Aprilia 250 SP. Serviceintervaller?

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Meckfrågor

det är på tiden att man lär sig massor om aprilian så jag börjar med lite meckfrågor.

* Hur ofta bör man kolla att kolvar, avgasportar och liknande är ok?
* Vilka är dom mest utsatta slitagedelarna man bör se över?
* Hur ofta bör man smörja kedjan, efter varje pass? Och följdfrågan på det då, hur ofta man bör tvätta den?
* Vad ska däcken ha för lufttryck?
* Växellådsoljan, hur ofta bör man byta om man ens måste byta under en säsong?
*Min varvgrej blinkar rött och säger ifrån vid 10500 varv. Ska jag ställa den högre?

Mattias säger: Ringar 500 mil, kolvar 1000 mil.
Aliihopa nu: Avgasventiler!
* Hur ofta bör man smörja kedjan, efter varje pass? Och följdfrågan på det då, hur ofta man bör tvätta den?
Smaken är som baken, jag brukar smörja efter varje pass med något lättflytande typ Biltemas Multispray, CRC 5-56, eller WD40. Detta recept läste jag mig till och har använt fyra säsonger med felfritt resultat. Inget kladd, smörjningen verkar det inte heller vara något fel på och det verkar vara skonsamt mot kedjan med tanke på slitaget. Det är mitt recept, det finns hundra andra, kör på något som passar dig.
Smaken är som baken. Det rekommenderade lufttrycket är väl 2,1 fram och 1,9 bak men jag har slutat jaga decimaler, jag kan inte känna någon större skillnad på 1,9, 2,0 och 2,1. Därför kör jag nu på 2.0 bak och fram, inget fixande och trixande, råkar det bli 1,9 eller 2,1 så går det också bra, 2,0 +/- 0,1 är rock' roll.
Till min hoj rekommenderar Honda bytesintervallet 100 mil. Att byta i tid och otid skadar väl inte men om man inte är helsponsrad finns det väl ingen anledning att byta oftare än så.
*Min varvgrej blinkar rött och säger ifrån vid 10500 varv. Ska jag ställa den högre?
Smaken är som baken. Jag säger nej, Jag brukade också ha den på 10500. Varför? Därför att det passade mig. Först satte jag den på 11500 men då blev växlingen alltid lite sen så jag flyttade ner markören steg för steg och stannade vid 10500. Då vaknade man ur sin slummer i tid och han peta i nästa växel precis i rätt läge.

Bikerbitch skrev:
det är på tiden att man lär sig massor om aprilian så jag börjar med lite meckfrågor.

Byte av kolvringar och kolvar i förebyggande syfte: 500 respektive 1000 mil. Då passar man också på att inspektera cyllarna. Vajrar, växellåda, hjullager och allt annat bör man gå igenom under vinteruppehållet - det är ju då man har tid att pyssla med sådant. Kolla även att tändhattarna inte oxiderat (vanlig felorsak pga vattensprut mot den främre cylindern). Reed-bladen byts också minst en gång per år.

Avgasportarna måste rengöras regelbundet för att fungera bra och bytas ut i förebyggande syfte efter 1000-1500mil (kan hålla längre, men dumt att chansa). Om reglementet skulle tillåta modifiering av portarna, så finns det sätt att få sprinten att hålla bättre, eller helt byta mot t.ex. de tyska i turbin-aluminium. Skrapa inte med hårda föremål, utan rengör med aceton (utan olja) för att lösa upp det värsta av kockset.

Kedjan smörjs med fördel med hypoidolja 80W90 - billigt och bäst :tummenupp Rengör vid behov med fotogen/diesel.

Växellådsoljan tar upp mycket skräp från kopplingen vid hård körning - kör inte mer än 2-300mil (men det är färgen på oljan och mättnaden av junk som bestämmer när det är dags). Synd att låta sådant simma runt för länge bland kuggarna i lådan :)

Lite offtopic men jag undrar hur pass jag kan aplicera dessa servisar på min RGV 250 LV registrerad som jag inte kör på bana med. Det kanske beror på min körstil också men vad tror ni på en ungefär. är det att a i att fördubbla milen på kolv och ringbyte? oljan är ju en sån liten sak så den byter man gärna för ofta nästan känns de som.
Sen sist men inte minst.. vet ni någon bra och billig återförsäljare eller de kanske inte finns någon gemensam för just aprilia och suzuki, tänkte på likheten hos dessa 2 motorer eller aprilia delar kanske passar rakt av?.

