Aprilia Pegaso 1995 650cc, går denna under A2-körkortet? Samt försäkringsfråga

Mcbulgarien

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2016
Hoj
Ingen
Hejsan. Det är denna http://www.mobile.bg/pcgi/mobile.cgi?topmenu=5&act=4&adv=51458560055524588

som jag undrar över. Jag har ett A2 körkort och är bosatt i bulgarien. Jag har tänkt att uppdatera mitt körkort till ett vanligt A inom någon månad så om den skulle vara snäppet över för att vara godkänd för A2 så är inte det några problem att köra fram tills dess enligt polisen i detta land.

Det jag däremot undrar över, är hur det skulle bli med försäkringen. Låt säga att jag skulle krocka, skada mig eller skada något annat fordon, hur blir det med försäkringen om inte mitt körkort skulle täcka just denna modellen? Det kan vara annorlunda i Bulgarien givetvis, men om någon har koll på hur detta fungerar i Sverige så vore det nyttig information också. (Om denna inte går under A2 alltså) Jag hittade ingen definitiv information på nätet gällande detta, men kanske någon har koll på detta forum.

Mvh

Den delade motor med BMWs F-serie som hade ganska exakt 35kW så du får kolla i regpappren för att vara säker.

Den har, smått jävla fåniga 1.4kw för mycket, så den måste strypas. Åtminstone enligt aprilia. Kika i ditt regbevis o se vad som står där, det skiljer lite från hoj till hoj på något vänster, står det 35kw/48hk så är den ok.

Får se vad som står i papprerna. Någon som har koll på hur det är med försäkringen om den skulle vara på strax över 35kw och då inte är ok med ett A2 kort, om man skulle krocka till exempel? Är enbart trafikförsäkring jag syftar på, om motorcykeln skulle skada någon annans fordon/personskada alltså (I sverige, kanske är liknande i Bulgarien det får jag kolla upp men vad som gäller i Sverige är kanske det någon på detta forum har koll på).

Får se vad som står i papprerna. Någon som har koll på hur det är med försäkringen om den skulle vara på strax över 35kw och då inte är ok med ett A2 kort, om man skulle krocka till exempel? Är enbart trafikförsäkring jag syftar på, om motorcykeln skulle skada någon annans fordon/personskada alltså (I sverige, kanske är liknande i Bulgarien det får jag kolla upp men vad som gäller i Sverige är kanske det någon på detta forum har koll på).

Trafikförsäkringen betalar alltid ut till de som drabbas, dock så kan du i värsta fall bli ersättningsskyldig. Det är dock som sagt i värsta fall, har än så länge inte hört talas om någon som blivit det. Borde väl å andra sidan inte vara något problem att strypa den o regga om den i bulgarien lite kvickt om det nu skulle behövas? Kan ju inte kosta många kronor tänker jag.

Trafikförsäkringen betalar alltid ut till de som drabbas, dock så kan du i värsta fall bli ersättningsskyldig. Det är dock som sagt i värsta fall, har än så länge inte hört talas om någon som blivit det. Borde väl å andra sidan inte vara något problem att strypa den o regga om den i bulgarien lite kvickt om det nu skulle behövas? Kan ju inte kosta många kronor tänker jag.

Med tanke på att tillverkarna brukar rapportera effekt på veven och lagen stipulerar på bakhjulet så borde det räcka med en bänkning och intyg på att effekten på bakhjulet är under 35kw.

Med tanke på att tillverkarna brukar rapportera effekt på veven och lagen stipulerar på bakhjulet så borde det räcka med en bänkning och intyg på att effekten på bakhjulet är under 35kw.

Hade ingen aning om att det var på bakhjulet som hästarna räknades :O Då får man ju köra en del smågamla sport (kanske till o med supersport) 600cc som med största sannolikhet inte har mer än 95hk på bakhjulet :fyllisar

Hade ingen aning om att det var på bakhjulet som hästarna räknades :O Då får man ju köra en del smågamla sport (kanske till o med supersport) 600cc som med största sannolikhet inte har mer än 95hk på bakhjulet :fyllisar
Det var ju någon herre här på forumet som lyckades med en sådan manöver, han fick dessutom ett intyg från tillverkaren (Eller ja, generalagent eller säljorganisation i sverige) att ursprungseffekten på bakhjulet var under 70kw.

Den var tydligen 25KW i papprena.. Nu får jag kolla upp så allting stämmer med ägaren osv, har inte tänkt mig att ta med mig motorcykeln till Sverige och behöver ta hänsyn till omregistrering osv men så att man inte blir lurad och att den står på rätt person etc. Hur brukar man kolla upp detta i Sverige? Tips för hur man kan kolla upp detta på en motorcykel utomlands uppskattas. Tack för tidigare svar också.

Den var tydligen 25KW i papprena.. Nu får jag kolla upp så allting stämmer med ägaren osv, har inte tänkt mig att ta med mig motorcykeln till Sverige och behöver ta hänsyn till omregistrering osv men så att man inte blir lurad och att den står på rätt person etc. Hur brukar man kolla upp detta i Sverige? Tips för hur man kan kolla upp detta på en motorcykel utomlands uppskattas. Tack för tidigare svar också.

Då är den ju jättelaglig för dig att köra, uppenbarligen även utan strypning om du vill regga om den. Enklaste är att på plats kolla att namn på regbevis överensstämmer med säljarens id. Annars finns det alltid carfax och fordonsregistret hos transportstyrelsen.

Jag blir lite fundersam, du bor alltså i Bulgarien, ska köpa en bulgarisk hoj och köra med i bulgarien, och du undrar vad svenska försäkringsbolag tycker om det?

Eller antar du att svenska och bulgariska försäkringsbolag ser på olovlig körning på samma sätt?

Vore det inte mycket enklare och säkrare att fråga på ett bulgariskt forum?

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra