aprilia pegaso 650 strada/trial tråd

Jonas Gardèus

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
honda cdr900rr.Suzuki Gsxr 1100 1990 och Honda VFR800 V-tec
Hej på er alla!

Nyligen köpt mig en strada -07 som jag ej hunnit kört pga snö. Tänkte se här om det finns fler som hänger på denna sida som har lika dan hoj, skulle va kul :)
Läst på xt660r tråden om en del som kan göra för att få ut lite av effekten som gömer sig långt där inne.
Jag skall börja med ett par nya piper så fort någon kan erbjuda några till rätt pris.

Vad har ni som hatt hojen ett tag gjort för ändringar ?

Vad tycker ni om hojen ?

Mvh

För att få ut alla gubbar som finns redan i motorn får du börja med att modda luftburken.. Men först måste jag, du, vi, veta om det sitter insprut eller vacumförgasare eller vanliga förgasare för att veta vad som ska göras åt burken.........sen är det ju avgaset då och inbestyckning/mappning effter dessa moddningar... SÅÅÅ upp med intake data:tummenupp

För att få ut alla gubbar som finns redan i motorn får du börja med att modda luftburken.. Men först måste jag, du, vi, veta om det sitter insprut eller vacumförgasare eller vanliga förgasare för att veta vad som ska göras åt burken.........sen är det ju avgaset då och inbestyckning/mappning effter dessa moddningar... SÅÅÅ upp med intake data:tummenupp

Insprutning sitte ju på denna, finns ju inte så mycke tuning parts till Aprilian. Men efter som det är en yamaha xtr 660 motor så får man se vad som kan passa. Det finns ju färdiga luftburks lock med filter i till yamman, men vet inte just nu om formen är exakt som på aprilian.

Har ju kolla lite på denna sidan http://www.off-the-road.de/xt660_xt-power.html?&L=1

60hk är ju inga problem om man har pengar.

Insprutning sitte ju på denna, finns ju inte så mycke tuning parts till Aprilian. Men efter som det är en yamaha xtr 660 motor så får man se vad som kan passa. Det finns ju färdiga luftburks lock med filter i till yamman, men vet inte just nu om formen är exakt som på aprilian.

Har ju kolla lite på denna sidan http://www.off-the-road.de/xt660_xt-power.html?&L=1

60hk är ju inga problem om man har pengar.

Ja men det var ju bra då är det bara att ta upp burken så mycket du vill beroende hur noga du är med att sabba burken, och i med ett kn filter av något slag bara du får det att passa på någe vis. Då har du lagt grunden till resten av tuningen. men du kan ju vänta med själva burkmodden tills du har fått på sliponet eller helsystemet så du kan mappa in den. Så ut och leta filter!! Roffes har mycket kn filter av olika dim att välja mellan. ev finns det redan som passar? Viktig är bara att det är stora insläpp i burken och om det finns något äckligt galler bakom org filtret så ta bort det!!

Ja men det var ju bra då är det bara att ta upp burken så mycket du vill beroende hur noga du är med att sabba burken, och i med ett kn filter av något slag bara du får det att passa på någe vis. Då har du lagt grunden till resten av tuningen. men du kan ju vänta med själva burkmodden tills du har fått på sliponet eller helsystemet så du kan mappa in den. Så ut och leta filter!! Roffes har mycket kn filter av olika dim att välja mellan. ev finns det redan som passar? Viktig är bara att det är stora insläpp i burken och om det finns något äckligt galler bakom org filtret så ta bort det!!

det är detta filte jag är intresserad av då behöver man inte förstöra orginal burken. DNA Highflow Airboxcover Yam. XT-660 R/X.

Bifogat

• 3abcb30002.jpg
    3abcb30002.jpg
    2.2 KB · Visningar: 1,055
Tjejen hade en -05:a som jag krashade, och nu har hon en -07:a Factory (den har jag inte vågat köra så mycket ifall jag skulle krascha den med) som hon har kört ca 33 mil på.

Hojen är ju väldigt bekväm och snygg och så, men slö, plus att fotpinnarna tar i ganska tidigt i kurvorna.

Att den är slö borde ju gå att avhjälpa precis som du säger med ett par slip-on och ett öppet luftfilter (man hör och känner verkligen hur "strypt" den är när man kör) så att den andas lite friare, och kanske en kugge mindre framdrev.

Men i det stora hela är det en jättefin motorcykel som man förmodligen kan köra hur långt som helst med.

