Aprilia rs125 -05 som oftast inte startar

Wobbel

Medlem
Gick med
19 Apr 2014
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR 600 K7
Jag har en Aprilia rs 125 -05 som bara går när den känner för det och jag böjar få slut på idéer.

Det hela började med att den utan förvarning började att hacka och rycka, som att den hoppade över ett par gnistor då och då. I början var det bara någon gång ibland men sedan blev det mer och mer frekvent.

Jag gjorde rent förgasaren ett par gånger utan framgång och på väg hem från jobbet en dag så dog den helt (som om den fick soppabrist). Det hade regnat kraftigt hela den dagen minns jag. Jag lyckades få igång den igen ett par sekunder åt gången men den dog lika snabbt varje gång. :huvet

Svettig o dan rullade jag bort hojen till en mack och tankade fullt. Jag hade i min frustration kokat ihop någon teori om vatten i bensinen och tänkte späda ut med mer bensin, en teori som jag sedan fick skrota.

Hojen startade faktiskt efter tankningen så jag kunde ta mig hem men gick nu sämre än någonsin. Den hackar, rycker och till och med baktänder då och då.:näsblod


Status idag då: Den startar oftast inte men ibland ger den ifrån sig livstecken. Den startar då och går några sekunder till någon minut åt gången men är sedan stendöd igen. Den får bensin som är bytt, förgasaren är ren och batteriet är fulladdat.

Jag har kollat gnistan vid flera tillfällen och fått känslan av att den varit olika stark men är inte säker. Ena gången kunde gnistan hoppa ca 1,5cm från stiftet till topplocket. En annan gång fick jag den inte att hoppa alls, dock gnistrade det när jag höll stiftet mot toppen. Vid det sistnämnda tillfället gnistrade det från tändspolen till ramen också men så kanske det blir om inte stiftet får jord, vad vet jag. :confused:

Är det någon som känner på sig vad som kan vara fel?
 
Tändspolen defekt (spricka som knappt syns med blotta ögat) Byt..Håller du stiftet mot toppen ska gnistan komma i gapet mellan elektroderna på stiftet. Det ska aldrig slå mellan spole och ram eller dylikt.
 
Last edited:
Tändspolen defekt (spricka som knappt syns med blotta ögat) Byt..Håller du stiftet mot toppen ska gnistan komma i gapet mellan elektroderna på stiftet.

Jag tycker också det känns som att det är något kajko med tändspolen men jag är inte så haj på varken el eller tändsystem men jag har försökt läsa på lite.

Jag har testat med en spole från en annan hoj utan att det blev någon skillnad. Jag funderar på om den kanske är dåligt jordad. Kan hojen bete sig så här då? Är tändspolen jordad via skruvarna man skruvar fast själva spolen med?

När jag håller stiftet mot toppen kommer gnistan mellan elektroderna men jag läste någonstans att man kunde kontrollera hur stark gnistan är genom att hålla stiftet någon cm ifrån toppen för att se om den orkar hoppa emellan. Det var när jag på detta vis ville kolla hur stark gnistan var som det gnistrade mellan ram och tändspole.
 
Bryt ut elektroden på ett så att du får 5 mm gap. Det ska fortfarande komma gnista då. Kärnan på tändspolar ska normalt jordas i chassit.
 
Bryt ut elektroden på ett så att du får 5 mm gap. Det ska fortfarande komma gnista då. Kärnan på tändspolar ska normalt jordas i chassit.

Jag ska undersöka det här med gnistan lite närmre och böja ut elektroden som du beskriver och se om jag blir något klokare. Det känns som att det borde vara tändningsrelaterat men spolen verkar vara ordentligt jordad då i alla fall.

En annan teori jag haft är om det skulle dra tjuvluft någonstans. Det verkar tätt överallt men i brist på svänghjulsavdragare jag har inte kunnat kontrollera packboxen på vevaxeln på svänghjulssidan. Det är ganska långsökt men kan dessa symptom bero på en kass tätning där?:va
 
Jag har skruvat en stund idag och det slår gnistor mellan tändspolens fäste/tändspolen och ramen även med stiftet fastskruvat när man kör startmotorn. Den startade och gick någon minut och det blixtrade på för fullt mellan tändspole och ram när motorn var igång också. Vad kan det bero på? :3freak

Tändstiftet som sitter i nu har gått ca 50mil. Kan det vara så att det helt enkelt är stiftet som är kasst trots att det är hyffsat nytt? Att det är för stort motstånd i stiftet så gnistan väljer en annan väg? Den borde ju inte gå alls då kan jag tycka. hhmmmm:gnissla
 
Jag har skruvat en stund idag och det slår gnistor mellan tändspolens fäste/tändspolen och ramen även med stiftet fastskruvat när man kör startmotorn. Den startade och gick någon minut och det blixtrade på för fullt mellan tändspole och ram när motorn var igång också. Vad kan det bero på? :3freak

Tändstiftet som sitter i nu har gått ca 50mil. Kan det vara så att det helt enkelt är stiftet som är kasst trots att det är hyffsat nytt? Att det är för stort motstånd i stiftet så gnistan väljer en annan väg? Den borde ju inte gå alls då kan jag tycka. hhmmmm:gnissla

Vilken färg har stiftet?

Är det svartsotigt kan det bete sig precis så som du misstänker.
 
Byt tändhatt, ev också kabeln. Sätt dit ett nytt stift. Antingen göt du det systematiskt i någon ordning eller så gör du rubbet på en gång.
 
I det läget skulle jag byta kabel (om det går), tändhatt och även prova med ett annat stift. Hur är kabeln fastsatt i spolen? Går det att skruva loss kabeln eller är den fastgjuten?

Är det flera anslutningar på spolen? I så fall brukar en av dem gå till chassit.
 
Last edited:
Ok, ibland går dom fett strypta och släcker stiften precis som din gjort.

Du får helt enkelt dra ur den oftare.:)

När du säger det så har jag under de 50 milen stiftet gått kört in en ny cylinder och kolv och har avsiktligen inte dragit ur den. Jag visste inte att stiften kunde sota igen och dö men det verkar som att det är det som har skett. Den 25:e har jag råd med ett nytt :crash
 
När du säger det så har jag under de 50 milen stiftet gått kört in en ny cylinder och kolv och har avsiktligen inte dragit ur den. Jag visste inte att stiften kunde sota igen och dö men det verkar som att det är det som har skett. Den 25:e har jag råd med ett nytt :crash

Jösses, du höll igen i femtio mil?

Du slog mig precis med ganska exakt femtio mil...
 
Jag har kommit på vad som är fel nu! :banana

Jag snubblade över en bild på en monterad tändspole och såg då att det gick en sladd från tändspolens kärna på bilden vilket det inte gjorde från min. Det krävs tydligen en sladd för att jorda tändspolen. Den jordar alltså inte genom skruvarna.

Jag satte dit en annan sladd (från en dammsugare jag hittade i elskrotlådan i soprummet :tungan) och jordade skiten och vips! Den går som en klocka! :rock

När jag hade isär den för cylinderbyte för 50 mil sedan måste jag slarvat bort jordkabeln. Jag förstår inte hur jag kunnat köra utan så pass länge men nu funkar allt som det ska i alla fall.

Tusen tack för all hjälp och alla tips! Nu blir det åka av!:squid
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top