Aprilia rs 98 125, problem. går dåligt!!

beengtssoN

Ny medlem
Gick med
1 May 2012
Ort
helsingborg
Hoj
Aprilia rs 98 replica 125
Hej!

Finns här något proffs som kan ta sig an en Aprilia rs 98 replica, då den inte går som den ska. :va

Den är fullpower men går jättedåligt, jag och en polare testade varandras för att se skillnaden, och den var enorm, och våra är i princip identiska. Hans låter mycket renare än vad min gör också.

Så snälla skulle någon kunna hjälpa mig, den har varit inne på yamha canter och hos en annan som kan lite om Aprilia men verkar inte förstå problemet. :(

Tack på förhand :tummenupp
 
Tror inte att folk kan hjälpa dig ifall du inte utvecklar "jättedåligt" lite, en hoj går jättedåligt ifall den har punktering men jag misstänker att det inte är fallet...?
 
Den kan antagligen behöva ny kolv, justerad rörlig avgasport, nytt stift, nytt luftfilter, kanske sota ur röret, eventuellt ny vev och ny nikasil osv. Svaret på exakt vad den behöver får du bara genom att plocka isär allt. Skaffa en verkstadsmanual och sätt igång med mekandet. En tvåtaktare innehåller i princip ingenting som en normalbegåvad yngling inte klarar av att byta ut. Börja NU så är du klar tills den riktiga sommaren är här.

En extra bonus är att du förmodligen kör åttor runt din kompis sen.
 
Ja men går den dåligt hela tiden, låga varv, höga varv, kall, varm? Sen hur menar du med går dåligt, varvar den inte ur, är den seg... Utveckla ditt problemet lite ;)
 
den gick dåligt på höga varv vid 120, så justera jag upp avgasporten fullt så den alltid är fullt öppen, och då går den bra på höga men på låga och mellanregistret går den dåligt...

Där sitter en 134 mm dollerto(staving)? och högfartsmunstycket är 128, vad ska det sitta original? behöver jag gå upp i munstycke?
 
När kollade du över motorn senast?
Hur långt har kolven gått?
Tror precis som Mattias säger att den hade mått bra av en ordentlig genomgång...
 
Då fungerar troligtvis inte RAVE-ventilen bra. Det finns antagligen en strypning i den. Är inte så påläst på strypningarna på RS 125 men du kan själv läsa här: http://www.125ccsportsbikes.com/forums/index.php?showtopic=31334&st=0

Du kan säkert hitta info om bestyckning till din förgasare (troligtvis Dellorto VHSB34) i forumet. Kör inte om du inte vet att det är rätt bestyckning. Går den för snålt kan den nypa/skära, vilket den kanske redan gjort.
 
det blir att jag köper en billig cross och köra med så länge och köpa ny cylinder och lite smått och gott
:tungan
 
Okej aktuell tråd! Vilken varvtal ligger era hojar på på tomgång? :) grejar med skroten nu så snabba svar uppskattas!!:banana
 
Kör på det varv som du känner funkar bra, använd öronen, varmkör innan du ställer tomgångskören, kör en lång vända så hela motorn kommer upp i temp.
2000 och neråt, över 2000 blir för brötigt :)
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top