Aprilia otur?

Status
Ej öppen för fler svar.

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
Har Aprilia otur?

Först klappar c:a 20 st test hojar sönder vid presentationen, man kan fråga sig hur de gick igenom kvalitetskontrollen?

Nästa vända vid högfartstestet på Nardobanan, då vill inte aprilian vara med och leka testet ut.

Sen läser man senaste Bike där gaffelbenen(öhlins) läcker olja.

Stämmer ryktet om att man byggt en ren prototyphoj för Superbike, för där går den ju alldeles utmärkt. Men att som privatförare trimma upp från 149,5 (bike)hkr på hjulet till en konkurrenskraftig nivå verkar vara en dyr historia.
Men i superbike verkar de kasta in några "hemliga prylar" och sen går den som bara h-vete. Sen kan man ju flytta motorn i ramen, ändra styrvinkel osv.., knappast gjort för gatåkare.

Skulle ni våga lägga c:a 200´000 på en Aprilia och sen åka på långtur genom europa:va

Att lämna handikapp på nästan 10hkr på andra märken och 30hkr till BMW, verkar som om man inte bryr sig om gatåkaren, utan det är en ren Superbikehoj:confused:

Ha överseende med tocars ordval, så försöker vi att diskutera det faktiska han menar. :)

Att så många klappade ihop vid första testkörningen var väl pga ett underleverantörsfel vad jag kom ihåg. De skickade väl vevstakar med helt fel mått eller nåt? Tippar att samma fel kan ha hänt andra. Audi hade problem med sina framvagnar på A4orna för några år sen och det var väl nåt liknande där. Där kom felen fram långt efter att de var satta i trafik.

Gaffelbenen läcker olja? Tja, det har jag sett sproilans nya Hondor, Yammor, Kawor och BMW göra med. Naturligtvis inte bra men att det explicit skulle vara ett fel hos Aprilia vette tusan.

Skulle jag shoppa supersporthoj skulle jag inte välja Aprilia pga en sak. Ingen ABS. Skulle den ha det skulle jag vara mer intresserad. För en noob som mig så räcker ändå effekten på den och blir över.

Gatturer i Europa känner jag flera som genomfört på Aprilior så det har gått bra. Vet inte om det finns så mycket data om RSV4ans kvalitet än. Den är ju rätt ny. Jag skulle nog vänta ett år eller två innan man börjar såga/hylla kvaliteten.

Nästa vända vid högfartstestet på Nardobanan, då vill inte aprilian vara med och leka testet ut.

Det är väl upp till var och en att medverka, om jag minns rätt från den tiden jag läste tidningar så finns det fler liknande exempel - andra tillverkare.

Stämmer ryktet om att man byggt en ren prototyphoj för Superbike, för där går den ju alldeles utmärkt. Men att som privatförare trimma upp från 149,5 (bike)hkr på hjulet till en konkurrenskraftig nivå verkar vara en dyr historia.

Alla mc är dyra att trimma, och effektuttaget är likvärdigt andra mc (S1000RR är väl undantaget?)

Men i superbike verkar de kasta in några "hemliga prylar" och sen går den som bara h-vete. Sen kan man ju flytta motorn i ramen, ändra styrvinkel osv.., knappast gjort för gatåkare.

Bättre reklam än att göra som Kawasaki? Dem är ju inte hemliga med att dem gjort så heller.

Skulle ni våga lägga c:a 200´000 på en Aprilia och sen åka på långtur genom europa

Alla ggr!

Att lämna handikapp på nästan 10hkr på andra märken och 30hkr till BMW, verkar som om man inte bryr sig om gatåkaren, utan det är en ren Superbikehoj

Likt Ducati har gjort mfl. Sen kan man fråga sej hur lämplig någon sporthoj är för gata?

Att så många klappade ihop vid första testkörningen var väl pga ett underleverantörsfel vad jag kom ihåg. De skickade väl vevstakar med helt fel mått eller nåt? Tippar att samma fel kan ha hänt andra. Audi hade problem med sina framvagnar på A4orna för några år sen och det var väl nåt liknande där. Där kom felen fram långt efter att de var satta i trafik.

