Aprilia RS250 eller R1:an, en måste bort!

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Hoj
R1-08
Är i normala fall relativt rationell men på senare tid har det varit lite si och sådär med logiken. Tog lätt MC kort 1988 och körde som en tok i 2 år (4300mil) för att sedan syssla med annat. MC intresset var således dött tills en kollega en dag i november la fram en annons på en RD 500. Det sa klick i huvudet och sedan dess har jag lyckats med konststycket att köpa totalt 4 motorcyklar inom loppet av ett par månader. Även inhandlat ett playstation och "tourist trophy" spelet. Totalt snurr i skallen med andra ord:rolleyes:

Nu till mitt I landsproblem:

Den första MC:en jag köpte i november var en Aprilia RS 250 i suveränt skick från 2002. Tanken var/är att köra bana eftersom jag inte riktigt förstår logiken med att köra på väg. Man vill ju liksom köra fullt ut och då är de allmänna vägarna långt ifrån optimala. Nu är det bara så att jag för ett par veckor sedan föll för frestelsen att köpa en R1:a. Skulle egentligen bara köpa kylvatten till min RS på Yamaha center och kom hem med en R1:a. Nu har jag 2 hojar för samma ändamål och en skall bort. R1:an är givetvis av en helt annan kaliber men RS:en kör jag förmodligen snabbare på banan med, åtminstone första året. RS:en är i mina ögon inte direkt optimal på vägen, man bara väntar på hästsparken vid 8000 rpm och sedan står det plötsligt 150km/h på mätaren oavsett om det är en 30 väg eller ej. R1:an har ett bättre landsvägsregister och är otroligt nog lättare att hålla hastigheten med.

Som det ser ut blir det trots allt en del landsväg som kompletteras med en del bana då och då. Är aprilian så rolig att den är värd att behålla eller skall den offras för R1:an, vad tycker ni?

/D.

Nu får jag väl på skallen,men jag skulle kränga rettan.
Efter ett gäng tvåtaktare på åttiotalet,Kawa tre-pip,några RD 350,Suzuki RG 500,o dyligt,så längtar jag faktiskt efter en riktigt potent 2-t.
En R-1:a ( som jag åxå haft ) e ju kul,men en RS 250 får man ju anstränga sig lite på.
Behåll den.

tycker jag

utan att vara expert innom ämnet så tycker jag att du skall behålla rs;en, det är en lite udda kul hoj

jag vet

Jag har haft både RS250 och R1:a dock inte samtidigt.
RS:en suger på allmän väg rätt så snart...R1 däremot har allt som behövs på landsväg och bana.:tummenupp
Samt att R1 an behöver betydligt mindre underhåll.

Det sa klick i huvudet och sedan dess har jag lyckats med konststycket att köpa totalt 4 motorcyklar inom loppet av ett par månader.

Skulle egentligen bara köpa kylvatten till min RS på Yamaha center och kom hem med en R1:a.

:rofl Så kan det gå! :rofl

Sälj R1:an, det är en dussinhoj. :tummenupp

Tack för råden fast de går åt olika håll:)

Får väl kolla budgeten och se om jag inte kan behålla båda. Har en Endurohoj också så det råder även platsbrist:rolleyes: . Just 2 taktarna är precis som ni nämner lite udda och exotiska. Det enda jag inte riktigt kan acceptera är moppeljudet. Var ute och körde med en kollega som har en trimmad XT660 men min lilla 2 taktare gjorde att han aldrig mer satte sig på XT:en:tummenupp. Han köpte dessutom en R1 förra veckan så nu lär det väl bli åka av. Han funderar också på att köpa en RGV 250 för körning på sturup raceway.

/D.

Tack för råden fast de går åt olika håll:)

Får väl kolla budgeten och se om jag inte kan behålla båda. Har en Endurohoj också så det råder även platsbrist:rolleyes: . Just 2 taktarna är precis som ni nämner lite udda och exotiska. Det enda jag inte riktigt kan acceptera är moppeljudet. Var ute och körde med en kollega som har en trimmad XT660 men min lilla 2 taktare gjorde att han aldrig mer satte sig på XT:en:tummenupp. Han köpte dessutom en R1 förra veckan så nu lär det väl bli åka av. Han funderar också på att köpa en RGV 250 för körning på sturup raceway.

