Aprilia rs125 05 går konstigt.

Pettsson ‎

Ny medlem
Gick med
29 Nov 2015
Ort
Södertälje
Hoj
Aprilia rs125-05
Tjäna, nu vare såhär att min rs inte funkar som den ska.
1. Den varvstoppar på ca 8000 rpm även fast bryggan är klippt, avgasporten är ikopplad och jag har bytt munstycken.
2. Den går förbi spärren IBLAND men inte ofta, och om den gör det så varvar den normalt upp till 11k rpm.
3. Den går väldigt fett med 128 munstycke (vilket troligtvis beror på att den inte varvar över 8k)

Kan det vara så att det är någe fel med elektroniken till avasporten som gör att den inte öppnas?! Jag har testat funktionen av avgasporten med hjälp av batteriet så de e inge fel på den.

Lite hjälp skulle vara tacksamt. :tummenupp
 
Är inte porten vajerstyrd? Då borde du se om den rör sig. Låter mer som CDI-boxen eller fukt. Jag hade en Aprilia ETX 125 där fukt gjorde att den inte gick över 5000 varv. Ny tändkabel och tändhatt löste problemet.
 
Men du kan ju ta bort kåpan och se om vajern rör sig? Avgasventilerna sätter desstuom igen sig så det kan vara så enkelt som att det är dags att göra rent. Å andra sidan ger inte ventiles sådant mottryck så att den inte skulle varva ur. Byt tändstift och tändkabel till att börja med samt 5-56 på alla kontakter.
 
Självklart skall du kolla så att avgasporten fungerar (det är ett typfel på den modellen), men jag tror att du har ett annat fel (våran RS varvar låångt över 8000' även med stängd avgasport).

Har du renoverat förgasaren?
Varför kör du med 128 som huvudmunstycke?
 
128 sitter i när man köper fullpower varianten från affär, sedan stryper man ner den med cdi, drar ur avgasporten och begränsning på gashantaget (är jag ganska säker på). Och jag vet att denna rs var köpt som full power. Det är en 28mm fugg, inte 32mm varianten dock. :gnissla
 
Jag såg nyss att tändstiftet var ett NGK br10ecmvx. Jag har hört att det ska vara ett Br10EG i, kan det vara tändstiftet som strular?
 
Pettsson ‎;6228802 skrev:
128 sitter i när man köper fullpower varianten från affär...

Enligt min verkstadshandbok är det 115 eller 120 på FP (110 eller 115 på 11kW).
Jag kör med 120 och har perfekt AFR. Vad har du för AFR med 128?
 
Pettsson ‎;6228865 skrev:
Jag såg nyss att tändstiftet var ett NGK br10ecmvx. Jag har hört att det ska vara ett Br10EG i, kan det vara tändstiftet som strular?

10 ger hårdheten så resten påverkar nog inte. Har du inte bytt stift så gör det, de slits...
 
Min rs125a hade samma problem. Försvann med en nåljustering. Har för mig att jag flyttade upp clipset ett eller två steg.
 
Pettsson ‎;6229356 skrev:
Gör man det på en verkstad eller finns de o köpa?

Jag tycker att det är bättre att köpa en själv. Numera finns det dugliga bredbandslambdor från 1500:-
 
Jag tycker att det är bättre att köpa en själv. Numera finns det dugliga bredbandslambdor från 1500:-

Hej igen, jag har bytt munstycke till 120 nu samt tändstiftet till br10EG. Jag väntar på en packning till avgasporten så har inte satt ihop henne än, men när jag bara surfade runt lite hittade jag denna artikel: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?223489-Bestyckning-Aprilia-RS-125 Där det är en snubbe som skrev att FP varianten har 128 som main jet orginal vilket skulle passa in i mitt fall... Det låter som du kan din grejj så tvivlar absolut inte, men det är lite konstigt att han säger att den har 128 orginal.
 
Back
Top