Aprilia Rs 125 ''Högvarv''

Petai

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2008
Hoj
Snabbare än förra!
Hej!
Jag börjar bli lite smått irriterad på att den inte går nå bra efter 10 000 varv. Den känns orklös just efter 10 000. Kan det vara något slags glapp till variabla avgasporten eller vad tror ni?
Tacksam för svar!

/Petai

Vid vilket varvtal känns det som den axxar bätre ?

På vilka varvtal fungerar den som bäst ?

Några delar som är bytta ?

Möar/böar den något när den kommit upp på högre varvtal ?

Har den alltid vart så här i din ägo ?

Hur länge sen fungerade den bätre om den gjort det ?

Hur långt har motorn körts sen kolven byttes sist ?

Är motorn FP eller strypt på något vis ?

Har du undersökt det lätaste ? ( kollat tändstift eller bytt, drenerat o gjort rent förgasaren/ kollat så inte luftfiltret är igensatt.

Vid vilket varvtal känns det som den axxar bätre ?

På vilka varvtal fungerar den som bäst ?

Några delar som är bytta ?

Möar/böar den något när den kommit upp på högre varvtal ?

Har den alltid vart så här i din ägo ?

Hur länge sen fungerade den bätre om den gjort det ?

Hur långt har motorn körts sen kolven byttes sist ?

Är motorn FP eller strypt på något vis ?

Har du undersökt det lätaste ? ( kollat tändstift eller bytt, drenerat o gjort rent förgasaren/ kollat så inte luftfiltret är igensatt.

Den funkar skit bra dom övriga varven, men det är ju dom sista där den börjar ''skramla'' massor (Italienskt) Nja, inga sånna läten. Men den låterl liksom ansträngd, ingen ork. Kolv har jjag faktiskt ingen aning om.. Kanske vore något att titta på.
Det är FP, den har inga strypningar kvar, vad jag vet.

Jag bytte tändstift förra året innan jag ställde in den för sin vinter dvala. Ser ut som att det får bli lite förgasar rengöring samt kolla luftfiltret när jag kommer hem :rolleyes:

Den funkar skit bra dom övriga varven, men det är ju dom sista där den börjar ''skramla'' massor (Italienskt) Nja, inga sånna läten. Men den låterl liksom ansträngd, ingen ork. Kolv har jjag faktiskt ingen aning om.. Kanske vore något att titta på.
Det är FP, den har inga strypningar kvar, vad jag vet.

Jag bytte tändstift förra året innan jag ställde in den för sin vinter dvala. Ser ut som att det får bli lite förgasar rengöring samt kolla luftfiltret när jag kommer hem :rolleyes:

Känner du nån skildnad i kraften från 8000varv o mera ? eller fungerar den bra från tomgång till 10000varv ?

Nja, nu när du nämnde det. Det är nog lite skillnad 8000 + .. Är det avgasporten som spökar? :P

Har kört med avgasporten helt stängd i strypt läge, o kan säja att den ger bra drag från tomgång i princip till runt 8000-9000varv sen tappar den konstant väldigt mycke så den acc segt, men den varva över 12000en då.

Just nu kör jag med avgasporten i max öppet på grund av den gått av så fick lösa det på annat vis, men nu är den halv svag upp till 8000 varv där effekten kickar in o flödet blir som det ska vara o varvar lätt 14000.

Om man säjer att avgasporten kärvar så borde du ha bra effekt som sakt från 8000varv till 10000, men den kan inte öppna den hela vägen o du får inte max flöde som det ska vara.

Men som sakt är det för stort munstycke så borde den sura ner sig lite på det övre varvet o inte varva ut det sista, kan ju inte svara exakt när jag inte vet så mycke om din hoj.

Men har den fungerat innan så skulle jag kollat dessa saker.

Rengöra förgasaren.
Rengöra filtret.
Kolla upp avgasporten o plocka ut den o göra rent den o sen montera tillbaxs den, ska löpa väldigt lätt i sitt spår.

Du kan även dra i vajern vid RAVE motorn o se så vajern löper lätt, annars är det dags att smörja eller byta ut vajern.

Tack för svaren!
Ska kolla på dom där grejerna imorgon:P
Men jag har rengjort Avgasporten i vintras :o
Men dom andra grejerna ska jag kolla upp !

Nyheter
Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Back