Aprilia RS 125 varvar inte med växel i!

tob

Just nu på vägarna!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Aprilia RSV Mille R -01, KTM exc 450 -08
Vänder mig nu till SH:s samlade 125 elit!
Jag har ett problem: grabbens nyligen ihopsatta Aprilia RS 125 -00 startar snällt och fint, varvar villigt när ingen växel är i, men när man lägger i en växel så vägrar den varva mer än till 5000rpm. När man provkör den så går den som en påse nötter och fyrtaktar utav bara den när man försöker gasa lite. Är det någon som kan ha en aning om vad som står på. Provade att höja nålen, men utan reultat. Avgasporten rör sig när man gasar, dvs solenoiden verkar leva. Jag har akut slut på idéer, och hojen ska besiktas om en vecka drygt.
HJÄLP!
/Tob
 
Last edited:
gör rent förgasare och luftfilter?

sänk nålen?
att den fyrtaktar beror väl på att den går fett, och då ska man väl sänka nålen? :confused:
 
Är det vacumförgasare så är det troligt att du vänt menbranet fel, då får man den effekten.
Går ju snabbt att kolla.:)

Annars kan kolven vara felvänd.
 
Ok, ska kolla nålen, luftfiltret är alldeles nytt och pilen på kolven pekar framåt.
Någon annan som har nån idé?
/T
 
Kolla så trotteln verkligen öppnar helt vid fullt gaspådrag så den inte stannar / fastnar halvvägs..
 
Känns det som att hojjen vill framåt när du lägger i växeln?

Och det ska nog inte va nått med blandningen eftersom att den går bra när han inte har växel i..
 
Min råtrimmade MT5:a betedde sig på liknande sätt ett tag, fast den fyrtaktade inte, den bara "brimm brimm" och sen när man lade i en växel så bah "brööööh", så höll den på att dö om man inte räddade den med att gasa pyttelite.
Det visade sig vara packningar vid förgasaren som jag inte smörjt in tillräckligt med olja, så den drog tjuvluft.

kolla så alla packningar sitter som de ska och att de är insmörjada med olja/har fått ligga i olja ett tag.
 
Allt är jäkligt konstigt, har rengjort förgasaren, gjort startgastricket och inget verkar riktigt hjälpa. Jag brukar inte ge mig i första taget, men nu lutar det snart åt att lämna in skiten. Fasen vad irriterande detta är!
Tack för alla svar, ös på med mer, jag ska besikta på tisdag! hahaha!
/T


Min råtrimmade MT5:a betedde sig på liknande sätt ett tag, fast den fyrtaktade inte, den bara "brimm brimm" och sen när man lade i en växel så bah "brööööh", så höll den på att dö om man inte räddade den med att gasa pyttelite.
Det visade sig vara packningar vid förgasaren som jag inte smörjt in tillräckligt med olja, så den drog tjuvluft.

kolla så alla packningar sitter som de ska och att de är insmörjada med olja/har fått ligga i olja ett tag.
 
Men det jag tycker är skumt är att den gör så när man lägger i växeln:S

Om den drar tjuvluft borde den göra det även när den inte har växel i..

Bara en tanke..
 
Kan mycket väl också vara avgasportarna som inte öppnar. mitt problem Var nämligen ganska likt ditt men den taktade i och försej aldrig.. Men det visade sig iaf vara vajern till avgasportarna hade gått av. Beter den sig på det här viset på alla växlar ellrer enbart på höga eller låga?
 
Last edited:
Men det jag tycker är skumt är att den gör så när man lägger i växeln:S

Om den drar tjuvluft borde den göra det även när den inte har växel i..

Bara en tanke..

Det är krävs mindre gas för att komma upp till 10k rpm på neutralen än med växel i, så det kanske är mest vid mycket gas det händer

eller har jag fel?
 
Mjaaaa, problemet är ju att jag inte kommer upp i sån hastighet att det går att växla...Men är inte RS:en strypt genom att avgasporten är avaktiverad. Den borde väl ändå vara körbar när den är strypt? F.ö rör sig avgasporten när man gasar, så den borde väl funka, tror jag.
KAn det vara nåt med tändningen, är den justerbar på dom här hojarna?
/T



Kan mycket väl också vara avgasportarna som inte öppnar. mitt problem Var nämligen ganska likt ditt men den taktade i och försej aldrig.. Men det visade sig iaf vara vajern till avgasportarna hade gått av. Beter den sig på det här viset på alla växlar ellrer enbart på höga eller låga?
 
