Aprilia sätter 3 hastighetsrekord...

  • Thread starter Thread starter DP
  • Start date Start date

DP

aka Dragster Pilota
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Mosta Hill Sweden
Hoj
har 2 hjul
Ciao freaks...

I USA har Van and Cathy Butler i samarbete med Mototek (www.mototek.com) satt 3st World Land Speed Records under Bonneville Speed Week och här är storyn om deras 2 Aprilia RS50 racers.....

The energetic husband and wife team of Van and Cathy Butler (yes that's her riding) sponsored by Mototek took to the flats and set new speed records for Aprilia. Halfway through the landspeed season, three records have already been broken at the famed Bonneville Salt Flats.(MPS-G 82.55mph, MPS-F 83.98mph and APS-G 84.36mph) The Mototek Butler RS50: the motorcycle that has been setting repetitive Land Speed Records at Bonneville Salt Flats, breaking all records in the production class, beating all other manufacturers at World of Speed events and being recorded in the World Book of Speed as the fastest 50cc motor in the history of FIA/FIM sanctioned events. The Mototek Butler RS50 features an extended swing arm, lowered to a total height of 31 inches, with on board computer, carbon modified bodywork and a full KRD motor. Mototek Butler Team Created: In 2002, Mototek Racing and Van Butler Design teamed up to launch Mototek Butler Racing and aimed their goal at setting a new World Land Speed Record for a 50cc motorcycle. The team opted to race an Aprilia RS50. The Mototek Race Team, which had been racing the Aprilia RS50 since 1997, brought to the venture its extensive racing experience and expertise with the motorcycle. Modifying the engine with specialty race parts from KRD Spain (a brand for which Mototek Imports, Inc. is the national US importer), the team created a new version of the RS50 motor, making an amazing 25 horse power at the rear wheel and speeding over 100 mph at sea level. The team's goal is to break the 100mph mark under race conditions...stay tuned.

Lite bilder på vad som måste vara världens coolaste moppar men en otroligt liten förare....

MotoButler1.jpg

VANRS501.jpg

MotoButler2.jpg

VanRS50S.jpg


DP says: Tydligen är det inte bara min boss som är en snabb brud på Aprilia.....
 
rätt kul att dom får upp den i dryga 140km/h och dagligen hör man fjortisar snacka: "-Jag drog pluggen igår nu gör min Derbi 110!! ..ska köpa eftekt system också då kommer den göra 150 utan drevning" :rofl
 
25 bakhjulshästar ur 50cc, jisses det lär varva. Inga 750mil mellan servicarna där.

Nå moppe rejsare ! de e bara å jacka kolven-rejält :lol
 
kajlyl in da house:
dagligen hör man fjortisar snacka: "-Jag drog pluggen igår nu gör min Derbi 110!!

Du skojjar inte....

Eftersom jag jobbar med MC & Mopeder så hör man detta dagligen, många ringer och undrar vad man kan skruva på och hur fort det kommer att gå, när man säger att man inte ska lita på hastighetsmätare på moppar så blir dom ganska besvikna. Jag har under sommaren åkt på en av Aprilia's press hojjar, en ETV 1000 Caponord som har digital (och j*vligt exakt) hastighetsmätare och en lördag på väg hem till 113 från jobbet i Enköping så gled jag förbi parkeringen (bredvid Carla Pro Shop) vid Stinsen där massor av moppepojkar (och några tjejer) träffats varje lördagkväll under hösten och där var ett par scootrar med 70cc, 19mm fögge, trimmpipor och annat och dom gjorde alla minst 120blås och några var och nosade på 140kph så varför inte, vi drog ut, jag på Capon och mopparna en och en ut på en lång plan raka och kollade, INGEN kom över 95 blås och dom flesta låg runt 70-75kph och det var många långa nunor när jag med framhjulslyft gled in mot Donken och lite vassare bitar....

DP says: Men min Compact (året var 1972) gjorde nästan 50......
 
Duktigt trimmat måste jag säga...


