Aprilia Rs !!

StröMmarN

En Stolt Aprilia ägare :)
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia Rs 125 04:a,Cagiva Wmx 250, Yamaha Beluga 85cc (15hk), 14e Minimoto
Tjennare !
Det är så att jag köpte en ny avgasport till min aprilia rs 125 för ett tag sedan.
Det är så att den är tyskinporterad så att den hade ingen avgasport när jag köpte den.

Men nu undrar jag ifall det är någon här som bara har prövat att tat bort den där kolven inne i avgasporten och sen bara satt en bricka framför, i stället för en avgasport. I såfall ifall någon har gjort det så undrar jag hur den går men bara en bricka framför den.

Ifall det är bättre eller sämre ax/topfart.

PS. God Jul och Gott Nytt År !!
 
Last edited:
fast_aprilia_rs skrev:
Tjennare !
Det är så att jag köpte en ny avgasport till min aprilia rs 125 för ett tag sedan.
Det är så att den är tyskinporterad så att den hade ingen avgasport när jag köpte den.

Men nu undrar jag ifall det är någon här som bara har prövat att tat bort den där kolven inne i avgasporten och sen bara satt en bricka framför, i stället för en avgasport. I såfall ifall någon har gjort det så undrar jag hur den går men bara en bricka framför den.

Ifall det är bättre eller sämre ax/topfart.

Mvh Theo

PS. God Jul och Gott Nytt År !!


Jag antar att du ska köra med avgasporten fixerad manuellt i öppet läge och det borde funka fint förutom att det som man knappt kan kalla bottendrag försvinner helt.

Men runt en 6000rpm så torde den börja dra som ett as.

Det är ju bara att slira upp den dit. Jag menar, det är ju vilket fall 34ggr så kul som att köra med stängd port.
 
Svanen skrev:
Jag antar att du ska köra med avgasporten fixerad manuellt i öppet läge och det borde funka fint förutom att det som man knappt kan kalla bottendrag försvinner helt.

Men runt en 6000rpm så torde den börja dra som ett as.

Det är ju bara att slira upp den dit. Jag menar, det är ju vilket fall 34ggr så kul som att köra med stängd port.

Det bästa är väl ändå att sätta dit alla de delar som saknas till en rörlig port, så får man alla fördelar.
Både botten och toppeffekten, det är ju därför porten där finns och är rörlig.
 
6008pro skrev:
Det bästa är väl ändå att sätta dit alla de delar som saknas till en rörlig port, så får man alla fördelar.
Både botten och toppeffekten, det är ju därför porten där finns och är rörlig.

men de Svanen beskriver gör att du får mycket mer effekt tidigare(6000 i stället för 8500) men innan det är det dött
 
Mr Helmut skrev:
men de Svanen beskriver gör att du får mycket mer effekt tidigare(6000 i stället för 8500) men innan det är det dött

Exakt..

Det är ju lite av en smaksak!

Edit:
Det finns ju Rave2 om man vill också. Det är en pneumatisk ventil som drivs av trycket i avgasröret. Men då måste man ha det lilla hålet (ca. 2mm) som sitter bredvid hålet där sjävla porten sitter. Hålet sitter alltså på den plana ytan :yoparty

Med den kan man ställa in när ventilen ska öppna.
 
Mr Helmut skrev:
men de Svanen beskriver gör att du får mycket mer effekt tidigare(6000 i stället för 8500) men innan det är det dött

Även om du nu skulle få något lite mer effekt lite tidigare, så gör det ju att hojen blir betydligt mindre flexibel i sin karaktär. Det blir mer digital effektleverans, noll eller fullt. Det är garanterat inget att sträva efter.

Den tidigare pneumatiskt styrda ventilen är mycket knepig att justera efter vartal. Det blir ett väldigt labbande med olika fjädrar för mottrycket. Det är inget för en novis, som de flesta ändå är.
 
6008pro skrev:
Även om du nu skulle få något lite mer effekt lite tidigare, så gör det ju att hojen blir betydligt mindre flexibel i sin karaktär. Det blir mer digital effektleverans, noll eller fullt. Det är garanterat inget att sträva efter.

Den tidigare pneumatiskt styrda ventilen är mycket knepig att justera efter vartal. Det blir ett väldigt labbande med olika fjädrar för mottrycket. Det är inget för en novis, som de flesta ändå är.


jo men jag om någon har testat mig fram ganska mycket och vet

man få mer motor karaktär utan den där porten skulle jag vilja besrkiva det som, motorn drar som den själv vill, digital effekt som du kallar det får man mer om man just ska vänta på porten.

Jag har byggt så jag kan ha den:
öppen
öppnas vid 8500rpm
Stängd

Styr med knapparna som är markerade



öppen port är precis som jag beskriver, men om du trimmar lite få man bara sitta och vänta på att den där jävla porten ska upp, för då öppnas den aldeles för sent.

Ypvs som yamaha har är mycket bättre!
 

Bifogat

  • ghjgh.JPG
    ghjgh.JPG
    74.7 KB · Visningar: 60
Den går skit om man bara tar ur den och sätter plattan över. man måste på nå sätt få upp gaffeln så den är exakt är så avgaserna mynar ut lent och fint=)´. om man tar bor den helt så blir det turbulens upp i hålet och den går skit :)
MVH Tomas
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top