Jag har en kompis med den nya rs125 och den är strypt och det händer följande när man lägger i växeln och ska köra iväg:

1. lägga i växeln
2. Motorn går ner i varv och vill nästan dö
3. då gasar man på i omgångar samtidigt som man drar ur kopplingen..
4 o då går de bra..

Vet ej om du har nått liknande problem?
 
2-takt.
För att tokvarva +12000 rpm utan belastning på en 125'a behövs knappast
mer än 1-2hk.
Jag gissar på att eran aprilia ger c:a 4hk.
Vad kan då vara orsaken till denna effektminskning?
Kanske--
Fel ihopsatt:
-fattas delar i förgasaren.
-läckage.
-avgasport felvänd.
-kolv felvänd.
-choke.
Trasiga delar:
-reed ventiler.
-centralstöds switch.
-soloniden till avgasport.
-CDI box eller styrboxen till avgasport.
Dåliga delar:
-tändstift.
-cylinder.
-kolv.
-kolvringar.

För att ge en mer specifik vägledning, behöver jag mera input.
Varför plockades motorn isär?
Byttes några delar?
Trimmades den?
Blev det några delar över?

Mitt första tipps är att:
1)varmkör motorn.
2)ta ett komp-test. ( om ok )
-byt tändstift.
Om den fortfarande beter sig på samma sett.
Svara på mina frågor eller PM'a Nisse69 här på forumet.
Han bor ju granne med dig och har kunskap.
 
Höhö! Det var fan inte dåligt! Hojen bänkad och klar via forumet! 4hk minsann!
Det var väl så specifikt man öht kan begära!
Och nej, det blev inga delar över när vi plockade ihop den!

Nåväl, jag har kollat main jet och det sitter ett 136 i, vad är original månne?
Kan det vara 120? Jag tycker som sagt att den går väldans fett, men med lite lirkande kan man få den att varva mer än 5000 nu. Det är fortafarande så dock att den inte går på fullgas utan dör och jävlas. Har nu provat att plocka på trimljuddämparen och då gick den bättre, men eftersom grabben ska ha den att övningsköra på så är ju inget trim att tänka på. Avgasporten är urkopplad också, men den kanske man måste ha inkopplad.
Ös på med idéer, är det bestyckningen som är åt helsike?
/T


2-takt.
För att tokvarva +12000 rpm utan belastning på en 125'a behövs knappast
mer än 1-2hk.
Jag gissar på att eran aprilia ger c:a 4hk.
Vad kan då vara orsaken till denna effektminskning?
Kanske--
Fel ihopsatt:
-fattas delar i förgasaren.
-läckage.
-avgasport felvänd.
-kolv felvänd.
-choke.
Trasiga delar:
-reed ventiler.
-centralstöds switch.
-soloniden till avgasport.
-CDI box eller styrboxen till avgasport.
Dåliga delar:
-tändstift.
-cylinder.
-kolv.
-kolvringar.

För att ge en mer specifik vägledning, behöver jag mera input.
Varför plockades motorn isär?
Byttes några delar?
Trimmades den?
Blev det några delar över?

Mitt första tipps är att:
1)varmkör motorn.
2)ta ett komp-test. ( om ok )
-byt tändstift.
Om den fortfarande beter sig på samma sett.
Svara på mina frågor eller PM'a Nisse69 här på forumet.
Han bor ju granne med dig och har kunskap.
 
Kan krysskilen vid svänghjulet ha gått p.g.a. att svänghjulet inte var åtdraget med rätt moment?
 
Höhö! Det var fan inte dåligt! Hojen bänkad och klar via forumet! 4hk minsann!
Det var väl så specifikt man öht kan begära!
Och nej, det blev inga delar över när vi plockade ihop den!

Nåväl, jag har kollat main jet och det sitter ett 136 i, vad är original månne?
Kan det vara 120? Jag tycker som sagt att den går väldans fett, men med lite lirkande kan man få den att varva mer än 5000 nu. Det är fortafarande så dock att den inte går på fullgas utan dör och jävlas. Har nu provat att plocka på trimljuddämparen och då gick den bättre, men eftersom grabben ska ha den att övningsköra på så är ju inget trim att tänka på. Avgasporten är urkopplad också, men den kanske man måste ha inkopplad.
Ös på med idéer, är det bestyckningen som är åt helsike?
/T

Vid 5000rpm går den över ifrån lågfarts munstycket till huvudmunstycke. 120 sitter orginal och 135 tror jag att man har om man bytt till effektpipa. Fyrtakta gör den om den får fö mycket soppa så jag skulle nog testa att minska storleken på det.

Att utgå ifrån alla orginal inställningar kan vara väldigt smart när man har problem. Att vrida saker till max åt båda hållen funkar oftast inte.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top