Aprilia RS250 - kickstart?!

• Thread starter Thread starter GP
  • Start date Start date

GP

Skruvad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös! Det är för JÄVLIGT, helt enkelt...
Nån vänlig själ som på ett begripligt sätt (så att en teknik-idiot förstår) kan förklara hur jag monterar tillbaka kugg-insatsen till kicken på en RS250 -99'a?
Eftersom jag har för taskig kondis för att springa igång hojen tänkte jag montera dit kicken igen, förutsatt att det inte är någon so har BRA argument varför jag inte ska det...

/GP

Ska pappa komma och hjälpa till?

Fixa ny packning till kopplingskåpan också. RGV 250-grejor funkar finfint. Jag har just lagat min växellåda med Suzukidelar. Och hör och häpna; jag monterade min kickmekanism i fredags, och den funkar!

Ja, pappa är varmt välkommen att komma och hjälpa till...

Tror faktiskt att jag har en ny packning liggandes. Men det kan nog Daddy'O klura ut om det är rätt eller inte?

Hur har du det med tid framöver??

Om du vill och hinner så är idag en bra dag.
Jag är ledig och har redan vart nere och rivit i eländet, både hojen och håret...

Lite meningslöst inlägg, men:

Jag har meckat med Suzuki RGV250 (samma motor) och den var lite intressant att få dit, kickaxeln. Jag vill minnas att det satt någon fjäder runt själva axeln man var tvungen att spänna via en vridande rörelse innan man tryckte in axeln sista biten.

Jag har för mig det i varje fall.

/J

Jo, det är lite pilligt kan jag lova...

Nu har jag iaf kommit så långt att jag plockat bort halva kopplingen för att få dit det inre kugghjulet som självklart var urplockat också. Men nu saknar jag ju förstås nåt vettigt verktyg för att lossa sista muttern *grrr*

Edit: Mattias kom som en räddande mutterpistol och räddade mig

Tack o bock!

Last edited:
Jag vill också ha en mutterpistol... Numer har jag inte ens ett helt spärrskaft modell större, för det drog man givetvis sönder på dampbussen i helgen..
Så dags att köpa nytt igen..

Min kostade 398:- på Clas Ohlson. Använd sparsamt. Din för 398:-... (Förutsätter ju att du har en kompressor, förstås. Annars är ju mutterpuffran lite överflödig.) Jag köpte en ny för att jag inte hittade den befintliga. När jag köpt den nya hittade jag den befintliga. Såklart.

Kan hugga den av dig, kompressor har vi iofs, fast sjukt nog så låter den mer än en haschmoppe utan ljuddämpare. Nog en av sveriges ljudligaste kompressorer..

Frågan är om inte den som bor i mitt garage är ljudligare. Den har ett MYCKET irriterande ljud. Fråga GP...

Mattias skrev:
Frågan är om inte den som bor i mitt garage är ljudligare. Den har ett MYCKET irriterande ljud. Fråga GP...

heh, vi får ta ett ljudtest någon dag.. Den låter iaf mer än en husaberg med FP-ljuddämpare på tomgång...

Ettjävlahallå..

..är vad Mattias kompressor för.
Fast den var lätt att flytta och skakade runt fint i bakluckan på min bil :tummenupp

Jag tycker helt klart du ska köpa puffran av honom. Jag vill också ha en, men jag har varken kompressor eller pengar.

Det är synd om mig tror jag minsann...

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...