Aprilia rs 125 -08 hjälp med delar

Jonte96

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2012
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia rs 125 -08
Tjena! Ska införskaffa mig en Aprilia rs 125cc från 2008 och hade tänkt att få ut lite extra effekt ur den. Är inte den mest erfarna eftersom jag bara haft en Derbi moped innan. :D
Behöver antagligen nämna att jag kommer köpa den i fullpower version också.

Men hade tänkt detta:
*Arrow Exhaust titanium can (avgassystem)
*PowerValve (ifall det inte redan sitter på)
*V-Force 3 reed valve system
*KN luftfilter
*Carbon Membran
*Drev: 17/40 (behåller samma)
*Stift BR10EG
*VHSB Dellorto 34mm förgasare??

Undrar om det är värt att köpa en förgasare, alltså om det ger något extra i antingen acc eller toppfart?

Huvudmunstycke: Runt 125-130
Neddle valv: 266 (nålen)
Lågfartsmunstycke: 62-65

CDI-strypning: Antar att denna sitter kvar på grund av bullerkraven så den kommer bli bortplockad den med. (Trottelstopp samt avgasporten kommer vara fixade med).

Behöver gärna lite synpunkter om det hela ifall jag missat något viktigt eller helt enkelt någon ändring på något. När det kommer till lågfarts munstycke så vet jag inte så mycket om det, ifall man ska byta det överhuvudtaget eller inte (gärna lite hjälp här tack).
Munstyckena och nålen är bara på något ungefär, annars kommer jag få ändra detta senare.

Blir glad för varje inlägg som görs så posta på bara! :)
 
Det blir säkert bra med de delarna du nämner, om du nu tycker att det är värt pengarna. Jag vet inte om du glömt något viktigt eftersom jag inte har hållt på med Aprilia.
Om det sitter 28mm förgasare org så hade en 34mm hade antagligen gett 1-3 hk i de högre varven.

Det där med om det ger mycket "i toppfart eller acc" är totalt irrelevant att fråga. Det enda som spelar roll är effekt och vridmoment. I normala fall är högre toppfart också lika med högre acc.

Förgasarbestyckning kräver lite kunskap. Du kan säkert läsa om det på 125ccsportsbikes.co.uk

Lycka till! :)
 
Hej!
Derbi moped är helt rätt start på en mc karriär. I min mopperacer sitter givetvis en fulltrimmad Derbi motor.

det finns en krysskil som medger att tändningen ställs mot mera förtändning.
I alla lägen måste man se upp med att tändstiftet (köp rätt stift, det framgår av instruktionsboken) får rätt färg efter fullgastest. Det innebär att man provkör och varvar ur hojen på de sista växlarna. Dra in kopplingen och stäng av motorn med röda knappen. Rulla med avstängd motor och kopplingen indragen mot depån och skruva ur stiftet för analys. Rätt färg på stift, för högsta effekt. För litet munstycke, ger för vit färg och smältrisk på kolven. För stort munstycke ger svart eller mörkbrunt stift.
Bästa stället för det är givetvis på en bana. Här är en av flera bilder som finns på nätet :
http://www.cixikaifeng.com/products_img/Spark_plug_Outlook_Analysis.jpg
Googla runt efter info som passar din MC, se forumet nedan.
aprilia RS125 är en motor som redan ger hög effekt. Innan du köper dyra grejer, lär dig ställa in, finjustera motorn med de grejer som sitter på. Det kan i vissa fall räcka med att byta tjockleken på cylinderfotspackning och topplockspackningen för att optimera motorn.
Här är viktig info, inlägg nummer nio;
http://www.125ccsportsbikes.com/forums/index.php?showtopic=80453
Rätt inställd motor kan behöva 99 oktan.
En tvåtaktare lever dessutom på att rullmotstånd och det mekaniska motstånd är lågt. skaffa en kedja som tillåter att hjulet rullar lätt. Se till att bromsarna inte ligger på. Läs på en massa på nätet nu i vinter, så sparar du en del pengar genom att andra redan gjort de misstag som kan förekomma och skrivit om det på forum. De pengarna du sparar lägger du på bandagar och de däck du behöver där.
 
