Aprilia med mysko motorljud.

Gött att höra. Drabbades av liknande symptom på min RSV-R-00. I början av maj var jag på Mantorp och körde när det började rassla. Tryckte in kopplingen och motorn tvärdog. Sedan ville inte startmotorn gå runt.

Hade motorn nerplockad året innan och fick vänta över ett år på delar. Kolvringar och motorpackningar (TMP suger med reservdelshanteringen). Eftersom jag var rätt less på det så har jag inte ens orkat öppna motorn. Misstänkte kamkedjan eller sträckaren redan då. Nu är misstanken starkare.
Har kört annnat i väntan på garage-inspiration. Nu har en gnutta infinunnit sig. Tack för det. :tummenupp

Ja bara kul att nån annan får nytta av min olycka. Du såg inte lycklig ut på bilden inte, den hållningen säjer en del. En slagen hjälte...
 
Fan, det sket sig iallafall, var inget fel på sträckaren, men nu vet jag hur hydraulisak sträckare fungerar iallafall:D
Stort tack till Jocke-i-köping som fixade fram ett par till mig ivecket fall, även om de inte var nått fel på gamla visade det sig.
Jag och fettsnok håller på att river just nu, återkommer när jag löst mysteriet.


edit>>Vi har kommet fram till att det är vevstakslagret som skuret, har nu hänt mig på 2 cyklar i rad, skiter fan i det här med twinnar snart:mad:
 
Last edited:
Fan, det sket sig iallafall, var inget fel på sträckaren, men nu vet jag hur hydraulisak sträckare fungerar iallafall:D
Stort tack till Jocke-i-köping som fixade fram ett par till mig ivecket fall, även om de inte var nått fel på gamla visade det sig.
Jag och fettsnok håller på att river just nu, återkommer när jag löst mysteriet.

edit>>Vi har kommet fram till att det är vevstakslagret som skuret, har nu hänt mig på 2 cyklar i rad, skiter fan i det här med twinnar snart:mad:
Det var tråkigt att höra. Kan det vara så att lagret blev ett följdfel. Får se hur det ser ut när jag orkar dissikera min.
 
Lagret är bedömt följdfel av endera dålig lagerkvalité, felmonterat (långsökt) eller oljetillförselsproblem. Fanns en del kopparfärgat mos i filtret...

edit> rivit i spisen nu, muttern hade inget att säga emot mutterdragarn, så nu kan man börja riva på allvar :tummenupp
 
Last edited:
En till me samma probs..

Hmm det här var ju ingen trevlig läsning! Har nämligen liknande symptom men motorn går bra...än.. När jag gjorde oljebyte innan semestern så var filtret fullt med skimrande kopparpaflingor. Hoppades att det "bara" var nån bussning i växellådan som gett sig efter missad växel under hård acc men det verkar ju vara vevlagret?!
Märkligt att motorn går så bra ändå. Svårt att höra att allt inte står rätt till... Frågan är nu om de här kopparflingorna slipat alla slitdelar i motorn eller om allt fastnat i filtret?
Mao det kanske inte bara är vevlagret som tagit stryk? 4000 mil på mätarn nu. Vårdat den ömt sen det stod 750 mil på mätarn med Motul 300 V. Endast en varsam ägare innan och mestadels "touringkörd" av mig. Suck...Får läsa på lite vad du gjort hittills så får vi byta tråkigheter me varann sen. Ciao!
 
Brukar inte lagringar i växellådor vara av typen stål mot stål, där man har stål av olika härdningsgrad i glidlagren? Det har iaf varit så på mina lådor, både på hoj och bil. Enda ställen jag kan komma på som har kopparfärgad metall är vev- och ramlager..
 
Sådär, nu är motorn delad, och så här fint var vevstakslagret på ena vevstaken:tummenupp
 

Bifogat

  • vevstakslager.jpg
    vevstakslager.jpg
    30.4 KB · Visningar: 71
Hmm det här var ju ingen trevlig läsning! Har nämligen liknande symptom men motorn går bra...än.. När jag gjorde oljebyte innan semestern så var filtret fullt med skimrande kopparpaflingor. Hoppades att det "bara" var nån bussning i växellådan som gett sig efter missad växel under hård acc men det verkar ju vara vevlagret?!
Märkligt att motorn går så bra ändå. Svårt att höra att allt inte står rätt till... Frågan är nu om de här kopparflingorna slipat alla slitdelar i motorn eller om allt fastnat i filtret?
Mao det kanske inte bara är vevlagret som tagit stryk? 4000 mil på mätarn nu. Vårdat den ömt sen det stod 750 mil på mätarn med Motul 300 V. Endast en varsam ägare innan och mestadels "touringkörd" av mig. Suck...Får läsa på lite vad du gjort hittills så får vi byta tråkigheter me varann sen. Ciao!

Tyvärr är det som zilog skriver, bara vevstakslager och ramlager som det är koppar i, vad jag sett iallafall. Kanske lika bra att riva innan veven går, ett par lager är ju inte så dyrt, plus lite packningar.
 
Tyvärr är det som zilog skriver, bara vevstakslager och ramlager som det är koppar i, vad jag sett iallafall. Kanske lika bra att riva innan veven går, ett par lager är ju inte så dyrt, plus lite packningar.

Precis. Om slitaget går för långt så hamnar veven utanför omslipningsintervallerna => helvetes svindyrt..
 
Ajaj, en till Mille-knota med vevlagermos?! Trodde det bara var pajjemannen som hade osedvanlig samling med otur... Hmmm, körde inte du också på Motul slisk pajjeman?
 
Låter som du har haft dåligt med oljetryck. Då funkar inte en hydralisk förspännare så bra samt att lager går ner sig.

Lycka till med skruvandet.
 
Ajaj, en till Mille-knota med vevlagermos?! Trodde det bara var pajjemannen som hade osedvanlig samling med otur... Hmmm, körde inte du också på Motul slisk pajjeman?

Jo, det är sant, men det är nog inte det som vart boven, den andra lagret är ju hur fint som helst...Hmmm, kanske kan sälja till don Tomaso:D
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top