Växellådan är rätt känslig på RS/RGV och aprilia rekomenderar faktiskt byte av olja efter 30 mils racekörning. Mest för att man då kan se i tid om det finns aluminiumspån eller annat som tyder på nått skumt. Oljan är dessutom som bäst innom dom milen. Olja är mycket billigare att köpa mot att köpa delar till lådan. Jag bytte till varje race men det är nog ingen fara med att köra 3 race heller. Mer skulle inte jag köra iaf.

Dom gamla 207GP hade rekomendation på lufttryck med 1,7-2,1 fram och 1,9-2,1 bak. 2,0 fram och bak brukar fungera bra. Jag brukade kolla trycket inför varje dag man skulle köra då dom däcken ibland tappade trycket lite efter att stått en tid.

philsson skrev:
...
men vad tror ni på en ungefär. är det att a i att fördubbla milen på kolv och ringbyte?
...

Kolvarna rekomenderas väl att bytas vid normal gatkörning vid 1500-1600 mil. Vid bankörning vid ca 500 mil för att man kör rätt mycket hårdare och för att man vill byta lite tidigare för att inte tappa effekt pga slitaget på dom.

philsson skrev:
...
eller de kanske inte finns någon gemensam för just aprilia och suzuki, tänkte på likheten hos dessa 2 motorer eller aprilia delar kanske passar rakt av?.
...

Är samma motor som Suzuki RGV 250 1991-96. Suzuki som tillverkar motorerna till aprilian. Är designen med aprilia texter utanpå motorkåpor, toppar mm som skiljer och fr.o.m 2001 så fick avgasventilerna en teflonbeläggning.

TomK skrev:
Byte av kolvringar och kolvar i förebyggande syfte: 500 respektive 1000 mil. Då passar man också på att inspektera cyllarna. Vajrar, växellåda, hjullager och allt annat bör man gå igenom under vinteruppehållet - det är ju då man har tid att pyssla med sådant. Kolla även att tändhattarna inte oxiderat (vanlig felorsak pga vattensprut mot den främre cylindern). Reed-bladen byts också minst en gång per år.

Själv har jag aldrig bytt reeds då de alltid har sett fräscha ut men det kanske är fel??
Kan reeds tappa spänsten?

Mina har nog gått ca 2000 mil vid det här laget :D

Last edited by a moderator:
Deefred skrev:
Själv har jag aldrig bytt reeds då de alltid har sett fräscha ut men det kanske är fel?? Kan reeds tappa spänsten?

Mina har nog gått ca 2000 mil vid det här laget :D

Jag har haft reeds som gått av och det efter betydligt kortare distans. Visst blir de lite slappare efter ett tag - det är ju några gånger per sekund som de öppnar och stänger :)

Axxexs skrev:
Växellådan är rätt känslig på RS/RGV och aprilia rekomenderar faktiskt byte av olja efter 30 mils racekörning. Mest för att man då kan se i tid om det finns aluminiumspån eller annat som tyder på nått skumt. Oljan är dessutom som bäst innom dom milen. Olja är mycket billigare att köpa mot att köpa delar till lådan. Jag bytte till varje race men det är nog ingen fara med att köra 3 race heller. Mer skulle inte jag köra iaf.

Dom gamla 207GP hade rekomendation på lufttryck med 1,7-2,1 fram och 1,9-2,1 bak. 2,0 fram och bak brukar fungera bra. Jag brukade kolla trycket inför varje dag man skulle köra då dom däcken ibland tappade trycket lite efter att stått en tid.

Kolvarna rekomenderas väl att bytas vid normal gatkörning vid 1500-1600 mil. Vid bankörning vid ca 500 mil för att man kör rätt mycket hårdare och för att man vill byta lite tidigare för att inte tappa effekt pga slitaget på dom.

Är samma motor som Suzuki RGV 250 1991-96. Suzuki som tillverkar motorerna till aprilian. Är designen med aprilia texter utanpå motorkåpor, toppar mm som skiljer och fr.o.m 2001 så fick avgasventilerna en teflonbeläggning.
Hur ofta bör jag byta olja i RGVn ungefär. Den oljan som ligger i lådan nu har gått lite över 200 mil nu men är från april förra året.

Ang kolvbyten så vet jag inte när de är bytta sist.. hojen har gått 1100 mil med 2 kolvbyten då den gått på bana. Bör jag oroa mig över kolvbyten eller byttes det vid 1000 mil.