/D.

RS250 är den sist serietillverkade och mest racemässiga tvåtaktare som byggdes. Den har fans över hela världen... Har du en fin ta hand om den. Visst är den ettrig och "jobbig" att köra på gata med.. Men du är iaf inte en i mängden med den.

/J

RS250 är den sist serietillverkade och mest racemässiga tvåtaktare som byggdes. Den har fans över hela världen... Har du en fin ta hand om den. Visst är den ettrig och "jobbig" att köra på gata med.. Men du är iaf inte en i mängden med den.

/J

Jo den mår som sagt bäst på fullgas. Min är mycket fin men så gav jag 49000 för den också. Har den faktiskt till försäljning men är som sagt tveksam med tanke på det ni säger och min egen känsla.Den är klart speciell och nu har jag inhandlat kraschkåpor och Jollymotoblås också. Det som också sliter lite på det mentala är att den är så fin och oskruvad att man inte vill börja skruva och pilla med den. Tror inte det finns många sådana kvar.

/D.

Köpte du jollymotot i Helsingborg ?
Isf vet jag nog vem som sålde det.

Har du provat med det på ? , det blir "lite" bättre ljud om man säger :D

Skulle egentligen bara köpa kylvatten till min RS på Yamaha center och kom hem med en R1:a.

Djävligt dyrt kylvatten... :näsblod

Kan du inte ställa av RS:en då och använda som banhoj och ha rettan på gatan. Eller?

Ta sig lite licens till våren och köra aktivt med 250:n.

Skulle du va tvungen att sälja nån så sälj rettan, det finns miljoner såna, bara att kasta ut sig på blocket så har man en annan - det är inga problem.

Köpte du jollymotot i Helsingborg ?
Isf vet jag nog vem som sålde det.

Har du provat med det på ? , det blir "lite" bättre ljud om man säger :D

Ja det gjorde jag, bara 5 minuter från där jag bor. De hade en antik möbelaffär "kostallet design" eller liknande. Har inte provat det på men han varnade mig för att förarna på omkörda bilar riskerar hjärtattack ....

Det enda jag gjort på den är ett oljebyte och ett kylvattenbyte.

/D.

Djävligt dyrt kylvatten... :näsblod

Kan du inte ställa av RS:en då och använda som banhoj och ha rettan på gatan. Eller?

Ta sig lite licens till våren och köra aktivt med 250:n.

Skulle du va tvungen att sälja nån så sälj rettan, det finns miljoner såna, bara att kasta ut sig på blocket så har man en annan - det är inga problem.

Och det värsta var att jag glömde handla kylarvätskan...fick tillbaks nästa dag och handla:rolleyes:

Skall ta licens, problemet är bara tiden. Har en massa barn, villa under renovering, krävande fru eller förlåt...krävande jobb att ta hand om. Plus 3 segelbåtar i hamnen. Läge att sälja av lite och fokusera känns det som:rolleyes: .

Man vill ju inte ligga dö nyfiken med en massa oanvända pengar på banken...

D.

Last edited:
Tja!

Salj ett par ungar, dom ska visst vara svindyra att aga har jag hort :)
Tex om du kan salja en tre-fyra knattar borde du kunna fa utrymme for nan mer segelbat (det ar du vard!) , och definitivt aven hojarna! I varsta fall; avyttra frun, det spar man en javla massa pa!

Tja!

Salj ett par ungar, dom ska visst vara svindyra att aga har jag hort :)
Tex om du kan salja en tre-fyra knattar borde du kunna fa utrymme for nan mer segelbat (det ar du vard!) , och definitivt aven hojarna! I varsta fall; avyttra frun, det spar man en javla massa pa!