Gaffelbenen läcker olja? Tja, det har jag sett sproilans nya Hondor, Yammor, Kawor och BMW göra med. Naturligtvis inte bra men att det explicit skulle vara ett fel hos Aprilia vette tusan.

Skulle jag shoppa supersporthoj skulle jag inte välja Aprilia pga en sak. Ingen ABS. Skulle den ha det skulle jag vara mer intresserad. För en noob som mig så räcker ändå effekten på den och blir över.

Gatturer i Europa känner jag flera som genomfört på Aprilior så det har gått bra. Vet inte om det finns så mycket data om RSV4ans kvalitet än. Den är ju rätt ny. Jag skulle nog vänta ett år eller två innan man börjar såga/hylla kvaliteten.

Nu gick ju även motorcycle.com s aprilia sönder också under deras test, har någon någonsin hört talats om någon motorcykel som drabbats av så många olyckor vid tester av tidningar.
Personligen tror jag grundkonceptet är bra men kvalitetskontrollen fungerar inte som den ska.

Har Kawasaki otur för att deras fälgar sprack?
Samma otur när ramar sprack för Suzuki?
Samma otur för BMW:s problem?

Finns det någon tillverkare inom bil/mc som inte har haft "otur"? Kolla på Toyota senast inom bilar.

Tror helt klart att Aprilia byggt en homolegerings-version av Aprilian för WSBK. Honda gjorde så med sin SP1. SP1'an kom till för att slå Ducati om WSBK-guldet + att slå dem på en V-twin. SP'n såg inte mycket ut för världen stock, men efter lite bläddrande i den medföljande hrc-katalogen såg man ganska fort stor potential.

Trist att dem gått på en bom och haft otur med produktionen. Har svårt att se att Aprilia skulle släppt iväg hojarna från bandet om de inte till 100% vetat att cyklarna skulle hålla kvalitén.

Har Kawasaki otur för att deras fälgar sprack?
Samma otur när ramar sprack för Suzuki?
Samma otur för BMW:s problem?

Finns det någon tillverkare inom bil/mc som inte har haft "otur"? Kolla på Toyota senast inom bilar.

Toyota's smäll handlade väl om att USA var petiga eller har jag missat helt?

Last edited:
aprilia är en relativt liten tillverkare som nyligen börjat tillverka egna motorer (4 takt). De ger sig på att utveckla /tillverka en v4 med toppprestanda och stoppar in denna motor i ett supercompact chassie. Alla delar till RSV4 är nyutvecklade och det kostar enorma pengar. Dessa kostnader svider rejält i kassan för Piaggiogruppen vilket antagligen fått till följd att pressen på att lansera hojen varit hård.
Därav kan det vara så att det inte testats så mycket som man viljat innan lanseringen och att man sedan har en underleverantör som misslyckas med en batch av vevaxlar är beklagligt men inte helt ovanligt med helt nyutvecklade produkter.
Vi lär antagligen höra om mer barnsjukdomar på denna underbara skapelse hoppas bara dom är av lättare art.
Jag tar gärna lite strul med en hoj byggd av en tillverkare som inte går i andra tillverkares fotspår utan tar en egen linje och gör det på ett helt fantastiskt bra sett.
Är man en människa som stirrar sig blind på hastighetsmätarens gradering, antal hästar på slangen hur snabb 0-200km/h den är så köp en BMW vi andra klämmer och KÄNNER lite mer och väljer en aprilia istället.
På gatan gör de där 30 kusarna marginell skillnad då det är i princip omöjligt att nyttja dom om man inte är som ett moppefucko och bara testar toppfarter på motorvägen då.
På banan talar väl resultaten i SBK mer än tydligt vad aprilian går för eller just det de har ju några superhemliga superduperbra humbojumbo mojänger där så det räknas ju inte särskilt inte då hela hojen är en Motogp hoj.
Please Swedie ge fan i att plocka bort detta nu är du snäll för det måste var mitt längsta inlägg någonsin.

tocar:
Jag tror du blandar ihop modellerna lite.
Om vi börjar med motorn, ja Aprilia hade på dom 570 första hojarna av modellen R problem med vevstakarna och där gick Aprilia ut med ett återkall och bytte motorer, har själv fått min motor utbytt på garanti vilket jag tycker är bra gjort av dom, jag hade hoj nummet 427 och jag tror inte att det var något fel på min men dom bytte för säkerhets skull.