Hostar upp den här tråden då.

Jag kör med separat smörjning av tvåtaktsoljan.
Har hört att det är bättre att blanda direkt i bensinen.
Smaken är säkert som baken. Men finns det några nackdelar med att blanda direkt och hur många gör så i t ex 250SP klassen?

Bikerbitch skrev:
Hostar upp den här tråden då.

Smaken är säkert som baken. Men finns det några nackdelar med att blanda direkt och hur många gör så i t ex 250SP klassen?
Separatsmörjningen smörjer bl.a direkt på veven vilket är bra. Nackdelen med separatsmörjningen är ju att det rasar så fort oljan tar slut (lita inte på varningslampan, den kan strejka), eller om pumpen pajar eller om en slang lossar (hände mig).
Däremot hört om prillor där veven har skurit efter övergång till blanda i bensinmetoden.
När jag körde så var det en klar majoritet som behöll separatsmörjningen..

Johan skrev:
Separatsmörjningen smörjer bl.a direkt på veven vilket är bra. Nackdelen med separatsmörjningen är ju att det rasar så fort oljan tar slut (lita inte på varningslampan, den kan strejka), eller om pumpen pajar eller om en slang lossar (hände mig).
Däremot hört om prillor där veven har skurit efter övergång till blanda i bensinmetoden.
När jag körde så var det en klar majoritet som behöll separatsmörjningen..

Hur bökigt är det att koppla in pumpen igen då? Min pump är urkopplad och det där med veven lät ju inte så där jättebra, speciellt inte när den nu är nyrenoverad.. :3freak
Förutsätter att pumpen sitter kvar iallafall...har inte kommit så mycket längre än att ställa in hojen i garaget..

Tack tack Jannika för att du frågar dessa frågor, det blir bara för mig att köra copy/paste för ett inlägg i min verkstadshandbok. :tummenupp

Fick förresten länken till verkstadshandboken för RS250 på nätet. Någon som är intresserad (eller länken finns kanske pulicerad redan här på SH??)

Edit: jag kör separat oljeblandning. Det funkade för förra ägare, så jag kör på det samm.

Bikerbitch skrev:

Bättre ? Nja, det finns både fördelar och nackdelar som Johan redan nämnt. Behåll separatsmörjningen och dina cylindrar kommer att tacka dig ;) Det finns bl.a. ett litet smörjhål mitt för i alla fall en av bommarna (minns ej vilken, nu så här i efterhand). Sämre smörjning, innebär också högre värme (metallen expanderar) och större risk för nyp om oljefilmen brister.

Absolut bäst är att ha en fungerande separatsmörjning (som man får hålla efter så att den garanterat är OK) och att dessutom spilla i lite olja i soppan också, bara som hängslen till livremmen. Du får då aningens högre oljeblandning, men det är bara positivt ur kylnings/smörj-hänseende och ger faktiskt lite bättre effekt tack vare bättre tätning runt kolvringarna. Nackdel: oljan kostar mer än bensin, än så länge...

TomK skrev:
Bättre ? Nja, det finns både fördelar och nackdelar som Johan redan nämnt. Behåll separatsmörjningen och dina cylindrar kommer att tacka dig ;) Det finns bl.a. ett litet smörjhål mitt för i alla fall en av bommarna (minns ej vilken, nu så här i efterhand). Sämre smörjning, innebär också högre värme (metallen expanderar) och större risk för nyp om oljefilmen brister.

Absolut bäst är att ha en fungerande separatsmörjning (som man får hålla efter så att den garanterat är OK) och att dessutom spilla i lite olja i soppan också, bara som hängslen till livremmen. Du får då aningens högre oljeblandning, men det är bara positivt ur kylnings/smörj-hänseende och ger faktiskt lite bättre effekt tack vare bättre tätning runt kolvringarna. Nackdel: oljan kostar mer än bensin, än så länge...

Tack för det här inlägget Tom!!! Nu är det du och jag emot Jörgen Player i oljefrågan. :tungan

Har hört utav en motortekniker på Husqvarnas motorutvecklingsverkstad att man kan gå upp till 7% utan att förlora effekt.

Angående nackdelen priset, så är just Valvoline min enda sponsor så det är inget problem!

Även VRM Roffe är lite påläst i den här frågan, han kanske dyker upp här snart.

/Sleven

*/ ?>
Back