Aprilia AF1 Sport Pro strypning?

Jimii

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2006
Ort
Sund?
Hoj
Aprilia AF1 Sport Pro -92
Som topic säger, var är AF1 Sport Pro strypta?

Kontrollerade utblås / insug igår, men fann inga hinder. Anledningen till att jag frågar är att jag inte har en blekaste aning om förra ägaren och vad han gjort åt den, och att jag inte är riktigt säker på hur den ska gå.
Den har väldigt fin acceleration upp till ~100km/h, men sedan när man lägger i 4/5an (Nej, jag har vekligen ingen aning om vilken växel jag egentligen kör på :) ) så känns det som självaste Karl Gertrud von soldermor sitter med fotsulan på svänghjulet, den vägrar att dra mycket mer än 120. Tycker det är ganska märkligt hur den bara slutar dra efter 110, när den har hur mycket kraft som helst på lägre växel.
Kan det vara någon elektrik strypning som säger stopp? Det ger lite känslan av att avgasporten bara skulle stängas...


Tack för svar, och kakor!
 
Klippe med klistre etc. Avgasporten öppnar ju fullt till en början, är detta elektriskt styrt, och hur kopplar jag bort det i sådan fall?
 
Är det vid något som helst varvtal detta händer? Alltså att den slutar dra?
 
Nej, det är just vid 100-110 som det händer, spelar ingen roll vilken växel ;(
Och "Slutar dra" är väl lite fel uttryckt av mig, men den slutar accelerera...
 
Jimii skrev:
2462215 Nej, det är just vid 100-110 som det händer, spelar ingen roll vilken växel ;(
Och "Slutar dra" är väl lite fel uttryckt av mig, men den slutar accelerera...

Är den helt ostrypt? Och har det varit så här tidigare? Om den tillexempel toppar 130-150 så är det ju inte så konstigt klart att dom inte har bra acc enda upp i toppfarten, slutar den helt "axxa"?
 
Den är ostrypt så långt att det inte finns något hinder i insug/utblås, och avgasventilen fungerar som den ska ända upp till 100-110 ~~ och det är lite det som är mitt problem. Har iofs ett så dåligt batteri i för tillfället så den inte ens drar elstarten, men jag tycker inte att det borde spela någon roll, då den fungerar fint ändå upp till 100...
Nja, den slutar inte helt axxa, men den axxar lika bra efter 110 varesig man har avgasporten ikopplad eller inte..
 
Dom svarta tjocka slangarna till cylindern är strypande ta bort en två så går den mycket bättre. Kom bara ihåg att pluga slangarna.
 
prulle skrev:
2468898 Dom svarta tjocka slangarna till cylindern är strypande ta bort en två så går den mycket bättre. Kom bara ihåg att pluga slangarna.

Har kört den luftkyld i 23 år redan, så, det är definitivt inte det som är felet.
 
prulle skrev:
2468898 Dom svarta tjocka slangarna till cylindern är strypande ta bort en två så går den mycket bättre. Kom bara ihåg att pluga slangarna.

Oj vilket skämt jag skrattade nästan tre meter.
 
Jimii skrev:
2469091 Har kört den luftkyld i 23 år redan, så, det är definitivt inte det som är felet.
Öhh?! Den är vattenkyld väll?!

Seriöst så kolla alla vanliga ställen, hela vägen från ljuddämpare till luftburk.
 
Idag när jag låg ca 130@9k rpm så bara stängdes porten helt plötsligt, sedan öppnade den inte en enda gång efter det. Blev förvirrad och grävde en stor grop.
Det var inte sant, men i alla fall, fick för mig att "motorn" som drar avgasporten hade dött, så jag kopplade 12V till den i en halv sekund och den fungerade som den skulle. Blev trött på den dåliga lackeringen och kopplade i allt igen, och då fungerade allt som det skulle igen. Så jag misstänker att det bara är någon som kärvar lite nu och då oO
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top