Aprilia Factory R vs CBR1000RR

  • Thread starter Thread starter Rickster
  • Start date Start date

Rickster

Guest
En liten sak bara,,,har precis lagt upp min hoj för försäljning. Skall inköpa en v-twin istället som jag gillar bättre. Lutar mot Aprilia RSV1000 Factory R

Frågan här,,hur skiljer sig hojarna i effekt,,,på pappret har ju CBR 172 hästar, och Aprilian "bara" 138. Men vissa människor man frågat säger, man ska inte jämföra med vad som står på pappret, och bla bla bla. Och lite svårt fråga en mc handlare,,dom säljer ju inte ofta nya aprilia och cbr i samma butiker.

Så om man nu köper en helt ny Aprilia, gällande accet och toppfarten, kommer den ens i närheten av cbr'en eller det e bara att svälja det och inse att man kör en "söligare" hoj ?

thx
 
Endast på gata tänker man "jag har snabbare hoj än dig och är därmed snabbare". :) Tänk på att kurvorna kommer sen o där blir det upp till föraren istället!

Köp Factory Millen!! Definitivt en ball och udda hoj!
 
Rickster skrev:
Frågan här,,hur skiljer sig hojarna i effekt,,,på pappret har ju CBR 172 hästar, och Aprilian "bara" 138.

Aprilian'n har i følge Two Wheels Magazine som testet hojen i november 2004, 123.1 rear wheel hp.

edit: samme test, standing 1/4 mile 11.26sec @ 208.5km/h
 
Last edited:
RSV Factory UTAN ATT TVEKA !!vinner på stilpoäng är ett konstverk Öhlins runt om OZ fälgar , Brembo radial :tuttar grym väghållning effekt så det räcker och ett ljud som ger ståfräs f....låt päls mena jag :D
 
Last edited:
Med några få moddiferingar som slip-on + annan luftburk + pc3 så brukar 04/05 få 130-140bhp.. Sen top hastigheten då. Mossback på http://www.apriliaforum.com har fått upp sin i 172mph (288 tror jag det är) och det är ju bra :). Sen om man jämför en japs hoj med 299 på mätaren så är det mer ca 285(olika till olika märken m.m). Aprilians hoj har ej någon glädjemätare(några få km/h men de e få). Sen så hänger en 04/05 mille lätt med en gsx1000r på slingriga vägar. Rakt fram vet jag ej med 04/05.

Men jag tror du knappast blir misnöjd. Funderar själv på att byta upp mig till en 04/05. Byta till rad4 näää inte så länge en gsx1000r ej kör ifrån mig något mycket i top hastighet.

Sen ett tips till om du köper en aprilia dreva ner den 1 kug fram(för högt drevad orginal)
 
Last edited:
Bägge cyklarna är förbaskat trevliga, Italienska cyklar har sin charm och japsen har sin.
Jag skaffade min Aprilia dels för det härliga ljudet och känslan och jag sitter väldigt bra på den trots att jag är 190cm.
 
Jag tycker nya millen är ruskigt snygg, visst inte samma effekt och den hänger inte riktigt med de nyare radfyrorna, men är det jätteviktigt?

Jag hade tagit Millen, så läcker och inte så vanlig......
 
Är man sugen på en Twin så är nog Millen ett mycket bra val. Tröttnar man går det ju att sälja.

PS Rickster tränar du på world class i Kista? DS
 
Kompisen har en Factory, den går riktigt duktigt efter att han bytte ut originalpiporna! Vi kör väldigt lika i toppfart, accet är svårt att sia om, eftersom Aprilian är rappare vid lägre varvtal och min kommer vid lite högre. Men i stort sett jämt där också tycker jag.

Till mitt försvar så skall väl sägas att jag väger en bit över tresiffrigt och har inte den mest aerodynamiska kroppen precis ( gymträning sätter sina spår ) :D

Det jag tycker är grymt på den hojen, förutom all fin utrustning är LJUDET, satan va gott den låter när det gasas :banana
 
Slå till på en RSV1000 Factory R. :tummenupp
Den har ju fått fin kritik. Sedan är den ju riktigt vacker också. Kanske på grund av att de snott en del i frontdesignen från SP-1:an... :wiggle
 
Rickster skrev:
En liten sak bara,,,har precis lagt upp min hoj för försäljning. Skall inköpa en v-twin istället som jag gillar bättre. Lutar mot Aprilia RSV1000 Factory R

Frågan här,,hur skiljer sig hojarna i effekt,,,på pappret har ju CBR 172 hästar, och Aprilian "bara" 138. Men vissa människor man frågat säger, man ska inte jämföra med vad som står på pappret, och bla bla bla. Och lite svårt fråga en mc handlare,,dom säljer ju inte ofta nya aprilia och cbr i samma butiker.

Så om man nu köper en helt ny Aprilia, gällande accet och toppfarten, kommer den ens i närheten av cbr'en eller det e bara att svälja det och inse att man kör en "söligare" hoj ?

thx
Läs pm.
 
Nu har jag bara kört CBRen som är en riktigt grymt bra hoj. MEN, i effekt skiljer det sig nog 20hk, den lär inte va lika kvick framåt. Men å andra sidan har du en hel del komponenter som antagligen rastar CBRen runt en bana. Dessutom levereras effekten lite annorlunda vilket antagligen gör att du kommer köra fortare på Aprilian även pga det. (drar paraleller här från motarden, sitta på en anpassad fjädring som nybörjare kapar iaf jag säkert 2 sekunder per varv, sitta på en hoj med bredare register gör ungefär samma sak då klantande inte spelar lika stor roll längre)

Har du tänkt åka rakt fram fort så är det nog inte samma sak, tyvärr. Men då behöver du väl inte välja en Factory för jämförelsen heller?

Det handlar mest om vad man själv tycker känns bra. Jag åker helst på den hoj med lägst vikt.
 
Last edited:
Jag tror inte att du kommer att bli missnöjd med en Factory.

Fjädringen och frambromsen är mycket bra och ljudet, ja ljudet :yoparty

Dessutom är den förbaskat snygg.
 
Laste nyligen ett jamforelsetest mellan Millen, SP-2 & 999 i en brittisk tidning. De var valdigt fortjusta i 999:ans prestanda, sa det kanske ar ett alternativ om du ar orolig? Har sjalv bara kort en aldre Mille R och tyckte den var kanontrevlig aven om den inte hade sa varst mycket pulver i motorn.
 
Angel1000 skrev:
Jag tror inte att du kommer att bli missnöjd med en Factory.

Fjädringen och frambromsen är mycket bra och ljudet, ja ljudet :yoparty

Dessutom är den förbaskat snygg.

Ljudet är gott,men dom måste ju vara grymt slöa för jag hänger ju på med min rad 4:a :näsblod
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top