Aprilia rs250 i värme?

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
I tisdags på Sviesta kom min aprilia bara upp i ungefär 180 km/h på rakan. Är det "normalt", och beror det på värmen? Hur fort går era 250sp-aprilior såhär års? Hur fungerar bestyckning?

Vad kan det finnas för andra orsaker till att den går så sakta?

Min mekaniker :3freak är tacksam för alla svar.

Det vanligaste felet vid sådana besvär är felinställda avgasventiler. Symtomen påminner om fet bestyckning men upplevs olika från förarplatsen. För stora huvudmunstycken upplever jag som att de ger en degressiv kraftförlust medan felaktigt inställda avgasventiler ger en mer linjär kraftförlust. När portarna står fel går saknar den pulver över helar registret men går i övrigt bra. När huvudmunstyckena är för stora går den sämre och sämre ju mer man gasar och ju högre varv man har. Så upplever jag det i alla fall. Jag har dock aldrig hört talas om att en standard Aprilia behövts bestyckas om.

Det var inte bara som Alicia sa då? Att det behövs mer gas ut ur Torparn för att hinna kräma ur alla växlar och komma upp i 200?
Jag har aldrig kommit upp i 200, för jag fegar för mycket ut och förresten in i Torparn också :)

Teddy skrev:
2335763 Det vanligaste felet vid sådana besvär är felinställda avgasventiler. Symtomen påminner om fet bestyckning men upplevs olika från förarplatsen. För stora huvudmunstycken upplever jag som att de ger en degressiv kraftförlust medan felaktigt inställda avgasventiler ger en mer linjär kraftförlust. När portarna står fel går saknar den pulver över helar registret men går i övrigt bra. När huvudmunstyckena är för stora går den sämre och sämre ju mer man gasar och ju högre varv man har. Så upplever jag det i alla fall. Jag har dock aldrig hört talas om att en standard Aprilia behövts bestyckas om.

Tack för svaret. Synd att jag behöver anlita en översättare för att begripa. :huvet

Bikerbitch skrev:
2335813 Det var inte bara som Alicia sa då? Att det behövs mer gas ut ur Torparn för att hinna kräma ur alla växlar och komma upp i 200?
Jag har aldrig kommit upp i 200, för jag fegar för mycket ut och förresten in i Torparn också :)

Jag HAR kört 200 (enligt mätaren) på sviestas raka med den. Då hade jag definitivt inte mer gas ut ur torparn. :va

Last edited:
Vad hade hojen för temperatur i tisdags? Normal eller mer än vanligt?
Vad har du för bestyckning? Hur gick den i registret, som vanligt eller sämre på höga varv?

Gustav O skrev:
2335882 Vad hade hojen för temperatur i tisdags? Normal eller mer än vanligt?
Vad har du för bestyckning? Hur gick den i registret, som vanligt eller sämre på höga varv?

Den var varmare än vanligt. Kommer inte ihåg exakt, men varm var den i alla fall. 70 ungefär tror jag. Hur varm får den vara? Gissar att bestyckningen är original. Jag tyckte att den var seg ibland, men det var nog bara inbillning eftersom jag körde bra med mina mått mätt.

Avgasportarna sitter klockrent. :)

Då ignorerar jag problemet. I morgon är det kallt igen.

Att man kör in i 180-väggen kan hända då fjädern som håller rullen mot axeln monterats fel. Nu har jag ingen sprängskiss till hands och jag är inte den bästa på terminiologoi så hojta till om du inte förstår vad jag menar.

Teddy skrev:
2342615 Att man kör in i 180-väggen kan hända då fjädern som håller rullen mot axeln monterats fel. Nu har jag ingen sprängskiss till hands och jag är inte den bästa på terminiologoi så hojta till om du inte förstår vad jag menar.

Vilken rulle, och vilken axel?

Edit: Jag tar med frågorna till Sviesta idag istället. Jag tyckte du skrev att du skulle dit.

Last edited:
*/ ?>
Back