Aprilia RS 125.

Lezo

HiPerJace Tuna!
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Härnösand
Hoj
Rs 125, en Pr2 extreme tuned edit roxXx. Samt skuren 250&Novolette!
Klar i moppevärlden nu efter ett rätt så lyckat och välkänt projekt. Nu vill jag bygga en grym lät viktar motorcykel.
Har funderat på en Aprilia rs 125, pga att gillar utseéndet hyfsat.

Det jag mest undrar över är motorn är i avstrypt utförande? hur många kwh, hk o.s.v.
Har även hört att motorn är långt ifrån stryktåligt, dock har dom jag känt endast dom av års modell -98 o.s.v Det kanske har blivit bättre med åren? Och vad är det igentligen som skiljer mellan årsmodellerna förutom deklaerna?

Nu till utsénde. Ramen är den cromad? lr är det nån konstig matt silver färg? Ser ut som crom täkt av en plast film för skydda mot rost lr dylikt. Och hur smidig är hojjen att skruva i? är det lixom i andra ska du ta bort 1 kåpa måste du ta bort alla lr?.. Skulle va bra med svar då jag tänkte köpa en hojj och sedan posta ett projekt här.
 
Lezo skrev:
2605356 Klar i moppevärlden nu efter ett rätt så lyckat och välkänt projekt. Nu vill jag bygga en grym lät viktar motorcykel.
Har funderat på en Aprilia rs 125, pga att gillar utseéndet hyfsat.

Det jag mest undrar över är motorn är i avstrypt utförande? hur många kwh, hk o.s.v.
Har även hört att motorn är långt ifrån stryktåligt, dock har dom jag känt endast dom av års modell -98 o.s.v Det kanske har blivit bättre med åren? Och vad är det igentligen som skiljer mellan årsmodellerna förutom deklaerna?

Nu till utsénde. Ramen är den cromad? lr är det nån konstig matt silver färg? Ser ut som crom täkt av en plast film för skydda mot rost lr dylikt. Och hur smidig är hojjen att skruva i? är det lixom i andra ska du ta bort 1 kåpa måste du ta bort alla lr?.. Skulle va bra med svar då jag tänkte köpa en hojj och sedan posta ett projekt här.


Svarar lite kort och snabbt.

22 kw?
34hk
Motorn håller om du sköter den, dvs byter kolven i tid, kör på bra olja osv.
Aluminiumram.

Jag tycker den är relativt smidig att skruva med. Man lyfter av tanken så kommer man åt det mesta. Inte på en gammel NSR som man måste ta av hur många kåpor som helst innan man kommer åt någonting.

Köp min btw. ;)
Finns bilder i mitt garage.
 
Den är helt klart jobbigare att skruva i än din mrx kan jag lova:D
Fast det är ju också en kanon hoj! köp!
 
japp, den är "krånglig" att pilla med när du kommer direkt från offroad moppe, hade själv en gilera smt -03 som moppe, behagligt att skruva med men ja RS är en kul och stabil hoj, gillar du att gasa är du inne på rätt banor :tummenupp
 
fråga till Lezo, hur mycket har du lagt ut på din MRX, den ser fett påkostad ut.. ganska snygg
 
köp min hojj annars... dock en NSR men du kommer inte bli besviken för det!:tummenupp annonsen står här under...

Ska du ha en RS ska du ha den gammla moddelen från 98, tycker det e grymt mycket snyggare!
 
Last edited:
Lezo skrev:
2605356 Klar i moppevärlden nu efter ett rätt så lyckat och välkänt projekt. Nu vill jag bygga en grym lät viktar motorcykel.
Har funderat på en Aprilia rs 125, pga att gillar utseéndet hyfsat.

Det jag mest undrar över är motorn är i avstrypt utförande? hur många kwh, hk o.s.v.
Har även hört att motorn är långt ifrån stryktåligt, dock har dom jag känt endast dom av års modell -98 o.s.v Det kanske har blivit bättre med åren? Och vad är det igentligen som skiljer mellan årsmodellerna förutom deklaerna?

Nu till utsénde. Ramen är den cromad? lr är det nån konstig matt silver färg? Ser ut som crom täkt av en plast film för skydda mot rost lr dylikt. Och hur smidig är hojjen att skruva i? är det lixom i andra ska du ta bort 1 kåpa måste du ta bort alla lr?.. Skulle va bra med svar då jag tänkte köpa en hojj och sedan posta ett projekt här.

SKruva i en Aprilia, jadu, de är en hel del sm ska bort om du ska pula med motorn. i stort sett hela hojen ska bort känns de som. Men jag hade inga problem att få ihop allt efter, är man någorlunda med at sortera grejeerna man plockar av så är de lungt. Men de måste få ta sin tid. Motorn som sitter i de äldra Rs -98 Ska vara stryktåligare sägs de, lite rejälare. Men de är väll lite från person till person.
 
Tack för svaren och det var nån som fråga hur mkt jag la ner på MrXen blev 20 på moppen och 20 på tillbehör :) Har rätt mkt planer för aprilian också. Vad ere igentligen man ska köpa till när man trimmar den och vad kostar grejerna? Ärju helt ny i den här branshen kan 2-taksmotorer rätt hyffsat men ingen anning om specefika delar i nuläget. Vilken effekt krök är bäst vad behöver man mer? bättre reed och membran? störra fögge? aja ni får berätta ;)
 
Men seriöst? Hur lönt känns det att trimma en rs? Den går ju i princip redan så bra den kan gå :va
 
Nejnej nån som har erfarenhet av att trimma en sådanhär maskin?
 
stoooffe skrev:
2607581 Snacka med Mr Helmut om du ska trimma den. Han försökte trimma sin RS så in i helvete med ny cylle, membran, trimkrök m.m.
Men sket inte det sig rätt omgående? Har för mig att det gjorde det..
 
han gjorde det skar ett par gånger...


provkör en rs innan du börjar snacka om att trimma !!!
 
Du får tänka på att du ger dig in i värld som är mycket dyrare än moppe :gnissla Att du valde en av de dyraste 125:or på marknaden gör ju inte saken bättre direkt :näsblod Ett jollymoto system går la för 6-7k eller vad det var och det är krök och ljuddämpare :näsblod

Klart han ska trimma den :banana Finns ju en del schyssta grejor att få tag på, men tänk på att du ger dig in i en rr-trimmares detaljkänsla för att få allt och lira ihop. Behöver en hel del kunskap och troligtvis en del erfarenhet för att få skiten o lira ihop :näsblod Men som sagt, finns ju rr-kit att köpa ;)


Edit: Hittade visst en sida det gick för dryga 4k och det är ju inte så farligt då. Men något system låg på runt 6-7 och något gick på 11 har jag för mig :näsblod
 
Last edited:
klart det är värt att trimma en rs om man har pengar/ tid och tycker det är lönt. En ''trimm cylinder'' 150cc polini kostar väl runt 3500. Ett gianelli med krök å ljudämpare går också på runt 3500 på mohlins. Sen finns det ju större förgasare från addemoto.se från runt 1000kr. Racing membran hittar du också ganska lätt och dom går väl på runt 400kr. Sen finns det ju mkt mer du kan köpa som racing cdi å sånt men dock sliter det som fan på kolven. Men prata med Calle på Fjollhoj.se har för mig att han har vassare topplock, racing cdi, effekt rör, större förgasare mm. Så han borde ju veta en del.
 
släng upp lite bilder på min moppe på ditt garage, eller i bildtråden. (hoppas ingen lackar bara)
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top