Går det inte å lätta den så den rör sig lite piggare?
Senaste Bike vägde den ju till 190kg fulltankad, det e mycke vikt å släpa på.

går säker att lätta en hel del om man har en stor plånbok, men kanske 10kg går säkert att skala bort. Med hjälp av slipon och bort montering av vissa detaljer. Aprilia borde ha valt aluminium i ram och sving från börja, då hade säker den varit en hel del lättare.

detta vill man ju göra
XT-660 Tuning Stage1 (w/o bigger piston):

BSM exhaust (most powerful street legal exhaust system)
OTR Power headers
Power Commander
DNA Racing Airbox cover
K&N Air filter
OTR Racing camshaft
Cylinder head porting
63,3 PS engine power
with Big Bore piston the power will be about 5PS more

går säker att lätta en hel del om man har en stor plånbok, men kanske 10kg går säkert att skala bort. Med hjälp av slipon och bort montering av vissa detaljer. Aprilia borde ha valt aluminium i ram och sving från börja, då hade säker den varit en hel del lättare.

Mer effekt e absolut skoj :) men lägre vikt ger ju en hel del andra fördelar med förrutom rappare hoj :D

Aluminium i ram behöver ju dock inte vara en garanti för lättare hoj.
Ducati, KTM, Husaberg, Husqvarna mfl. kör ju med stålram å deras hojar e ju inte så mycket tyngre än konkurrenterna direkt.

Aha, sånt där galler har jag också på TTR:n, kan man verkligen ta bort det? Trodde det var till för att stabelisera så att inte luftfiltret sugs in. :va

Undra hur det där tål vatten och geggamojja? :va

Last edited:
Aha, sånt där galler har jag också på TTR:n, kan man verkligen ta bort det? Trodde det var till för att stabelisera så att inte luftfiltret sugs in. :va

Undra hur det där tål vatten och geggamojja? :va

Missförstå mig rätt.... Jag skulle tro att du menar det stormaskiga ståltrådskorgen som håller ut skummfiltret? På vissa hojar kan det sitta ett finmskigt nät av rostfria ståltrådar ibland dubbla lager :näsblod (myggnätsliknande sak) Endast det ska bort!!!!

Mer effekt e absolut skoj :) men lägre vikt ger ju en hel del andra fördelar med förrutom rappare hoj :D

Aluminium i ram behöver ju dock inte vara en garanti för lättare hoj.
Ducati, KTM, Husaberg, Husqvarna mfl. kör ju med stålram å deras hojar e ju inte så mycket tyngre än konkurrenterna direkt.

Visst är detta en tyngre hoj, men jag föll för utseendet och hur man satt på hojen.

Ett par slip-on kommer att hjälpa att få ner vikten några kg, alltid en början.
På mig skälv finns inte så mycket att ta på men ett par kg kan ju gå, finns fördelar ibland att vara liten.

Är det någon som kört med Mivv dämpare på 660 motor och i så fall hur funkar det. Hyvsat pris i toring butiken 6298kr för ett par i titan, synd bara att dom inta vet vad dom väger. Vill ju ha så lätta som möjligt.

Vilka slip-on rekomederar ni som har bytt ?

Visst är detta en tyngre hoj, men jag föll för utseendet och hur man satt på hojen.

Ett par slip-on kommer att hjälpa att få ner vikten några kg, alltid en början.
På mig skälv finns inte så mycket att ta på men ett par kg kan ju gå, finns fördelar ibland att vara liten.

Är det någon som kört med Mivv dämpare på 660 motor och i så fall hur funkar det. Hyvsat pris i toring butiken 6298kr för ett par i titan, synd bara att dom inta vet vad dom väger. Vill ju ha så lätta som möjligt.

Vilka slip-on rekomederar ni som har bytt ?

http://www.locknersbilochmc.se/ Har kolfiber slip Viper 1,6kg styck 2900kr
och 1800 för alu jag har kört dessa på flera cycklar går skitbra Perforeat rör rakt igenom som alla andra:tummenupp men det är ju Unerversial dock!!

Missförstå mig rätt.... Jag skulle tro att du menar det stormaskiga ståltrådskorgen som håller ut skummfiltret? På vissa hojar kan det sitta ett finmskigt nät av rostfria ståltrådar ibland dubbla lager :näsblod (myggnätsliknande sak) Endast det ska bort!!!!
Jo jag menar det där finmaskiga myggnätet! :tungan TTR:ns luftfilter är bara en tunn platta av skumgummi med en liten klen plastram som är ditlimmad (skitsvårt att krama ur rengörningsmedel/filterolja). Sen på sidan mot förgasarna sitter det där nätet.

Jo jag menar det där finmaskiga myggnätet! :tungan TTR:ns luftfilter är bara en tunn platta av skumgummi med en liten klen plastram som är ditlimmad (skitsvårt att krama ur rengörningsmedel/filterolja). Sen på sidan mot förgasarna sitter det där nätet.

jag vet att jag har ett sånt där nät på WR:en oxå.. Så jag skall alltså ta bort det?:tummenupp

*/ ?>
Nyheter
Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

WP kliver in i bromsvärlden – lanserar helt nya bromssystem

WP har länge varit synonymt...

Donut Labs solid state-batteri – redo för användning i Verge-motorcyklar

Donut Labs VD Marko Lehtimä...

Donut Labs solid state-batteri – redo för användning i Verge-motorcyklar

Donut Labs VD Marko Lehtimä...