Aprilia RSV gaffelolja

lightningbolt

Lightningbolt
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda CBR 1000RR
Undrar om nån vet hur mycket gaffelolja d ska vara i varje gaffel. Har en Aprilia RSV Mille-R -00. Ska byta packboxar nämligen. Vad rekommenderar ni för olja. Tack på förhand

Du skulle kunna göra så som jag gjorde nu i vintras när jag bytte olja i min gaffel.

Jag tömde ut den gamla oljan i en bytta och fyllde sedan på med lika mycket som jag fick ut. Då bör de ju inte bli fel.

Nu har ju jag ingen "R" så jag vet inte mängden exakt, och rekomendationen från Aprilia stämmde inte på min hoj. Då rekomenderade 5,24 DL om inte jag minns fel, men de fick bara plats 4,5 DL.

Jag kör på Bel Ray överallt på min hoj, så även i gaffeln. Men de finns säkert andra som är precis lika bra.

Lycka till. :tummenupp

Det är ju Öhlins-gaffel, så kör på Öhlins-olja. Kostar några kronor extra, men man byter ju den inte så ofta. Ring och hör med någon som servar Aprilia, så kan de titta i verkstadshandboken hur mycket det ska vara.

jo men om jag häller ut den gamla å fyller på med lika mycket så vet jag ju ändå inte. anledningen till att jag ska byta e ju för att packboxen gått sönder så det läcker olja

lightningbolt skrev:
2152940 jo men om jag häller ut den gamla å fyller på med lika mycket så vet jag ju ändå inte. anledningen till att jag ska byta e ju för att packboxen gått sönder så det läcker olja
Jaha. Då får du göra som Ceasar säger, och fyll på och känn efter hur benet känns innan du monterar. De ska vara ganska mycket motstånd men inte stummt när du trycker till med hela dig kroppstyngd på benet.

Verkstadshandboken kan ju tyvärr ha fel som i mitt läge.

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa