Aprilia RSVR 1000 baktänder & går med 50% kraft!?

Gollum

Idrott luktar svett...sport luktar bensin!
Gick med
5 Jun 2007
Hoj
BMW K 1600 GT
Hejsan,

Jag behöver era kloka kunskaper nu verkligen, för något tråkigt har hänt med min Aprilia RSV-R 1000 06:a (inkl PowerCommander 3, Mivv Slipons & K&N luftfilter) idag :gråta Precis efter det att jag hade tankat 95 på Statoil, full tank, han jag bara köra ca 500 m så:

• Började motorn baktända rejält, speciellt på motorbroms. Den baktänder i princip 30-40% av alla totala kolvslag upplever jag det som.
  • Ca 50% av motorns kraft verkar borta, och den låter faktiskt som en Honda 500 med en cylinder typ.
  • Precis efter att jag drar av gasen helt, så rusar motorvarvet upp ca 500-800 varv under 2-3 sekunder, för att sedan lägga sig på normal tomgång efter ca 4-5 sek.
  • Hojjen skakar mer än vanligt på tomgång.
Det enda annorlunda som skett nyligen med hojjen, är att den just varit inne på 1000-mila service hos ApriliaCenter i Haninge, och där har dom bytt alla vätskor, gjort rent mitt K&N Sportfilter, bytt båda stiften. Hojjen gick ännu bättre än vanligt efter servicen under 4-5 dagars tid, fram tills idag då alltså :(

Jag lyckades dock köra hem hojjen väldigt lugnt den sista milen, i ca 70 km fart. Men, kan den ha tagit skada maskinellt sett tror ni för att jag kört på ev en cylinder? Får den 2:a cylinder smörjning fast den bara rullar med liksom?

Jag är väldigt orolig nu...vad kan ha hänt tror ni? :confused:

Det kan ju vara »vad som helst». Det kan t ex vara s k limp mode och att datoriet inte är nöjd med saker och bara tillåter ett sådant läge. Jag skulle börja med felkoder samt riva bort PC omedelbums för att eliminera det mest grundläggande.

För att gissa och spekulera vidare är det lätt hänt att meka bort sig på en stressad verkstad. Jättevanligt. Så självklart kollar man vad de har gjort och då eventuella missar som kan ha hänt. T ex glömma skruva åt stift.

F ö låter det osannolikt att den tar skada av att köra på en cylle.

Sitter tändhatarna dålig på?, de har inte skruvat ner stiften ordentligt?, någon vakum slang som har losnat?....kolla stiften först...Sen slänger du upp en tråd på www.apriliaforum.com/forums och ställer frågan där.

Som Olsson sa gör man servicarna själv så vet man att det blir riktigt gjort :)

Sitter tändhatarna dålig på?, de har inte skruvat ner stiften ordentligt?, någon vakum slang som har losnat?....kolla stiften först...Sen slänger du upp en tråd på www.apriliaforum.com/forums och ställer frågan där.

Som Olsson sa gör man servicarna själv så vet man att det blir riktigt gjort :)

Precis! :)

Kom på en standargrej, det är de där små (~3mm) tryckslangarna mellan trottelhus och sensorn som sitter vid luftburk på vänster sida. Dessa är ökända för att spricka precis vid anslutningarna och då blir det fel tryckinfo och allt blir fel. Plocka loss helt och inspektera. Sätt tillbaka med lite olja så är det lättare att glida på dem. (några atomer räcker) Bara en standargrej som är obligatoriskt att kolla liksom.

Last edited:
Du säkert bara fått dålig bensin. Har hänt mig 2 ggr. Då har hojen knappt varit körbar. Töm tanken å häll på soppa från någon annan bensinmack. Det finns troligen vatten i bensinen du köpte pga kondens eller liknande på macken. Eller så tog du fel å hällde på diesel. =)

\Masonit

Felet hittat & reparerat!

Tackar mina Aprilia-bröder, det var ungefär som ni båda gissade lite på, speciellt ditt extra inlägg Olsson :banana

Det var den bakre av de 2 räfflade plastslangarna på höger sida (på gashandtagssidan alltså), som hade lossnat! Jag såg det direkt när jag lyfte på tanken. Jag tryckte ditt slangen igen, startade hojjen, och Rotaxen morra till och började spinna - precis som man ju är van att den gör, som det lejon den är mellan knäskålarna liksom :yoparty

Denna slang var det:

luftslang.jpg

Slangen hade lossnat vid röd pil, och leder till grön pil, på förgasarpaketet ser det ut som...

Enligt manualen, kan slangen ha någon av dessa funktioner:

"By pass lines to the throttle body...." eller "The stepper motor connector..."

Ni som kanske vet
Vad är det för slang, och hur kommer det sig att det kan påverka hela motorns gång så kraftfullt? Nyfiken på svaret... :va

Tack för er snabba feedback boyz :tummenupp

Last edited:
Skönt att du hittade problemet så snabbt, men trist att du missade dagens körning. Väder och väglag var kanon!

Vad är det för slang, och hur kommer det sig att det kan påverka hela motorns gång så kraftfullt? Nyfiken på svaret... :va

Slangen leder till trottelhus och insug. När det är som det ska, styr ECU ventil som sitter i luftbox och kranar på/av luft till insuget vid små förändringar och vid mycket låg hastighet på motorn. Om slangen är losskopplad, är det öppen dörr med luft in till insuget. Tjuvluft.

Skönt att du hittade problemet så snabbt, men trist att du missade dagens körning. Väder och väglag var kanon!

Det gläder mig att ni fick en härlig kväll i alla fall :tummenupp Ja jag löste problemet på ett par timmar, och skönt var det trots att jag missade kvällens körning. Proffsigt av dig att stanna upp och fråga mig om vad som hade hänt, det är precis så "sisteman" ska göra ju :banana

Vi ses nästa torsdag :yoparty

Om slangen är losskopplad, är det öppen dörr med luft in till insuget. Tjuvluft.

Fasen Olsson, du är min nya mekar-idol ju :tummenupp Du har ju järnkoll på detta, nu har jag addat dej som 5-stjärnig hojpolare :D

Nope... Aprilia rsv mille hade redan från start 1998 insprut..

Herregud vilken blunder, jag visste ju detta redan, jaja...även solen har fläckar :krama

Last edited:
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back