Om vi sen går till läckande gaffel så har det varit på vissa Factory modeller och där sitter det öhlins, R modellen med motorproblem har Showa gaffel som inte uppvisat något lekage.

Och vidare till effekt så kan jag inte se att Aprilia ligger under andra, enl Aprilia så har RSV4:an 180 hk i motorn och 149,5 (bike), det är ju bra. Jag har haft två GSXR1000, en 08:a och en 09:a bägge ska enl. tillverkare ha 185 i motorn och efter egen bänkning (BikePort/Dynojet) så fick min 08:a 146,5 och 09:an fick 149,6, så där tycker jag Aprilia har fördel.

Vad gäller höghastighetstestet så var det väl bara ett par hojar som tog sej igenom hela, så där vill inte jag säja att Aprilia är sämre än alla andra.

Oj, va långt det blev nu, bäst jag slutar skriva.... :D

Anmärkningsvärt att den inte klarar testerna, men inte förvånande med tanke på att det är en ny produkt.
BMW är en kopia på beprövade konstruktioner som vanligt i deras konseravtiva anda.
Men vi har ännu inga långtester på deras 1000RR

Last edited:
Anmärkningsvärt att den inte klarar testerna, men inte förvånande med tanke på att det är en ny produkt.
BMW är en kopia på beprövade konstruktioner som vanligt i deras konseravtiva anda.
Men vi har ännu inga långtester på deras 1000RR

Tror faktiskt inte vi kommer få se några större smällar på S1000RR. Känns på något sätt som att BMW är en fabrik med mycket större resurser än t ex Aprilia och kan på så sätt lägga lite extra krut på att göra det "rätt" från början. Tror redan nu vi hade fått se BMW's som gått i taket annars.

Petiga? Var det inte så att ett reproducerbart el/datafel gav bilen fullgas utan att föraren kunde göra något?

(sorry om det är OT)

(sorry för ännu mer OT)

Det där med fel i styrsystemet verkar vara en myt, ingen har kunnat påvisa något fel där i alla fall. T o m NASA har varit inkopplade! Det enda man kunnat se är att länkaget till gaspedalen gått trögt i vissa fall och att pedalen kunnat fastna i mattan.

Hade det inte varit för att USA's bilindustri är i totalkris så hade det aldrig blivit samma liv om detta.

- Fick äran att provsitta, känna och klämma en sån här på Kinnekulle häromsisten... Detaljkvalitet :Bugar känsla :Bugar:Bugar och 'visuellt' utförande :Bugar:Bugar:Bugar var mkt mkt bra enligt mitt förmenande (:rolleyes: ) Eftersom det är något år begagnat som endast kan vara aktuellt i mitt fall (teoretiskt om något år eller så) så vill man ju ha långvarig robusthet på rubbet dvs elektronik, motor, låda mm så man det inte bara blir en njutning för ögat... Tror dock att jag kommer blunda för ev 'italiensk' kvalitet i detta fallet :huvet

- Den som lever får The...

Bifogat

• aprilia_rsv4_factory_2009_04.jpg
    aprilia_rsv4_factory_2009_04.jpg
    183 KB · Visningar: 90
Någon som vet hur många som sålts i sverige, både R och factory.
Aprilia är ju utan tvekan en suverän banhoj, men tvivlar på att så många kommer använda den i racing. Den och bla. R1 är för klena i motor original, för att köra typ Superstock. Att få trimma så begränsat som regelverket säger gör det nästan omöjligt att få en konkurrenskraftig hoj (gäller ju även prosuperbike).
Möjligtvis på svenska banor som är korta och kurviga med mycket låga toppfarter, där kan en smidig hoj hävda sig, ev kan R1 kanske bli aktuell, tror aprilian blir för dyr att köpa och underhålla.
Undrar hur aprilian klarar långtidstestet i england ,där kör de året om, med allt vad salt och kyla och delvis lite snö kommer. Duccarna har ju klappat ihop och ärgat/rostat och fått mängder av elfel i england.

