Aprilia MXV 450

liljekvist

www.mxwheel.se
Gick med
25 Jun 2003
Hoj
flera
Här är något som man borde bygga motard på iställer för SXV.

Bigbang motor som borde bli mer lättkörd :)
Läste på Aprilia forumet att den skulle väga 229LBS = 103,8kg. Om detta är rätt så är det sjukt mycket kg de har bantat. Får se om de stämmer bara...

Hoppas :)

Bifogat

• mxv1-1.jpg
    mxv1-1.jpg
    130 KB · Visningar: 171
  • mxv2-1.jpg
    mxv2-1.jpg
    165.9 KB · Visningar: 191
Last edited:
MXV som Sumo :tummenupp
Cool framstänka, är det en originaldel?

9920.jpeg

Betyder detta att de som bygger mest seriösa hojarna kommer utgå från MXV nu ???

Den e förbannat snygg, och bra prestanda mot lite vikt. LG har en RXV som han drar runt på crossbanan. Dom verkar dock vara sjukligt svårstartade (värre än en gammal Husa 650 :) ). Men kicken kanske löser det :)

MXV som Sumo :tummenupp
Cool framstänka, är det en originaldel?

9920.jpeg

Betyder detta att de som bygger mest seriösa hojarna kommer utgå från MXV nu ???

jepp, jag hade utgått från en sådan om jag skulle köra igen. Dock har vi ÅF inte fått något dokument som tala om vad vikten är (konstigt då foll i övriga värden kör med dem. Ja jag är jättenöjd med vår impotör...)

Men en SXV väger ju ca 128kg fulltankad i med race pryttlar på sig, så denna bör ju vara mycket lättare i alla fall.

Kommer ha en MXV som demo hoj så ni får testa sen :)

Klistrar in en printscreen från motocrossdigital vad de vägde hojarna till, Aprilias angivna vikt ser inte mer fel ut än nån annans, och lättare än flera av konkurrenterna. :)

Bifogat

• mxdigital.jpg
    mxdigital.jpg
    59 KB · Visningar: 213
Klistrar in en printscreen från motocrossdigital vad de vägde hojarna till, Aprilias angivna vikt ser inte mer fel ut än nån annans, och lättare än flera av konkurrenterna. :)

Imponerande viktbesparing :tummenupp

Fundering kring alla enduro/cross (alla två, aprilia och bmw ?) hojar utan ram under motorn. Håller det ?

Min tanke är just när man klappar i underredet. Körde i sjöviks inomhushall igår med motarden. Man har ju lite mindre hjul så det är förbannat lätt att underredet tar i om man tajmar ett hopp fel. Det känns ju upp i ryggraden och min spontana tanke var att ramen under räddar en motorn.

Fundering kring alla enduro/cross (alla två, aprilia och bmw ?) hojar utan ram under motorn. Håller det ?

Min tanke är just när man klappar i underredet. Körde i sjöviks inomhushall igår med motarden. Man har ju lite mindre hjul så det är förbannat lätt att underredet tar i om man tajmar ett hopp fel. Det känns ju upp i ryggraden och min spontana tanke var att ramen under räddar en motorn.

som cross skulle jag bedöma risken minimal.
Men Enduron som man gränslar stenar på vissa tävlingar är jag lite fundersam mot. Men Aprilias VM team verkar det ju funka för. Finns även alu platta att köpa och sätta under.

som cross skulle jag bedöma risken minimal.
Men Enduron som man gränslar stenar på vissa tävlingar är jag lite fundersam mot. Men Aprilias VM team verkar det ju funka för. Finns även alu platta att köpa och sätta under.

Det är inte bara så att dem har mannskap, resurser och vekrtyg för att byta motorer/blockhalvor när/om dem fått för mycket stryk?!!

haha Got Torque? va tror du??
behöver du ens ställa en sådan fråga :P tror till och med att de kanske kastar maskinen efter en större tävling :P
lite som paris dakar fabriks teamen som byter ut nästan hela motorcykeln varje natt då föraren sover :P

behöver du ens ställa en sådan fråga :P tror till och med att de kanske kastar maskinen efter en större tävling :P
lite som paris dakar fabriks teamen som byter ut nästan hela motorcykeln varje natt då föraren sover :P

Så är det säkert men det ska fortfarande hålla hela loppet. Genomslag kan man lika gärna få tidigt.

Last edited:

Det gör man inte längre. Det enda som byts varje afton är hjulen och bromspads. Motorn rullar minst 3 dagar och sen byts stötdämpare/sving vid behov men vanligen en gång per rally...

Najs Öhlins TTX gaffel där oxå, varför svart tro?
Imponerande låg vikt för en twin som sagt!

TTX säljs väl endast som cartidgekit för standard framgaffel och den har svarta ytterben.

Last edited:
jaha då va jag lite dåligt uppdaterad om dakar, man lär så länge man lever :) skoj att de ändrat på det så privat personer har en skans i mot fabriks teamen :)

Det gör man inte längre. Det enda som byts varje afton är hjulen och bromspads. Motorn rullar minst 3 dagar och sen byts stötdämpare/sving vid behov men vanligen en gång per rally...

Jaså, är det allt? Hur är det med oljan, luftfiltret, drivpaketet, kolven och allt det? Låt gå att 690-hojarna tuffar på rätt oklanerligt men det är även en wrf450 uppe i täten vilken måste ta duktigt med stryk, dom kör inte speciellt lugnt med maskinerna. Går den på samma kolv under hela resans gång menar du eller var det 3dagars intervall där? Jag har ingen insyn alls och vet inget mer än vad som sägs i tv i princip utan detta är endast en stilla undran.

Hur är det med trimningsgraden? Kör dom "standard", stryper dom ner, ändrar geometrin eller på annat sätt modifierar? Duktigt nyfiken här... =)

Back