Aprilia rsv mille 2001, startproblem

ratbike/B1

peter
Gick med
16 Jan 2005
Hoj
crf 450
Hallå någon som har något tips min mille startar ej .
- soppa finns
-startmotor går
-någon enstaka gnista
-luktar lite bensin efter ett par start försök

någon som har något nyttigt att prova ?????

mvh peter

Troligtvis batteriet som är dåligt. Vet du om det är nytt eller gammalt? Även om startmotorn går runt så är det inte säkert att batteriet är tillräckligt fräscht för att orka hela vägen.

Hur/när uppstod problemet? Tänder den inte till öht? Bytt stift?

De övriga uppenbara: Dödarknappen och sidostödskontakten?

Last edited:
Om du lägger tråden i den delen som heter "aprilia tråden" här på SH så får du troligen flera svar.
eller lägger ut frågan på klubbens egna hemsida.

ang problemet så vill jag gärna med slå ett slag för att batteriet kan vara en anledning,, det kan vara så att stiften helt enkelt är igensurade,
den fungerade felfritt gången innan ?

inte så vanligt med startproblem som du beskriver, men min tourer (falco) trilskades efter att jag tvättat den förut och jag blev grinig nog för att proppa alla kontaktstycken fulla med vaselin och efter det så har den gått som en klocka i ur och skur.

Har du för lite kräm i batteriet så är det risk att den ej startar...startar den ej irekt så kommer den inte göra det om du inte villar den eller torkar stiften eftersom den då har surat ner sig. När du startar den ska du ha full choke(eller det är inte choke det är tomgångshöjare, spjällen öppnar lite mer, vid starten)

Fräsht batteri är ej ett biltema batteri eller dylikt.

Tack för tipsen. Det kan stämma med att den surar ner sig . Idag startade den efter att jag ruckat på ett relä under cutsen, men Batteriet måste nog bytas för det sitter ett biltema från förra ägaren. Vi får se om problemet återkommer.

Har vi några tips på bra batterier ???

mvh peter

Tack för tipsen. Det kan stämma med att den surar ner sig . Idag startade den efter att jag ruckat på ett relä under cutsen, men Batteriet måste nog bytas för det sitter ett biltema från förra ägaren. Vi får se om problemet återkommer.

mvh peter

Med ett Biltemabatteri kan du räkna med att problemet återkommer. Inget ont om Biltema alls, men till just den här hojen så räcker det inte riktigt till.

Det rekommenderas att köpa ett batteri av kvalitet för att slippa bli stående. Det som brukar nämnas mer specifikt är väl Yuasa YTX-12BS, men även det lite kraftigare YTX-14BS ska funka. Är dock inte helt säker om det senare passar på alla modeller eller om det finns undantag.

Är ett vanligt förekommande fel på tidigare millar är startreläet som lämnar in, byt det för eller senare går det helt sönder.
Första Gen R1 ska tydligen vara samma relä som passar.

mvh peter

Jag har två lämpliga batterier till salu om du är intresserad av ett beg som funkar hur bra som helst.

Jag tror att det du kallar relä är tiltsensorn,, har hojjen legat ner eller så ?
den ser till att stänga av hojjen om du går omkull den lille rackaren.

men det där med dåligt startrelä avhjälpes med ett du tar ditt befintliga till
mekonomen och visar upp det så plockar dom fram ett på 100A som inte kostar så
fasligt mycket.
batteri !!! ja tjööp lammkakkas batteri för en spottstyver så klarar du dig väldigt länge.

// Jocke

Tror det är start relät, jag var och rotade under skjutsadeln och vad jag fick ut av boken ska väll det vara relä .

många som vill hjälpa tack tack

mvh peter

Jag har både ett startrelä från en GSXR750/1000 och 8.4Ah LiFe-batteri, känns som att det är den kombon som måste till för att man ska våga lita på att den startar varje gång...

Ett tips för att få rent en nersurad motor utan att behöva ta ur stiften är att koppla loss kontaktstycket som styr spridarna från sprutboxen (minns inte helt då jag har annan lösning, men det borde vara den minsta kontakten) och köra några varv på startmotorn med fullgas. Brukade köra den metoden på banan förr med tanke på att den _aldrig_ ville gå igång när jag skulle ut och köra - på den tiden jag körde blysyra-batteri då.

Jag har nyligen satt i ett varta TTZ14S-BS som är lite lägre, men passar och levererar mycket bättre kallstartström (230 mot originalets 100).

Jag har nyligen satt i ett varta TTZ14S-BS som är lite lägre, men passar och levererar mycket bättre kallstartström (230 mot originalets 100).

Tack verkar som ett bra batteri

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...