Aprilia rxv 450 startar ej.

Frukostffs

Ny medlem
Gick med
20 Jan 2013
Hoj
Husaberg 550fe 07
Hej!

Min RXV är en 07a och startar inte som många andra av dessa vad jag har förstått.
Jag har gnista i båda cylindrarna och har även testat med startgas. Fick flamma en gång. Tändstiften är fina. Startmotor är ganska ny och batteriet är nytt och full-laddat. Kan det ha något att göra med icke täta ventiler? Någon som haft samma problem?

MVH

Bara att envisas. Men prova med att mata den med bensin ut en vanlig sprejflaska istället. Har märkt att det ger mycket bättre resultat än startgas. Vet imte om startgasen va bättre för men ingen hoj eller gammal bil här hemma vill gärna starta på startgasen vi har. Men ger man dem en sup av äkta vara så hostar de igång direkt

Den har stått i kallgarage men stått i varmgarage då jag har försökt att få igång den.

Då kanske du ska lämna in den så dom kan ställa in tps och bränslevärdena för tomgång osv. Finns en mojäng som går att plugga in i original ECU.

Hur många timmar har den gått då? Kollat ventiler någon gång?

Då kanske du ska lämna in den så dom kan ställa in tps och bränslevärdena för tomgång osv. Finns en mojäng som går att plugga in i original ECU.

Hur många timmar har den gått då? Kollat ventiler någon gång?

Jag vet inte hur många timmar den har gått men jag tror inte att den har gått särskilt många om man kollar på slitdelar. Jag köpte den billigt just för att den inte startar och tänkte att jag kunde få en rolig maskin för billig peng eller tjäna en liten peng på den samt att det är några månader kvar till vår. Den har enligt uppgift stått sedan 2009. Men det kanske blir att kolla ventilerna men hade gärna sluppit det. Men tänker göra vad som krävs så kom med fler förslag.

Jag vet inte hur många timmar den har gått men jag tror inte att den har gått särskilt många om man kollar på slitdelar. Jag köpte den billigt just för att den inte startar och tänkte att jag kunde få en rolig maskin för billig peng eller tjäna en liten peng på den samt att det är några månader kvar till vår. Den har enligt uppgift stått sedan 2009. Men det kanske blir att kolla ventilerna men hade gärna sluppit det. Men tänker göra vad som krävs så kom med fler förslag.

Gör ett trådlyft här:
Hur gick det med Aprilian, fick du fart på den?
Har nästan samma problem med min, också en -07 och den startar, men det är inte så att den hoppar igång utan gnäll utan man får nöta varje gång.
Har även felindikation "check engine" på instrumentpaneln, vilket kan tyda på något jordfel någonstans.

Det kan vara flertalet saker som orsakar check-Engine. Skaffa dig en Tune-ECU kabel, läs ut felkoden. Sen passar du på att lägga in en map som är nyare samtigit så blir det säkert bra.

De tar några kolvslag för att synka innan de tänder men sen ska det va jämn bra gång.

Last edited:
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!