Ska du lägga pengarna på trim isf körkort går det väl på ett ut eftersom A1 kortet bara gäller för max 11kW/15Hk. "Standard Fullpower" ger 25kW/34Hk, så visst kommer effekten att räcka till och bli över med dina framgooglade raceparts.
Men ställ hellre frågan om det är värt att avstå möjligheten att styra en tung hoj när det är dags isf tjuvtrimmad 125:a.
Ska du köra Junior Cup på bana är det Standard Fullpower som gäller. Det räcker långt till du blir varm i kläderna och kan gå vidare till 125GP eller 600.

Allvarligt, en RS125 är en riktigt bra hoj även med 11kW:tummenupp
 
Tack för alla svar. Angående förgasaren så får vi se då, kanske det blir nått.
Jo precis det är ju 15hk som gäller max på ett A1 kort så kommer få regga den som det, är medveten om konsekvenserna. Hehe jo den är nog bra som 11kW med men vill gärna att den ska gå lite finare förstås.
Annars tack för länkarna, blir nog lite lättare att ställa in bestyckningen nu.

tobbeblårök: 99oktan? Det är inte 98 du menar? Annars har Derbi mopeden funkat fint. :tummenupp
 
En ostrypt rs125a går riktigt bra, har en själv. Hade trimmad Derbi innan och det är enorm skillnad i effekt och man tröttnar inte på effekten direkt :) Själv hade jag aldrig lagt ut så mycket pengar på en hoj som du kör i max två år, skillnaden blir inte så jäkla stor heller... Så jag tycker att du kör på den ostrypt endast , kostar inget och du har bra med effekt, om du nu skulle tröttna kan du köpa trim då :)
Men att börja med o köpa trim innan du ens kört den i ostrypt läge känns bara dumt imo.
 
det finns 98 på macken. Förra året var V-power på shell 99 oktan, men i år är den bara 98+. Statoil ska tydligen vara bensin med den jämnaste kvalitén. Det finns racersoppa för den som vill betala dyra pengar :)
Det går att spetsa bensin med tillsatser läs, i PDF formuläret;
https://www.google.com/url?q=http:/...ds-cse&usg=AFQjCNH0XagbUdUybNNbAsOrw0pVw2qWTw
Det är en kopia av twostroke performance, kap 5 och framåt. om förgasaren och bränsle. Eftersom andra skriver till dig om att inte köra trimmat på gatan, och om du vill pröva att tävla, fila inte i din motor, det är bättre att bara justera den om du vill tävla juste. Nu bor du i skåne, men den här helgen är det pröva på dag på gelleråsen, se länken;
http://www.highsider.se/2012-10-05.aspx
kolla in Jesper o hans körstil, där har du en kille som kan köra snabbt. Jag hade äran att delta i samma banåkning som Jesper i Portugal nyligen!
 
Hampus: Jodå det förstår jag, men har provkört 125cc's mc innan så vet hur det fungerar. Så en del trim på blir det kan jag garantera, men om allt i listan kommer med vet jag inte än. Tänkte att det var bäst att jag tog med allt i listan så jag vet om det var något viktigt jag hade missat som det inte verkar än så länge i alla fall, så jag är förbered med vad jag ska köpa tills våren. Då det blir en del körning. :tummenupp

Tobbe: Jaha hade jag ingen aning om, kan vara för jag aldrig tankade på en shell mack, hehe. Men annars tack för all hjälp, ska nog se till att få rätt på allt nu. Men annars en kedja som tillåter hjulet att rulla lätt har jag inte hittat någon, menar du typ renthal eller någon sådan? (ska jag köpa sprocket kit till då med?) ( http://www.motosport.com/dirtbike/renthal-chain-sprocket-kit ) :)
 
Renthal's kedja är ju med o-ringar, går det trögare för mc:n att köra med en sådan då?
Ska ta och kolla igenom din länk med.
edit: obs den jag länkade var utan O-ringar, kollade fel hehe. :D
men då blir det renthal's kedja då.
Hittade annars varför man inte skulle ha en kedja med o-ringar så behöver inget svar där :D
 
Last edited:
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top