Aprilia SXV 450 el 550?

MCR

Ny medlem
Gick med
6 May 2008
Ort
O-hamn
Hoj
570FS -11
Hej på er!

Jag har fått tag på en Aprilia SXV 450 -07 som jag funderar på att byta in min nuvarande mot men undrar om det är dumt med tanke på att du nästa kan få tag på en 550 för samma pengar. Är det stor skillnad med 10Hp mer, är det tydligt märkbart när man ska åka gata?

Det har bara gått 10h så den är som ny men frågan är hur det är med alla brister som jag läst om på just 07:an. Dom lär väl dyka upp nu när jag börjar köra.

Ska främst ha den till att åka gata men en tur till Gotland ring blir det med.:yoparty

Är lite kluven men hoppas på lite tips från proffsen på SH. Just 450 verkar ju inte vara så vanlig cykel...:gnissla
 

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
SXVn är ju vass från start men jag tror att 450n är lite mer anpassad för riktiga motardbanor med tighta hörn.
Jag har själv kört ganska mycket på ringen och sist när jag var där åkte jag motard både Husa 650 KTM 660 mfl. Ringen är lite väl stor för motard men det funkar ju, du får ta det lite piano på rakan bara.
Har du inte provåkt 450n?
Det går inte att ha för mycket effekt på gatan, jag tycker själv att min 550 blir lite slö efter att man har vant sig.
 

MCR

Ny medlem
Gick med
6 May 2008
Ort
O-hamn
Hoj
570FS -11
SXVn är ju vass från start men jag tror att 450n är lite mer anpassad för riktiga motardbanor med tighta hörn.
Jag har själv kört ganska mycket på ringen och sist när jag var där åkte jag motard både Husa 650 KTM 660 mfl. Ringen är lite väl stor för motard men det funkar ju, du får ta det lite piano på rakan bara.
Har du inte provåkt 450n?
Det går inte att ha för mycket effekt på gatan, jag tycker själv att min 550 blir lite slö efter att man har vant sig.

Ok, så du förordar att jag får tag på en 550:i stället?

Jag ska åka och kolla på den nästa vecka, har bara haft telefon/mail kontakt än så länge.

Saken är att det inte finns nån 550:i tillsalu där jag kan byta in min nuvarande. Man anske ska byta till en 450:i nu och byta upp sig till 550:i senare??
 

Nalken

#48
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
CRF 450
450 är en skottsäkrare motor som har haft mindre problem än 550:n. Jag håller med PPG att man aldrig kan ha för mycket krut på gatan. Som rookie på banan behöver jag högst 20% av min motor men så är jag helkass på att köra med :) borde byta till en 450 men nu är jag för kär i min mc så jag vill ha den kvar:kiss
 

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Det beror lite på, ska du åka mest gata så tycker jag att du borde sikta på en 550 direkt. Det blir nog bara dyrare att byta halvägs till sommaren när du lärt känna 450n.
Ska du däremot köra mycket motardbana så är det en annan sak.

Nalken - Jag har inte hört mycket om 450 alls. Vad är det som brukar hålla bättre på dom cyklarna?
 

MCR

Ny medlem
Gick med
6 May 2008
Ort
O-hamn
Hoj
570FS -11
Det beror lite på, ska du åka mest gata så tycker jag att du borde sikta på en 550 direkt. Det blir nog bara dyrare att byta halvägs till sommaren när du lärt känna 450n.
Ska du däremot köra mycket motardbana så är det en annan sak.

Jag kommer åka grus vår och höst, gata under sommaren, ev. is under vintern och när tilfälle ges lite bana.

Få nog fundera lite till...
 

Bazooka

Körkåt..!
Gick med
19 Apr 2005
Ort
33333
Hoj
Suzuki RMZ 250
jag har inte kört 450, men med tanke på att du ska köra gata, så tycker jag 550..!
 

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
450 är en skottsäkrare motor som har haft mindre problem än 550:n. Jag håller med PPG att man aldrig kan ha för mycket krut på gatan. Som rookie på banan behöver jag högst 20% av min motor men så är jag helkass på att köra med :) borde byta till en 450 men nu är jag för kär i min mc så jag vill ha den kvar:kiss

Det är väll för att dom flesta köra 550, att den skulle vara bättre tror jag inte på då det är bara volymen som skiljer dom åt.
 

Nalken

#48
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
CRF 450
Nalken - Jag har inte hört mycket om 450 alls. Vad är det som brukar hålla bättre på dom cyklarna?

Jag är en forumhora när det gäller aprilian då det inte skadar med lite tips och tricks och hänger därför en del på AF1forumet och generellt säger de att 450 har bättre toleranser jämfört med 550:n.
 

Vaporize

#111 Supermoto
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Uppsala
Hoj
CRF450-09 SM edition XR600R -86 Triumph Tiger 955i
Enbart Gata = 550
Enbart Bana = 450
Både och = smaksak vad du prioriterar ska gå bäst.
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
БОБАН;4539244 skrev:
Det är väll för att dom flesta köra 550, att den skulle vara bättre tror jag inte på då det är bara volymen som skiljer dom åt.

Det är inget konstigt med att en 450 håller bättre, den är utvecklad som 450 från början och det är bara att kolla vad som händer med tillförlitligheten på alla andra hojar när man ökar cylindervolymen.
 

MCR

Ny medlem
Gick med
6 May 2008
Ort
O-hamn
Hoj
570FS -11
Hej på er igen...

Kan man på ett enkelt sätt se om den är stypt eller ej? Den har ju bara gått 10mil så det är ju svårt att veta?
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Det märks mest på hur den går, går den som en moped är den strypt, går den som fan är den ostrypt. :) Annars det man kan se utifrån är väl kanske hur mycket det går att vrida gasrullen? Men den kan ju fortfarande ha andra strypningar kvar, du får lita på säljaren. :)
 

MCR

Ny medlem
Gick med
6 May 2008
Ort
O-hamn
Hoj
570FS -11
Det märks mest på hur den går, går den som en moped är den strypt, går den som fan är den ostrypt. :) Annars det man kan se utifrån är väl kanske hur mycket det går att vrida gasrullen? Men den kan ju fortfarande ha andra strypningar kvar, du får lita på säljaren. :)

Det finns inget som säger att man ska "uppdatera" ecu:n efter visst antal mil/timmar?
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Nä men den ska ju mappas(ställa in max/min på gasspjällen) i samband med att den avstryps.
 

MCR

Ny medlem
Gick med
6 May 2008
Ort
O-hamn
Hoj
570FS -11
Det blir nog affär på Lördag om det bara inte är några fel eller så. Nåt jag ska kolla lite extra på?? Den har ju bara gått 10 mil så den borde vara i nyskick!

Finns det någon svensk nätbutik som säljer delar till SXV???
 

MCR

Ny medlem
Gick med
6 May 2008
Ort
O-hamn
Hoj
570FS -11
Hej! Det blev affär på en 450!

Jag undrar bara för den är så satans svårstartad när den är kall, är den varm så är det inga problem och den går ok. Någon som har nåt tips på vad det kan vara. Jag funderade om det var stiften?
 

Bazooka

Körkåt..!
Gick med
19 Apr 2005
Ort
33333
Hoj
Suzuki RMZ 250
Hej! Det blev affär på en 450!

Jag undrar bara för den är så satans svårstartad när den är kall, är den varm så är det inga problem och den går ok. Någon som har nåt tips på vad det kan vara. Jag funderade om det var stiften?

den kan behöva mappas om..
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top