Aprilia SR50R -04 startar ej, testat allt jag kan, hjälp!

elkeR

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2012
Ort
Upplands Väsby
Hoj
-04, Aprilia SR50 R
Tjena tjena! Nu har min scooter lagt av helt då den ej startar.

Hur det hände: Jag körde runt och den gick utan problem. Jag kommer till en backe och jag släppte på gasen och lät den rulla och då lät det som att jag hade vridit nyckeln och stängt av tändningen. Jag svängde av vägen och försökte starta den men det funkade varken med elstart eller kick. Som tur var så var det inte så långt hemifrån så jag rullade hem den.

Vad jag har gjort hittills: Tändstiftet är kollat och den har gnista, förgasaren ser bra ut men jag har rengjort den, cylindern såg bra ut och även kolven. Jag har haft bensin i en flaska kopplad till förgasaren för att se ifall vakuumklockan var trasig men den startar ändå inte. Variatorn ser förövrigt bra ut.

Nu har jag säkert glömt något, men vad mer kan jag göra? Och vad tror ni är problemet?

MVH //elkeR
 
Hade det vart en med insprutning hade jag kanske vetat... Ring till Guzzi center i Järfälla. Dom hämtar moppen för 250:- och gör en felsökning sen kontaktar dom dig för åtgärd. Har haft med dom att göra några gånger och dom är riktigt bra.
 
Hade det vart en med insprutning hade jag kanske vetat... Ring till Guzzi center i Järfälla. Dom hämtar moppen för 250:- och gör en felsökning sen kontaktar dom dig för åtgärd. Har haft med dom att göra några gånger och dom är riktigt bra.

Har lite problem med stålarna just nu så skulle helst göra själva reparationen själv? Går det bra ifall dom bara felsöker och så kan man reparera själv?
 
Det är upp till dig om du vill ha felet endast lokaliserat och åtgärdar själv. I mitt fall va det luftmängdmätarn som pajade så jag hade inte så mycket val än att låta dom byta.

råkar det vara ett skitfel så kan dom ju lika gärna fixa det medans dom håller på så blir det ju inte så dyrt.
 
Nyss fixat dotterns scooter (TGB). Den startade varken med starter eller kick. Det fanns gnista så jag började med soppadelen oich kände mig helt säker på att den var ok.
Trots att den hade gnista med stiftet ute (fast lite svag och gul) så tände den inte med startgas. Med hjälp av lite uppgifter från en märkesverkstad så kunde jag mäta resistansen i statorlindningen och den var låg. Bytte statorn (svänghjulet satt hårt, annars inga problem) och simsalabim så startade moppen direkt. Köpte statorn av verkstaden för 1300 spänn men fanns också på eBay för en tredjedel av det priset.
Slutsats: Gnista ute är inte detsamma som gnista inne. Kolla stator och ev tändspolen.
 
Hej väldigt sent efter inlägg. Men masen du sa att du visste om det hade varit insprutning vilket jag tror jag har då det är en sr50 lc. Och den gör inte ett tändande. Så om du vet svar, så våre jag tacksam. Mvh Jesper
 
Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back
Top