Aprilia RS125 frågor :)

overkligt1

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
Borås
Hoj
Aprilia RS125 -08
Hejsan, det är såhär att jag ska förmodligen köpa en Aprilia RS125 väldigt snart, Men jag har hört mycket dåligt om den som exempel

stämmer de att dem inte tål att man gasar på ibland?

Stämmer de att dem bara går i 80 strypta?

Vilken olja är bäst för att den ska gå så bra som möjligt och trivas?

Händer de ofta att de blir irriterande små fel så som tändstift osv?

Annars undrar jag vad ni tycker jag ska skaffa för hoj?
Jag är väldigt intresserad i MC modellen ;)
Tack för alla vänliga svar // Robin
 
Aprilian är en högeffektscykel och kräver därmed sitt underhåll, sköter man dem så håller dem - så jo, dem tål att köras med.
Nej, de går inte i 80 strypta, möjligtvis i Tyskland, men här går de runt 130 km/h. Oljan som rekommenderas till åtminstone de äldre RS (-05) är en halvsyntet, typ Agip City 2T alt. Motul 510. Händer nog inte mer fel med en RS än vad det gör med andra hojar.
 
1. klart du kan gasa på.
2. de går i 120 minst strypta.
3. ingen aning.
4. vet ej.
5. Cagiva Mito -08 ca 50000kr tror jag den kostar.. eller en äldre
 
Aprilian är en högeffektscykel och kräver därmed sitt underhåll, sköter man dem så håller dem - så jo, dem tål att köras med.
Nej, de går inte i 80 strypta, möjligtvis i Tyskland, men här går de runt 130 km/h. Oljan som rekommenderas till åtminstone de äldre RS (-05) är en halvsyntet, typ Agip City 2T alt. Motul 510. Händer nog inte mer fel med en RS än vad det gör med andra hojar.

I min bok står det tt den ska köras med helsyntet, tror det är att dem med katalysator kör på halv och utan på helsyntet.
Angående oljor så precis så ta en olja som uppfyller kraven, står i manualen.

Motul 710 är bra (helsyntet) fast du ska inte köra med tex motul 800 eller iaf om du kör med oljetank då dena oljan fungerar inte bra med separat smörjning.

Jag har också kört med OKQ8s Rs Extrem funkar bra också.

Fast just nu kör jag på Agip Speed 2t helsyntet.

Fast ska nog köra på motul igen sen...

Det finns en tråd i Racingforumet (2-taktsdelen)

Och ja en aprilia håller, det handlar bara om hur du kör den tex att undvika motorbromsning köra på varierade varvtal, rätt bestyckning (väldigt noga)

Och bytt kolv var 800 mil.

Edit: Nu när du nänmer tändstift så bytte ut mitt tändstift NGK till ett Denso iridium stift efter ett tips från Booost 3 och kan säga att det känns på något sätt att hojen går bättre/renare
 
Last edited:
Den överlag mest populära motorcykeln i roadracing bland 125cc är just Aprilia rs 125 och det säger nog faktiskt det mesta. Men det är en motorcykeln som skall tas hand om för att den skall fungera.

Tex är det kanske smart att byta kolv innan den når 1000mil. Men gör man det så är det ju bara att tuta vidare. Ett kolvbyte är enkelt och inte särkilt kostsamt däremot en renovering sticker ju iväg lite till om man nu slarvar med service.

Skulle du någon gång får för dig att plocka bort strypningen så ger motorcykeln närmare 170km/h

Söker du en motorcykel som inte kräver service så kolla på 4-takt men då går det också saktare. Alla tvåtaktare skall servas ordentligt.
 
Vad för underhåll är det ni snackar om, byta olja osv hyffsat ofta, kolv förstår jag med... Vad mer? förutom att hålla den fräsch osv... Vill veta eftersom jag troligen kommer köpa en till sommar också.
 
Förmodligen en av de mest meningslösa trådarna jag läst.
 
Tycker folk överdriver ganska så mycket när dom snackar om att rs 125'an går sönder och är servicekrävande.

Min hade gått 2200 mil när jag sålde den och då hade jag kört 700 mil med den.

Många mil på 90 väg och låg i princip alltid över 9krpm, och axade fullt så ofta man kunde.
Körde på biltemas 2t olja, och den var avstrypt och hade effektsystem hela tiden.

Behövde inte skruva nånonting med den, startade alltid och gick som en klocka.
 
Tycker folk överdriver ganska så mycket när dom snackar om att rs 125'an går sönder och är servicekrävande.

Min hade gått 2200 mil när jag sålde den och då hade jag kört 700 mil med den.

Många mil på 90 väg och låg i princip alltid över 9krpm, och axade fullt så ofta man kunde.
Körde på biltemas 2t olja, och den var avstrypt och hade effektsystem hela tiden.

Behövde inte skruva nånonting med den, startade alltid och gick som en klocka.

måndagsex :D nä men som sagt.. så länge man sköter den med oljor o allt va de e så ska den hålla lika länge som vilken annan 2t 125 som helst..
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top