Men 4 testade hojar som pajar är minst 3 för mycket, kan man provköra nära Göteborg?

Någon som vet hur många som sålts i sverige, både R och factory.
Aprilia är ju utan tvekan en suverän banhoj, men tvivlar på att så många kommer använda den i racing. Den och bla. R1 är för klena i motor original, för att köra typ Superstock. Att få trimma så begränsat som regelverket säger gör det nästan omöjligt att få en konkurrenskraftig hoj (gäller ju även prosuperbike).
Möjligtvis på svenska banor som är korta och kurviga med mycket låga toppfarter, där kan en smidig hoj hävda sig, ev kan R1 kanske bli aktuell, tror aprilian blir för dyr att köpa och underhålla.
Undrar hur aprilian klarar långtidstestet i england ,där kör de året om, med allt vad salt och kyla och delvis lite snö kommer. Duccarna har ju klappat ihop och ärgat/rostat och fått mängder av elfel i england.

Men 4 testade hojar som pajar är minst 3 för mycket, kan man provköra nära Göteborg?

Att R1 är för klen i motorn för superstock vet jag inte. Yamaha tog hem manufacturers championship i Superstock 1000 07 och 05 där i mellan ducati och suzuki.

suck suck men tvivlar på att så många kommer använda den i racing. Den och bla. R1 är för klena i motor original, för att köra typ Superstock. Att få trimma så begränsat som regelverket säger gör det nästan omöjligt att få en konkurrenskraftig hoj (gäller ju även prosuperbike).

Vad baserar du detta påstående på?

Jag tror den skulle göra riktigt bra ifrån sej, speciellt i PRO.

Om du kommer till Gelleråsen på Fredag så finns det en RSv4R för provkörning där.
Marcussons mc utanför Halmstad har väl en Factory stående, om den är för provkörning vet jag dock inte.
Sedan var ett test i snö och salt har med en sporthoj att göra överstiger mitt förstånd iallafall. Lite som att testa finlandsfärjans manöverförmåga i en ankdamm:rolleyes:.

Att R1 är för klen i motorn för superstock vet jag inte. Yamaha tog hem manufacturers championship i Superstock 1000 07 och 05 där i mellan ducati och suzuki.

Det Tocar menar är att den nya motorkonfigurationen med big bang inte är konkurrenskraftig original i tävlande. Dock ger den många andra goda fördelar på gata, såsom ett mycket användbart register.

En IDM-kittad Aprilia Factory tror jag skulle prestera mycket väl i Pro Superbike. Samtidigt är det konstigt att ingen BMW rullar i just det mästerskapet, eftersom den är så överlägsen :gnissla

/ Jens

Menar deras nya modell/motor

Vad baserar du detta påstående på?

Jag tror den skulle göra riktigt bra ifrån sej, speciellt i PRO.

Det jag sa om regelverket, att byta topplockspackning och modda elektroniken och nu när db kraven blivit så hårda så tappar man hästar där med, men som jag sa, på sveriges små banor med mycket låga snitttider så kan det kanske gå, men utomlands på de stora banorna tror jag de tappar för mycket, då de gett för stort handikapp i hkr från början.

Det Tocar menar är att den nya motorkonfigurationen med big bang inte är konkurrenskraftig original i tävlande. Dock ger den många andra goda fördelar på gata, såsom ett mycket användbart register.

En IDM-kittad Aprilia Factory tror jag skulle prestera mycket väl i Pro Superbike. Samtidigt är det konstigt att ingen BMW rullar i just det mästerskapet, eftersom den är så överlägsen :gnissla

/ Jens

Överlägsen vadå??

Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...