Håller fullständigt med, folk säger att deras mopeder gör 100 med en plugg dragen, stämmer ju säkert :D

Min poolare påstår att hans mätare går för sakta, hmm, han finns här inne förresten, så jag ska nog vara tyst nu :hihi

För att inte tala om alla som "kör ifrån snuten på bakhjulet hur lätt som helst"... Polisen hänger ju inte als med moppen... hehe...


Jag måste vara sveriges ända moppedist som kör runt orginal...och det suger, men annars åker man ju dit iaf... O nästa år kommer det ju blir askul när man e van vid en 2 hästars moppe :tummenupp :yoparty :)

Har jag sagt att jag har värmehantag med? :D
 
Jag körde en Derbi Senda R -01 med effekt system lite munstycken, omdrevat, luftburk o.s.v.... visst mätaren som gick till 120 visade runt 110km/h ...trots detta blev jag konstigt nog alltid omkörd på den lokala nittjovägen :huvet :D :3freak
 
En kille jag känner skruvar med moppar och fick in en moppe som "gick" illa efter att den unga herren varit och "finjusterat lite". :tummenupp
Puckot hade tagit och BORRAT upp munstycket till 2mm på en moppe.
Den gjorde säkert 120km/h :huvet
Sen klagade han på att den gick illa :huvet
Vad kan det bero på. :kocko

Hade själv en mt5a som gjorde ca 75-80 om jag hade tur och nerförsbacke.
Med 70cc, 22mm förgasera och drevning.
 
darkmos in da house:
Hade själv en mt5a som gjorde ca 75-80 om jag hade tur och nerförsbacke.Med 70cc, 22mm förgasera och drevning

Har haft ett gäng moppar och har just nu 3 privata moppar bland 2-hjulingarna men den som har blivit lite av mitt varumärke är The Formula Racer, en svart historia som har synts på web-siter från Sverige till USA, Japan, Danmark, Holland och i ett par olika internationella Scooter blaskor som den här storyn i Engelska Twist & Go.....

t%26g_story1.gif

t%26g_story2.gif


DP says: Man blir aldrig för gammal för att leka med trimmade 2-taktare....
 
Suzukis gamla RM50 har 11,5hk. Ganska så bra för att vara på 50cc.
Den toppar med nuvarande utväxling ca 95. Å då är den drevad för cross åkning. Med en fullvuxen person på ca 80kg är den helt livsfarlig på 1-3an, för den bara reser sig, detta beror självklart på att vikten hamnar långt bak och det är väldigt liten hjulbas.

Hade den här hemma och körde mot polarens Fzr1000. Upp till 60 var man före alla ggr, men sen kom hans fzr ganska så ordentligt förbi.

Tror om jag inte minns fel att det sitter en 12mm förgasare, titan stake och kolv femväxlad låda och hela härligheten passar rakt av in i en K50.
 
körde mopperacing för många år sedan med trimmad mt5 motor.

annan vev med annat slag, totalt 68 cc (obs ej 50cc)
5 växlar
motoplat tändsystem (klarar att varva över 14000 varv) med innotroterande svänghjul (superlätt)
portad, portad, portad
32 mm fugge
dataframtagen och specialsvetsat avgasrör.

nsr hjul och frambroms (slicks)

fick ut 22 hp i bromsbänk på bakhjulet med brett register (hade kunnet få ur mer men då hade den varit okörbar)

toppfart ingen aning men tillräckligt för att slå av en bunke revben :D
 
apriliars in da house:
Vad är det för effekt i din Formula

Den har inte åkt bromsbänk ännu men kanske under vintern, men som Bentley brukar uppge: enough.....

DP says: Kul är den så det räcker och blir över....
 
En i byn där jag bor har en MB5 som efter riktig trimning gör 110km/h i riktig fart, den går fortare, men han vågar inte köra fortare med den ramen ;) Han kör dessutom roadracing ;)

E kul att se hur många som överdriver. Ett 12hk "system" från random moppetrimsförsäljare bromsar runt 4-5hk... Lycka till att åka 120km/h på det ;)
 
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top