Aprilia rs125 05 dör vid snabbt gaspådrag

Pettsson ‎

Ny medlem
Gick med
29 Nov 2015
Ort
Södertälje
Hoj
Aprilia rs125-05
Hej igen... då var det dags för en till tråd om min rs125 som är fullpower dvs inkopplad avgasport, cdi strypning borttagen och ingen strypning på gasvajern. (tvåtaktare med förgasare). Jag har ett problem där hojjen dör vid snabbt gaspådrag, den börjar blöddra och sedan dör (den gör ett buuuuuuu ljud), den är även väldigt slö i låga varv. Vid rödlysen måste man revva upp den rejält för att man inte ska få motorstopp. Min förra tråd var om vilket munstycke jag skulle ha då den gick fett, nu får den ett fint och brunt tändstift och är alltså inte felbestyckad.

Hojjen har en avgasport som man kan justera höjden på, jag ska testa att sänka det lite för att få bättre bottenvrid, samt skruva på luftskruven, men har svårt och tro att det är där problemet sitter. Detta problemet händer även bara när den är varm. När man precis har slagit av choken så finns inte problemet, men när den kommer upp i arbetstemperatur så kommer det. Kommer att lägga upp en video på yt om någon dag som jag kan länka i tråden. :gråta
 
Last edited:
"...den är även väldigt slö i låga varv. Vid rödlysen måste man revva upp den rejält för att man inte ska få motorstopp..."

Så var min också, det försvann då jag bytte till ett större lågfartsmunstycke (jag gick från 62 till 75).
 
Pettsson ‎;6239511 skrev:
Att gå från 62 till 75 är ju ett stort hopp, men jag testar det :tummenupp
Jag gick inte dit direkt, utan via 65 och 70 (jag provade 80 också, men det blev för mycket).
Jag blev inte riktigt klok på hur Fuel Trap:en skall fungera, så jag såg till att ha samma storlek på Idle Emulsion Jet som på Idle Jet.
 
Jag gick inte dit direkt, utan via 65 och 70 (jag provade 80 också, men det blev för mycket).
Jag blev inte riktigt klok på hur Fuel Trap:en skall fungera, så jag såg till att ha samma storlek på Idle Emulsion Jet som på Idle Jet.

Jag försökte o skruva ut idle emulsion jet men det tog stopp halvvägs :/ får försöka igen imorn. Men du köpte alltså ett idle emulsion jet med storlek 75?
 
Last edited:
Pettsson ‎;6239559 skrev:
...du köpte alltså ett idle emulsion jet med storlek 75?
Jag kom på det där med Idle Emulsion Jet efter att jag hade beställt munstycken, :trött
så det fick bli porrmaskinen. :machinegu
 
Jag får fan inte bort idle emolusion jet, det går att skruva upp den tills det typ är 0.5cm kvar sedan fastnar den, och om man tar i går ju bara huvudet på skruven sönder...
 
Prova att snygga till gängan med en bottentapp (jag är 99% säker på att det är M5 grovgäng).
 
gissar att du bör göra rent förgasaren då den kanske stått över vintern? och kolla vad den ska ha för munstyken i ostrypt utförande
 
Nu blev det lite mer problem, var ute o körde idag och kom inte så långt. Cyllen skar efter 1km och tändstiftet var kritvitt. När jag kollade tändstiftet förut har jag bara varvat lite i neutral (då blev det brunt). Jag är inte så erfaren så hade ingen aning att man var tvungen att köra för att kolla tändstiftet :7peta. Men nu lär jag inte glömma det. Aja, en sak som jag har gjort är att tagit bort en skruv som satt i luftslangen till avgasröret, den satt i slangen och blockade luft som kom från luftboxen. Kan det ha gjort att den gick på mer luft? känns inte så logiskt eftersom den sitter i avgasröret... Det går bra för mig :(
 
Här på SH så finns de en Aprilia tråd om du vill ha lite vägledning, och så finns det en Aprilia klubb med egen hemsida där det finns många sakkunniga som kan ge dig tips o råd,,
dessutom så minimeras risken för att du får oriktiga svar,

ute i sorunda finns det en duktig kille som säkert kan ge dig bra vägledning, honom hittar du på klubbsidan.

mvh jocke.
 
Är det ngn som har en trottel liggandes till Aprilia RS125 99-05 så köper jag den av er.
 
Back
Top