Fresta mig inte...efter denna natt med konstant hostande barn är det lätt att övertalas att sätta in en annons på blocket:

" 3 fina barn (årsmodell 99,01,04) säljes i befintligt skick. Välnärda och utan större kända defekter.Lite taskig genmix men annars inga kända problem. Bytes eventuellt mot ett stort dubbelgarage och 3 väl fungerande hojar. OBS !! Kasta in en Ducati 1098 så får ni frun som bonus"

Nej...jag satsar på att behålla WR250F:en, R1:an och RS:en utan att avyttra familjemedlemmar. Vi får se till att äta bröd och vatten istället:gnissla

/D.

Nu har jag 2 hojar för samma ändamål och en skall bort. R1:an är givetvis av en helt annan kaliber men RS:en kör jag förmodligen snabbare på banan med, åtminstone första året.

Jag tror att du är mycket snabbare på en R1 än en RS, speciellt i början när du är lite ringrostig.
Sen kanske du har minst lika kul på RS:en och gillare det bättre är en annan femma. Du får väl återkomma med en egen bedömning när du testat.

Jo den mår som sagt bäst på fullgas. Min är mycket fin men så gav jag 49000 för den också. Har den faktiskt till försäljning men är som sagt tveksam med tanke på det ni säger och min egen känsla.Den är klart speciell och nu har jag inhandlat kraschkåpor och Jollymotoblås också. Det som också sliter lite på det mentala är att den är så fin och oskruvad att man inte vill börja skruva och pilla med den. Tror inte det finns många sådana kvar.

/D.

De går jävligt gött med effektblås! betydligt mer ös med sådana jämfört med original.. Jag körde min med kitfilter, ett snäpp fetare munstycken och Arrowpipor.
Jag är fan lite avis nu känner jag.... RS250 är fan en av de snyggaste hojarna som byggts.

/J

Ja det gjorde jag, bara 5 minuter från där jag bor. De hade en antik möbelaffär "kostallet design" eller liknande. Har inte provat det på men han varnade mig för att förarna på omkörda bilar riskerar hjärtattack ....

Det enda jag gjort på den är ett oljebyte och ett kylvattenbyte.

/D.

Ja precis.

Var bor du då , Rydebäck eller ?

Måste du sälja någon hoj så behåll Aprilian.

Ja precis.

Var bor du då , Rydebäck eller ?

Måste du sälja någon hoj så behåll Aprilian.

Nära nog, bor på Råå.

Var precis ute med R1:an, första gången sedan köpet. Måste säga att den är en dröm att köra på väg. Lugn och fin, rena körskolehojen om man inte drar på för mycket. Hojen kändes rätt direkt. Kan efter min lilla runda inte tänka mig att sälja den men precis som många säger lär RS:en vara mer optimal på Sturup Raceway som nästan är en gokart bana. Det får väl bli så att jag behåller båda och säljer en båt istället....

Tack för era svar! /D.

(Det får väl bli så att jag behåller båda och säljer en båt istället....)

Säljer EN båt,betyder det att du har två ?
Och två motorcyklar.
Och tre ungar.
Och en fru.

När hinner du åka hoj......? :D

(Det får väl bli så att jag behåller båda och säljer en båt istället....)

Säljer EN båt,betyder det att du har två ?
Och två motorcyklar.
Och tre ungar.
Och en fru.

När hinner du åka hoj......? :D

Det är en lång historia men jag har haft ett spenderar år och hade i sommras totalt 5 båtar, har nu sålt av 2 och har 3 kvar. Men istället för att ta det lugnt gick hysterin över till motorcyklar och nu har jag alltså lyckats köpa 4 st på 2 månader men har sålt en och har 3 kvar. En Yamaha WR250F till Enduro (kör i Helsingborg), en Aprilia RS250 och sist men inte minst en R1:a. Ren idioti men jag tänker inte dö nyfiken...

Men det är väl inte bara jag som har mer än en hoj, tycker det verkar vara många som samlat på sig flera om man ser på forumet.

/D.

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back