Aprilia RS, Rätt effekt?

Har en Rs-01. Helt urpluggad, Arrow rör och öppet luftfilter. :tuttar
Testa hur fort den gick, 130-140 på mätarn.
Har sedan läst hur fort den ska gå, typ 170, så vad är felet?
Bestyckning? Kör med 120 för tillfället som munstycke.
Tycker det verkar konstigt, för den går klockrent, dör inte eller så på gaspådrag. :va

PS har 28MM Dell'orto.

Provat att växla?
 
Har en Rs-01. Helt urpluggad, Arrow rör och öppet luftfilter. :tuttar
Testa hur fort den gick, 130-140 på mätarn.
Har sedan läst hur fort den ska gå, typ 170, så vad är felet?
Bestyckning? Kör med 120 för tillfället som munstycke.
Tycker det verkar konstigt, för den går klockrent, dör inte eller så på gaspådrag. :va

PS har 28MM Dell'orto.

Låter som att det är något fel på avgasporten
 
120 är på tok för litet munstycke, runt 130 bör du ha med enbart avgasporten ikopplad. Med öppet filter och rör minst 10 storlekar till.
Har du kollat stiftet på länge?

För övrigt går en RS med öppet luftfilter skit.
 
smacka på 32mm förgasaren som sitter på många andra rs också, varför har inte alla rs 32mm förgasare? :va
 
Jo, jag har kollat stiftet och det ser fint ut lagom färgat. Min fassa har en Mc-verkstad så han vet lite iaf. Sugen på att köpa ett Polini 165cc och 34mm fögge, men undrar om det ger så jävla mycket som alla säger, kostar helt enkelt rätt mycket ranks. Hojjen ska nog bänkas nu snart, så då kan man ju fixa med bestyckning osv. Har kollat efter strypningar men hittar inget mer :S
Cylindern på den kommer från en Rotax gokart och killen som hade den innan hade lagt en "Platta" mellan blocket och cyllen, så kan det va så att kompretionen (Stavning) felar?
 
120 är på tok för litet munstycke, runt 130 bör du ha med enbart avgasporten ikopplad. Med öppet filter och rör minst 10 storlekar till.
Har du kollat stiftet på länge?

För övrigt går en RS med öppet luftfilter skit.

Min rs har öppet filter! Och jag har 130 munstycke och den går riktigt bra!
 
Jo, jag har kollat stiftet och det ser fint ut lagom färgat. Min fassa har en Mc-verkstad så han vet lite iaf. Sugen på att köpa ett Polini 165cc och 34mm fögge, men undrar om det ger så jävla mycket som alla säger, kostar helt enkelt rätt mycket ranks. Hojjen ska nog bänkas nu snart, så då kan man ju fixa med bestyckning osv. Har kollat efter strypningar men hittar inget mer :S
Cylindern på den kommer från en Rotax gokart och killen som hade den innan hade lagt en "Platta" mellan blocket och cyllen, så kan det va så att kompretionen (Stavning) felar?

Läste i en tråd som hade en sån cylinder enligt hans polare gick den grymt bra han hade någon avgasport som styrdes av avgaserna... kanske det som saknas?
Jag tror iaf det är avgasporten som inte öppnar.

Angående trimet så tycker jag personligen att det är onödigt att lägga ut så mycket pengar på en 125cc, bättre att spara de 5 tusen på något annat kul.
Men om du har överskott på pengar och inte är i behov av dem så skulle jag trimmat också.
Vet inte hur mycket mer det ger borde ge ganska mycket mera om man jämför med orginal cylindern.

Fråga Mr helmut han hade en trimmad RS
 
Jag kör med 310 :hihi

jag kör med 200 nu :tungan fast de är för stor så ja ska prova ett 175 nu te helgen :)

Jo, jag har kollat stiftet och det ser fint ut lagom färgat. Min fassa har en Mc-verkstad så han vet lite iaf. Sugen på att köpa ett Polini 165cc och 34mm fögge, men undrar om det ger så jävla mycket som alla säger, kostar helt enkelt rätt mycket ranks. Hojjen ska nog bänkas nu snart, så då kan man ju fixa med bestyckning osv. Har kollat efter strypningar men hittar inget mer :S
Cylindern på den kommer från en Rotax gokart och killen som hade den innan hade lagt en "Platta" mellan blocket och cyllen, så kan det va så att kompretionen (Stavning) felar?

finns ens 165cc till rs? värsta jag hitta va 154cc och de är den ja har nu :tuttar
 
Last edited:
Det kan ju vara ganska intressant att veta hur mycket den varvar..
 
Vart har du fått den informationen ifrån?


Citerar DP
DP skrev:
Plocka av det och montera tillbaka orginal "air-box" så ska du se att du får fason på bitarna, jag har pulat med dessa hojar i snart 5 år och har fortfarande inte sett en enda FP eller 11Kw RS 125'a som lirat med ett öppet filter, sure har ett par Polini kittade hojar som fått till det med öppet filter men även dom verkar funka bäst med orginal "air-box". CDI Boxen med eller utan klippt brygga är anpassad för ett visst motstånd i luftflödet och det spelar nästan ingen roll hur mycket du lirar med munstycken & öppet filter det är i princip omöjligt att få ett användbart register från start till varvstopp, sure alla RS är dukitigt slöa under 5K men med klippt brygga i CDI (detta gäller BARA FP hojar), 130-135 i huvudmunstycke och ett rent orginal filter i orginal "air-box" så kan dom går riktigt bra men som sagt "hålet" runt 5K är välkänt och något man får leva med men vem kör under 5K????
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top