aprilia problem

lasse kongo

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2005
Ort
västkusten
Hoj
honda cbr600, suzuki dr350,denper 650, k140cc
för en vecka sedan när jag var ute och körde så när jag låg i högre växlar på 7000varv så tappade den all kraft men släppte jag gasen och gasade igen så funkade det.. och igår så kunde jag inte köra under 8500rpm för då tappade den all kraft.. jag kunde knappt gasa mig förbi cdi strypningen fick lägga i 2an och sedan växla ner men efter 10min körande så gick den skitbra inga problem men sen 5min senare samma problem :( FAN

jag kör på lite olja i tanken och 132munstycke går för fett men vill inte att det ska skära... ry´ker bara lite kan det vara detta enkla fel?? ska sluta med oljedieten

ingen som har haft liknande problem??
 
lasse kongo skrev:
för en vecka sedan när jag var ute och körde så när jag låg i högre växlar på 7000varv så tappade den all kraft men släppte jag gasen och gasade igen så funkade det.. och igår så kunde jag inte köra under 8500rpm för då tappade den all kraft.. jag kunde knappt gasa mig förbi cdi strypningen fick lägga i 2an och sedan växla ner men efter 10min körande så gick den skitbra inga problem men sen 5min senare samma problem :( FAN

jag kör på lite olja i tanken och 132munstycke går för fett men vill inte att det ska skära... ry´ker bara lite kan det vara detta enkla fel?? ska sluta med oljedieten

ingen som har haft liknande problem??

Jag tycker det låter mer som att den har nypt :va

Den kanske har sotat igen :rolleyes:
 
du vet att med olja i tanken så går den magrare?

sluta upp med sånt..

Måste ha nypt..
 
DJM skrev:
du vet att med olja i tanken så går den magrare?

sluta upp med sånt..

Måste ha nypt..


vaaa magrare ?? med mer olja ???nääää mer olja =inteskära

körde till skolan i dag gick som det ska i början.. stannade och stängde av för jag skulle kolla oljenivån startade och det gick slött under 8000 :död hände inget om man vred på gasen 10 min senare så gick det som vanligt
samma sak hem... men när jag stod still och varvade vid rödljuset och efter det så gick den som vanligt


vad händer :confused:
 
lasse kongo skrev:
vaaa magrare ?? med mer olja ???nääää mer olja =inteskära

körde till skolan i dag gick som det ska i början.. stannade och stängde av för jag skulle kolla oljenivån startade och det gick slött under 8000 :död hände inget om man vred på gasen 10 min senare så gick det som vanligt
samma sak hem... men när jag stod still och varvade vid rödljuset och efter det så gick den som vanligt


vad händer :confused:


Jepp, blandar du olja i tanken så blir det en magrare soppablandning. Så är det. Då måste man bestycka upp fuggen.

den har nypt, ungefär det symtomet.
 
DJM skrev:
Jepp, blandar du olja i tanken så blir det en magrare soppablandning. Så är det. Då måste man bestycka upp fuggen.

den har nypt, ungefär det symtomet.


Ja, exakt.

Oljan tar ju lite av bensinens plats så att säga :brinnerup

Om t.ex. en kolvring har gått så går vell hojen kasst på låga och bra på höga för då lever den inte lika mycket på kompet, eller?
 
Om du blandar i säg 2% olja så är det inte så stor skillnad. DVS du ska gå upp 2% i munstycke storlek. Eller tänker jag fel?

Låter mer som det är nåt problem med att porten inte fungerar som den ska/ att den kärvar.


Men öppna och kolla. Gassa ur den och kolla färgen på stiftet så får du ju en uppfattning om den gåt surt/snålt.
 
Svanen skrev:
Ja, exakt.

Oljan tar ju lite av bensinens plats så att säga :brinnerup

Om t.ex. en kolvring har gått så går vell hojen kasst på låga och bra på höga för då lever den inte lika mycket på kompet, eller?


men den funkar ju skitbra ena stunden och kasst under8000 ena stunden kan väll inte ha nypt
kolven är typ en månad så....

AndersJohansson skrev:
Om du blandar i säg 2% olja så är det inte så stor skillnad. DVS du ska gå upp 2% i munstycke storlek. Eller tänker jag fel?

Låter mer som det är nåt problem med att porten inte fungerar som den ska/ att den kärvar.


Men öppna och kolla. Gassa ur den och kolla färgen på stiftet så får du ju en uppfattning om den gåt surt/snålt.


är ganska säker på att den får FÖR mycket olja nu när jag har både olje pumpen och olja i tanken...

avgasporten hade fasnat när vi bytte kolv men han som bytte tog loss avgasporten och rengjorde och smörjde men kan all olja gjort att den har fasnat igen?
 
lasse kongo skrev:
men den funkar ju skitbra ena stunden och kasst under8000 ena stunden kan väll inte ha nypt
kolven är typ en månad så....


Min nöp typ ett par månader efter att den nöp första gången, tråkigt men sant, hann bara köra 150 mil mellan kolvbytena. :död

När min nöp nu senast så funkade den precis som vanligt bara det att den höll på att dö under 2500 rpm. Gick heller inte att starta med elstarten utan fick rulla igång den o den tände direkt. Sen när den var igång så gick den helt normalt, varvade ur helt som vanligt o allt. :3freak
 
Tycker de luktar mycket skit snack... kan ju vara så enkelt att den inte klarar att gå rent pga du helt enkelt har för mycket olja i.

