
300 mil är för strypt hoj och så är det väl ingen som kör. :)

Undra var den där pdf:en kommer ifrån eller hur gammal den är, aldrig sett 30h förut.
 
Tackar för all hjälp! Aa hade inte en tanke på att siffrorna skulle vara för en strypt. så då blir det ju klart lite skillnad.

Jag och några polare som också tänkte skaffa första riktiga bågen har planerat en motorcykel semester till sommarn, då undra jag också, hur viktigt är det med ventiljusteringen så ofta, vad händer om dom står fel, och är det något man kan göra utan vidare tillgång till garage om man nu skulle dra på en semester på hojen? olja antar jag att man byter lätt och snabbt om man skulle vara iväg.
 
Tackar för all hjälp! Aa hade inte en tanke på att siffrorna skulle vara för en strypt. så då blir det ju klart lite skillnad.

Jag och några polare som också tänkte skaffa första riktiga bågen har planerat en motorcykel semester till sommarn, då undra jag också, hur viktigt är det med ventiljusteringen så ofta, vad händer om dom står fel, och är det något man kan göra utan vidare tillgång till garage om man nu skulle dra på en semester på hojen? olja antar jag att man byter lätt och snabbt om man skulle vara iväg.

Allt går men långsemester är inte hojen tänkt för. Pansarstjärt vid hemkomst ;-)
 
kör så sparsamt du kan hela tiden, hög växel och låga varv så kan du nog tumma lite på intervallerna.

att dra på mc semester kan jag dock inte rekomendera, blir DYRT med både olja och bensin, plus att kolvarna inte mår speciellt bra efter långturer, timmarna springer iväg fort..
 
Hallå gott folk..

När man byter oljan på SXV ska man fylla uppe i oljekylarn och motorn eller baramotorn?

helt lost! :/

1.25 liter olja va? ;)
 
Hallå gott folk..

När man byter oljan på SXV ska man fylla uppe i oljekylarn och motorn eller baramotorn?

helt lost! :/

1.25 liter olja va? ;)

Motorolja fyller du på i oljetanken, växellådsolja fyller du på i motorn, du vet att de är skiljda..? :)
 
Ett tips är att kolla dem försänkta insexorna som håller "korgen" som statorn (generatorn) ligger i. Dem har tydligen glömt loctite på dem så kontentan vart en paj stator. Och detta efter 150 mil.

MVH//Danne
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top