Aprilia rs 125

aprila_03tuning skrev:
Har köpt aprilias trimmavgasrör. Går ca 140km/h... Skulle vilja ha mer ur den..

140km/h på mätaren eller? om den är helt ostrypt borde den visa mer, uppåt 160-170 iaf!

nej, jag vet vad det är. Men säger inte.

Jo, din avgasport fungerar inte, öppna den helt så ska du se, eller om du får den att funka så låt den va så.

Varför har man en avgasport överhuvud taget? Om man har den alltid öppen, får man effekten från början då?

H4 skrev:
Varför har man en avgasport överhuvud taget? Om man har den alltid öppen, får man effekten från början då?

avgasporten gör så att det är trögare att skicka ut avgaserna på lägre varv så att den blir starkare då. Men när man börjar varva till runt 7-8 tusen varv så öppnas denna så att alla avgaser kan åka ut i rätt tryck.

Om du provar att ta bort avgasporten helt eller startar utan krök så kommer motorn att ha en tomgång på runt 7tusen varv=finns inge motstånd. Därför det finns en krök på 2taktare för att den ska kunna få motstånd. Dock så behövs inte det på en 4-taktare för ventilerna sköter det.

aprila_03tuning skrev:
Kan ni förklara hur jag ställer in avgasporten!?
Har aldrig gjort det förut.. :)

kolla så att den funkar ihuvudtaget. Om du hissar upp tanken så på högersida om batterit så sitter det en magnetmotor, kolla så den är inkopplad. Annars har du lite bilder här.

Hoppas det är samma på 03:an

Bifogat

• power valve set up.jpg
    power valve set up.jpg
    72.5 KB · Visningar: 135
  • rave.jpg
    rave.jpg
    38.8 KB · Visningar: 109
Detta kan också vara anledningen till att min lägger av att dra på högre varv just då när den ska börja dra.

H4 skrev:
Detta kan också vara anledningen till att min lägger av att dra på högre varv just då när den ska börja dra.

den typ bluddrar lite då? så gör min också men det är för att jag har för stort huvudmunstycke, jag hade mindre förut men jag ville inte riskera att den skar en gång till så jag köpte ett större...

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT