Aprilia Pegaso 650 sprutar ut kylvätska

accelsson

Ny medlem
Gick med
6 May 2010
Hoj
kawasaki versys 650
Hej, jag har i en tidigare tråd skrivit om ett par problem med min pegaso 650 motor som sitter på en crosskart. Enda felet nu är att den sprutar ut kylvattnet ur övertrycksventilen i locket på kylaren.

Jag har motorn på sidan av crosskarten och kylaren längst bak med ganska långa slangar till. Redan då den bara gått på tomgång nån minut så börjar det rinna ur locket på kylaren. Den är alltså långt ifrån att koka. Jag har bytt toppackning eftersom det var ett vanligt fel på dom, men det hjälpte inte.. Har hört att det kunde vara packboxen till vattenpumpen som är felet också. Kanske är det toppen som är skev/sprucken? Jag har testat att trycka i ett par o-ringar innan jag satt på kylarlocket så att övertrycksventilen blir hårdare men det hjälpte inte. Några förslag?

/Peter

Skulle nog kolla toppen hade samma fel på min fzr bytte topplockspackning och problemet försvann...

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Orkar vattenpumpen cirkulera kylvattnet genom de längre kylslangarna? Starta utan kylarlock och kolla så vattnet rör på sig i kylaren.

Hur ser övertrycksventilen i locket ut? Är fjädern ok och packningen hel?
Har du nåt expansionskärl kopplat till kylarlocket? Lättare att utreda om den verkligen trycker ur sig vätska eller det endast beror på "normal cirkulation". Det blir nämligen rätt bra knuff på vätskan när motorn snurrar.

Last edited:
Jag har inte expansionskärlet kopplat till kylaren. Du menar plastbehållaren som är kopplad med en liten slang till kylaren? Jag trodde att den var överflödig men det är den kanske inte.. ska testa att koppla på den.

Jag har inte expansionskärlet kopplat till kylaren. Du menar plastbehållaren som är kopplad med en liten slang till kylaren? Jag trodde att den var överflödig men det är den kanske inte.. ska testa att koppla på den.

Koppla in den och fyll den till hälften med vätska.

Vätska expanderar när det värms... Utan expansionskärl trycks överskottsvolymen ut ur systemet.

Med kärlet på plats kan systemet dessutom lufta sig själv. Luft trycks ur och när systemet kallnar sugs vätska tillbaka från burken. Efter ett par varmkörningar slutar det bubbla och vätskenivån kommer röra sig upp och ner ett par cm beroende på temperatur. (Detta under förutsättning att motorn inte läcker kompression från cylindern.)

Last edited:
Koppla in den och fyll den till hälften med vätska.

Vätska expanderar när det värms... Utan expansionskärl trycks överskottsvolymen ut ur systemet.

Med kärlet på plats kan systemet dessutom lufta sig själv. Luft trycks ur och när systemet kallnar sugs vätska tillbaka från burken. Efter ett par varmkörningar slutar det bubbla och vätskenivån kommer röra sig upp och ner ett par cm beroende på temperatur. (Detta under förutsättning att motorn inte läcker kompression från cylindern.)

Hur kan kylvätskan åka tillbaka när expansionskärlet sitter en bra bit under kylaren när den sitter på motorcykeln?

Hur kan kylvätskan åka tillbaka när expansionskärlet sitter en bra bit under kylaren när den sitter på motorcykeln?

Magi!

Nä.. precis som ovan skrev. När tempen sjunker i kylsystemet sjunker trycket(på grund av att vätskan nu ökar sin densitet) till under atmosfärstryck och vätska från behållaren först tillbaka till systemet.

Viktigt är då att slangen mellan locket och behållaren är kopplad till behållarens botten och inget annat. Annars fyller man bara på systemet med luft...

Och tänk på att ska du få ut luft ur systemet så ska slangen från expansionskärlet till kylsystemet anslutas högt på kylsystemet. Helst på högsta punkten.
Och där man kan vänta sig att det samlas luft, dvs på ovansidan av en slang. En lösning är med ett T-rör. Annars kommer luft i systemet först trycka ur kylvätskan ur systemet in i expansionskärlet.
Innan luften går ut ur systemet och nånstans under detta stannar i bästa fall motorn.
Se teckning.

Bifogat

• AnskutningTillExpansionskärl.jpg
    AnskutningTillExpansionskärl.jpg
    19.3 KB · Visningar: 93
Ok då vet man lite mer :) Jag tyckte att det va konstigt att expansionskärlet va inkopplat ovanför övertrycksventilen och inte direkt på kylaren som på bilar exempelvis. Jag trodde att den bara skulle samla upp överflödigt kylvatten som lämnat kylaren. Men eftersom kylarlocket tätar även ovanför övertrycksventilen så funkar det ju..

Nu verkar det funka felfritt när jag kopplade in kärlet :). Körde på tomgång med choke tills den blev varm. Den går dock upp till 90 grader men det kanske sjunker lite när man kör med den?

Lite synd att jag köpte en toppackning för närmare tusenlappen och la nästan två hela dagar på att byta den när det va detta felet.. Men nu vet jag hur man byter toppackning iaf!

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti