Aprilia RS250 som "tvekar" på låga varv....

ZpiX

"Bwäh! Raktframracing är ändå gay..."
Gick med
6 Mar 2003
Ort
North yard street, West Man Land
Hoj
Husaberg FS650 ´04, KTM 640 LC4 '02, Suzuki TL1000S '99, Aprilia RS250 '97
Som jag skrev om tidigare så har det varit div. reparationer på RS'en. Nu är allt tillbakaskruvat och hon startar fint.

Dock "tvekar" hon när man drar iväg på ettan, mellan 3-7000rpm så "pruttar" hon bara sakta uppåt. Men tvingar man upp henne över 7-8-9000rpm första gången så är det drag så det räcker och blir över, även om man sedan släpper ner lite under 7000rpm och sedan gasar upp igen. Det blev lite bättre när temperaturen kommit upp mer (vad ligger arbetstemperaturen på på RS'en?). Stannar man till och låter varven gå ner (typ, stanna vid korsning) så måste man igen arbeta sig upp genom varvtalen innan man får bra respons.

Kan det vara avgasportarna som felar? Har tittat lite snabbt i servicehandboken för inställning och trodde att jag lite grovt hade ställt in dem. Hur pass noga är det med inställningarna? Kan man kontrollera dem på något sätt? När ska dom börja öppna?

(Har inte servicehandboken framför mig så jag ber om ursäkt om svaret till dessa frågor finns däri)
 
Kan inte uttala mig om avgasporten men det skulle kunna bero på att den går för magert i mellanregistret.
Du skulle kunna testa att höja nålarna ett steg.

2-t är dock inte min starkaste sida.
 
Har dock inte ändrat något på fuggarna sedan tidigare. Får försöka kolla upp om den går magert eller inte.

Dock hade jag problem med att den tidigare gick åt helvete för fett på tvåtaktsolja, den drog mer än soppa. Det visade sig vara oljepumpen som fastnat i helt öppet läge. Åtgärdat nu. Nu är jag däremot nervös att den inte får olja alls... nej tacka vet jag blanda direkt i bensinen...
 
ZpiX skrev:
Som jag skrev om tidigare så har det varit div. reparationer på RS'en. Nu är allt tillbakaskruvat och hon startar fint.

Dock "tvekar" hon när man drar iväg på ettan, mellan 3-7000rpm så "pruttar" hon bara sakta uppåt. Men tvingar man upp henne över 7-8-9000rpm första gången så är det drag så det räcker och blir över, även om man sedan släpper ner lite under 7000rpm och sedan gasar upp igen. Det blev lite bättre när temperaturen kommit upp mer (vad ligger arbetstemperaturen på på RS'en?). Stannar man till och låter varven gå ner (typ, stanna vid korsning) så måste man igen arbeta sig upp genom varvtalen innan man får bra respons.

Kan det vara avgasportarna som felar? Har tittat lite snabbt i servicehandboken för inställning och trodde att jag lite grovt hade ställt in dem. Hur pass noga är det med inställningarna? Kan man kontrollera dem på något sätt? När ska dom börja öppna?

(Har inte servicehandboken framför mig så jag ber om ursäkt om svaret till dessa frågor finns däri)

Mitt tips är att kolla så att vacumslangarna (som via solenoider "styr" förgasarna) är rätt kopplade! Om du inte har verkstadshandboken får du fråga någon som har en hur de skall vara kopplade...

/ Magnus
 
Nu vart man ju nyfiken. Vacuumslangar och solenoider för styrning av fuggarna? Vill veta mer! Mermermermermer!
 
Linmag skrev:
Mitt tips är att kolla så att vacumslangarna (som via solenoider "styr" förgasarna) är rätt kopplade! Om du inte har verkstadshandboken får du fråga någon som har en hur de skall vara kopplade...

/ Magnus

Har kopplat dem så gott det gick enligt servicehandboken. Enligt vad jag tycker så ska dom nu sitta rätt. Men kan ju naturligtvis ha missuppfittat nått. Men tycker jag verkligen var noggran där då det stod att universum kunde implodera om man kopplade fel (tja eller något annat hemskt iaf).
 
Känns ju spontant som om avgasportarna står öppna konstant. Ta en koll på det igen.
 
Mattias skrev:
Känns ju spontant som om avgasportarna står öppna konstant. Ta en koll på det igen.

Jao, fett len! Ska olla portarna när jag kommer hem. Trodde iofs att dom stog stängda för länge, men tja... jag suger så jag ska egentligen inte lyssna på vad jag själv tror. [gaymode]Tur jag har dig Mattias : pusspåpruppen :[/gaymode]
 
Med öppna avgasportar får man ungefär ett sånt beteende. Har testat att ha dom öppna jämt på min RD350. Den gick inte ens på tomgång, man var tvungen att hålla den vid liv med gashanden och hojen gick kass under det varv där portarna egentligen ska vara helt öppna.
 
Kolla även att reed-ventilerna är hela. Jag har haft ett liknande bekymmer med effektförlust och hittade ett blad (av sex) på ena reedventilen som var av.
Edit: bild på trasiga bladet...
 

Bifogat

  • reed.jpg
    reed.jpg
    24.7 KB · Visningar: 45
Last edited:
Fick detta på PM:

"... koppla den "fria" gråa sladden från CDI:n till minuspolen o slå på tändningen. Då ska servomotorn till avg.vent. röra sig till steg1. = Markeringen på de runda discarna ska då stå rakt i linje med 1:a markeringen som är stansad i godset bakom(på den plåtvinge som vajrarna är fästa vid)... "
So far so good. Gjorde detta och började skruva. Vad jag då upptäckte var att det fanns 3 markeringar på "godset" (se bifogad bild), det är den som är längst till vänster, nästan i mitten på plattan som jag upptäckte (sitter nästan helt gömd). Är det den "första" markeringen? Om det är den markeringen i godsen som markeringen i disken ska peka emot så blir vajrarna på sitt yttersta. Alltså man får verkligen skruva så långt det går...

Någon som förstår hur jag menar? Det passar liksom bättre att sätta den mot den andra markeringen. Även på den avgasporten som jag inte hade börjat skruva på ännu så satt markeringen på disken bra mycket närmare markering 2 i godset.

/Picasso
 

Bifogat

  • ventiler.jpg
    ventiler.jpg
    17.1 KB · Visningar: 90
Mittenstrecket, ja. Markeringarna är stängd, steg 1 och steg 2. Vajerjusteringen ska vara på läge steg 1. Korrekt vajerslack är viktigt. Ta god tid på dig med detta, det betalar sig.

Jävligt snygg skiss, för övrigt.
 
SH är otroligt, satt igår och försökte tyda verkstadshandbokens kryptiska beskrivningar av avg. port. Idag slänger man in frågan och får svar både i PM och tråden på bara några minuter. Det tackar man för! :tummenupp

Har nu fått ytterligare klarhet i detta och ska hem efter jobbet (det är ju faen att man ska behöva JOBBA också) fortsätta skruvandet. Tänk vad man lär sig.

Mattias skrev:
...Jävligt snygg skiss, för övrigt.
Tackar, du kan få trycka ett klistermärke med den om du vill :D
 
Nu har jag ställt in portarna... och den funkar prima! :tummenupp

Tack för hjälpen, har ni vägarna förbi bjuder jag på kaffe med dopp...
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top