Koppla bort olje tanken blanda själv så slipper du vara rädd eller så kör du utan att hälla i bensinen.

Kör du på "för" mycket olja så skär inte motorn den går bara blött sotigt och almänt dåligt.

Eller så har den skurit..... inte första gången va?
 
Mr Helmut skrev:
Tycker de luktar mycket skit snack... kan ju vara så enkelt att den inte klarar att gå rent pga du helt enkelt har för mycket olja i.

Koppla bort olje tanken blanda själv så slipper du vara rädd eller så kör du utan att hälla i bensinen.

Kör du på "för" mycket olja så skär inte motorn den går bara blött sotigt och almänt dåligt.

Eller så har den skurit..... inte första gången va?


Låter vettigt, eller felbestyckning. 132 är förstort om du inte kör med öppetfilter/effektavgas...
 
stoooffe skrev:
Min nöp typ ett par månader efter att den nöp första gången, tråkigt men sant, hann bara köra 150 mil mellan kolvbytena. :död

När min nöp nu senast så funkade den precis som vanligt bara det att den höll på att dö under 2500 rpm. Gick heller inte att starta med elstarten utan fick rulla igång den o den tände direkt. Sen när den var igång så gick den helt normalt, varvade ur helt som vanligt o allt. :3freak


joo så gick min innan också när kolven pajjade kunde bara springa igång den men inte samma :) sak nu

Mr Helmut skrev:
Tycker de luktar mycket skit snack... kan ju vara så enkelt att den inte klarar att gå rent pga du helt enkelt har för mycket olja i.

Koppla bort olje tanken blanda själv så slipper du vara rädd eller så kör du utan att hälla i bensinen.

Kör du på "för" mycket olja så skär inte motorn den går bara blött sotigt och almänt dåligt.

Eller så har den skurit..... inte första gången va?


ska åka och tanka och ut och köra lite och hoppas på att det löser sig ska skita i oljan nu

inte skurigt nejnej hoppas jag men det kan ju inte gå bra ena stunden och 10 min sämmre....
 
lasse kongo skrev:
joo så gick min innan också när kolven pajjade kunde bara springa igång den men inte samma :) sak nu

Låter positivt! :tummenupp

Förresten när jag körde in min första gången så körde jag också med extra olja i tanken och då märkte jag att den ibland inte ville varva ur, precis som om avgasporten inte öppnade. Om det är så här din går så är det säkert oljan som spökar.

Lycka till! :tummenupp
 
har nog kommigt på vad det är AVGASPORTEN... var ute och körde nyss och det var som den ville gärna fassna i läget 8000-11000 och inte åka tillbaka i det läget som den ska vara i vid lägre varv men åkte den i "rätt" läge för dom låga varven så förstördes det om jag varvade över 9ooorpm eller stängde av motorn

så hur löser jag detta??? lättast eller blir det en dyr faktura från verkstaden :död
 
lasse kongo skrev:
har nog kommigt på vad det är AVGASPORTEN... var ute och körde nyss och det var som den ville gärna fassna i läget 8000-11000 och inte åka tillbaka i det läget som den ska vara i vid lägre varv men åkte den i "rätt" läge för dom låga varven så förstördes det om jag varvade över 9ooorpm eller stängde av motorn

så hur löser jag detta??? lättast eller blir det en dyr faktura från verkstaden :död


Ta lös avgasporten och gör ren den igen mkt noggrant :tummenupp
 
Rengör själva porten, kolla så inte motorn kärvar, kolla så inte vajern kärvar, rensa "hålet" från all skit, olja in porten med 2T olja.

Sen ska den nog gå finemang!
 
så det är bara att ta ut avgasporten det är den som sitter ovanför avgasröret väll ??då kan det ju inte vara så svårt eller ? eller måste jag kriga med dom jävla fjädrarna igen :död
 
lasse kongo skrev:
så det är bara att ta ut avgasporten det är den som sitter ovanför avgasröret väll ??då kan det ju inte vara så svårt eller ? eller måste jag kriga med dom jävla fjädrarna igen :död


Ja den sitter ovanför avgasröret så fjädrarna slipper du. Det går snabbt att kolla den det är bara att ta av tanken, batteriet och batteriboxen så ser du den.
 
stoooffe skrev:
Ja den sitter ovanför avgasröret så fjädrarna slipper du. Det går snabbt att kolla den det är bara att ta av tanken, batteriet och batteriboxen så ser du den.

gött inga fjädrar... men kommer man åt lätt då ?? eller är det lättare att skruva av sidokåpan? får väll ut och skruva på ons och hoppas att man inte tar sönder nått

tack för hjälpen alla
 
lasse kongo skrev:
gött inga fjädrar... men kommer man åt lätt då ?? eller är det lättare att skruva av sidokåpan? får väll ut och skruva på ons och hoppas att man inte tar sönder nått

tack för hjälpen alla


Japp du kommer åt lätt om du gör som jag sa.
Har skruvat mycket med min avgasport innan jag fick den att fungera optimalt så jag kan nog skruva av den i sömnen. :hihi
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top