Aprilia RS halvljus, besiktning!

stoooffe

lem!deM
Gick med
4 Feb 2005
Hoj
R6 -01
Tja grabbs!

Har varit på besiktning med min RS nu och den gick inte igenom pga "svagt halvljus".

Problemet är då att jag har bytat lampa på den precis innan besiktingen. Hade även nere och kollade ifall man kunde se om det fanns skit innanför strålkastarglaset men själva framlyset är en hel enhet som inte går att dela.

Så, ni som besiktigat era RS. Har ni haft problem med halvljuset?

Tänkte mäta och se hur många V/Ah som når lampan. Kan det "läcka" ström på vägen dit?

Om det visar sig att lampan får den ström den behöver, går det då att sätta i en starkare lampa, dvs 60 eller kanske 65W?

Sitter en H1 12V 55W i nu.

Tack o haj!

stoooffe skrev:
2403466 Tja grabbs!

Har varit på besiktning med min RS nu och den gick inte igenom pga "svagt halvljus".

Problemet är då att jag har bytat lampa på den precis innan besiktingen. Hade även nere och kollade ifall man kunde se om det fanns skit innanför strålkastarglaset men själva framlyset är en hel enhet som inte går att dela.

Tänkte mäta och se hur många V/Ah som når lampan. Kan det "läcka" ström på vägen dit?

Om det visar sig att lampan får den ström den behöver, går det då att sätta i en starkare lampa, dvs 60 eller kanske 65W?

Tack o haj!

En 65W ska väl gå att sätta i iaf. Jag har satt i starkare lampor både på moppe och mc.

stoooffe skrev:
2403466 Tja grabbs!

Tack o haj!

Hade exakt samma fel när jag besiktade min, 3 veckor sen kanske.

Sätt inte i någon strakare lampa! Det är reflektorn som är dålig, jag plockade ut min och köpte silverfärg "crom". Den blankaste jag hittade, sen är de bara spreja 2 lager och montera ihop igen. :)
Svårare är det inte, Men gick igenom efter de utan problem. :tummenupp

Edit: Såg att du skrev att lyset inte går att dela, inga problem, ta lös hela lyktan sedan tar du av glaset, sitter limmat, ta det försiktigt. Sen är de bara att montera ihop de igen, jag använde silicon i stället för limmet för att glaset inte skulle ligga och skaka.

Saabmosare skrev:
2403812 Hade exakt samma fel när jag besiktade min, 3 veckor sen kanske.

Sätt inte i någon strakare lampa! Det är reflektorn som är dålig, jag plockade ut min och köpte silverfärg "crom". Den blankaste jag hittade, sen är de bara spreja 2 lager och montera ihop igen. :)
Svårare är det inte, Men gick igenom efter de utan problem. :tummenupp

Edit: Såg att du skrev att lyset inte går att dela, inga problem, ta lös hela lyktan sedan tar du av glaset, sitter limmat, ta det försiktigt. Sen är de bara att montera ihop de igen, jag använde silicon i stället för limmet för att glaset inte skulle ligga och skaka.

Tack, detta ska undersökas imorgon. :tummenupp

ekenz skrev:
2403919 stoffe du kan det mesta om strypningarna, skulle vilja ha din hjälp adda mej på msn gustavuzz@hotmail.com

Tyvärr, min var redan ostrypt när jag köpte den så jag har inte pillat på dem själv.

FAQ - Strypningar, bestyckning, fakta om olika 125-or m.m- tråden antar jag att du har läst.

Det var en här på forumet som klöddade som fan med sina strypningar för inte sålänge sedan, Mr Wheelie tror jag det var. Släng ett PM till honom. :tummenupp

Last edited:
Har samma sak med min, gick inte igenom besiktningen för svagt halvljus.. De fööregående pratade om är de vanlig "chrome lack" som man kan köpa på te.x OKQ8?

så var det på min gammla rs också. När jag köpte den hade den fått ombesiktning på det. så det verkar vara nått lurt med prilliornas strålkastare

/Tomas

Pontan36 skrev:
2404347 Har samma sak med min, gick inte igenom besiktningen för svagt halvljus.. De fööregående pratade om är de vanlig "chrome lack" som man kan köpa på te.x OKQ8?

Minns inte vad de var men de var nån form av crome. Såg iaf spegelblank ut när man kollade på locket. fråga på mekonomen eller nått så fixar dom de.

stoooffe skrev:
2404109 Tack, detta ska undersökas imorgon. :tummenupp :tummenupp

Hör av dej med resultatet senare. :)

Last edited:
samma hände mej..Han bad mej sätta på helljuset när det va på:mad: ..
Men jag fick inte ombesikting göra själv grejj..

Om ni kommer åt reflektorn så polera med tandpasta eller väldigt fint poler medel.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti