Hej hopp alla Appeägare! dvs ni med Rotax 990 motorn.
Detta gäller alla årsmodeller.
Har nu diskuterat klart med renegade i UK gällande portning av toppar och uppgradering av spjällhus. De har som sagt egna hojjar som går på bana i UK och testar sig fram hela tiden till vad som passar rotax motorn bäst och var man då hittar HK. Och enligt deras senaste tester så har de verkligen lyckats modda topparna väl! Det är en formel 1 mek som gör detta åt dem.
Enkel förklaring på deras sista test är att de portar topparna kollar ventiler så att de är juste för att sedan sätta tebaks dem, dock med en ny sorts packning. En Packining som är svasedd för just detta ändamål... tidigare har de haft problem med att ventilerna har tagit i kolvarna efter ett tag och mao... Krasch!
På testet så använde de org. spjällhus. dvs 50mm. och Renegades air-kit! orginal collector men med ett slip-on... spelar ingen roll vilket slip-on man har i stort sätt.. Och de fick ut mer än 130 hästar ner i asfalten...
Hojen som de tävlar med har dessa prylar gjorda... helsystem, airkit, portade toppar, och chip... i stort sätt det enda de gjort... och den har 138 kusar ner i backen. till detta skall läggas att de nu rejsat den hojjen i 1 år uten problem med motorn...
När det gäller äldre versioner av motorn + Falco så skall vetiler bytas ut till de större som sitter orginal i Millen från -00 (tror jag) blir lite dyrare... men samma effekt!
Med denna info så diskuterade vi vidare om det skulle kunna finnas ett intresse för oss här i gamla svealand att få detta gjort på våra appar... och det räknar jag med att det finns då prislappen är förhållandevis billig i jämförelse med vad man får ut i hästar... själva portningen:
£600 + VAT (tror den e på 18%)
spjälljobb dvs uppgradering till 54mm runt £350 + VAT.
och sen frakt på det... men det är ju allmänt känt att om man är flera som gör det blir frakten mindre för oss alla.. =)
Sen ska det läggas till att vissa kanske bör byta ventiler eller liknande men det märks ganska snabbt när man monterar ner allt... Det är oxå en fråga, hur många kan/vill mecka ner sin egen motor... I det fallet om man är osäker så kan jag ordna det mekandet till en minimal kostnad.
Jag skall ta detta ett steg i taget tänkte jag, dvs jag börjar med att lyfta topparna och skickar dem till jorge i UK. Meckar ihop allt för att sen bänka och se. Det finns mycket mer info om detta...
Nån som känner sig hågad?
KaZ
Detta gäller alla årsmodeller.
Har nu diskuterat klart med renegade i UK gällande portning av toppar och uppgradering av spjällhus. De har som sagt egna hojjar som går på bana i UK och testar sig fram hela tiden till vad som passar rotax motorn bäst och var man då hittar HK. Och enligt deras senaste tester så har de verkligen lyckats modda topparna väl! Det är en formel 1 mek som gör detta åt dem.
Enkel förklaring på deras sista test är att de portar topparna kollar ventiler så att de är juste för att sedan sätta tebaks dem, dock med en ny sorts packning. En Packining som är svasedd för just detta ändamål... tidigare har de haft problem med att ventilerna har tagit i kolvarna efter ett tag och mao... Krasch!
På testet så använde de org. spjällhus. dvs 50mm. och Renegades air-kit! orginal collector men med ett slip-on... spelar ingen roll vilket slip-on man har i stort sätt.. Och de fick ut mer än 130 hästar ner i asfalten...
Hojen som de tävlar med har dessa prylar gjorda... helsystem, airkit, portade toppar, och chip... i stort sätt det enda de gjort... och den har 138 kusar ner i backen. till detta skall läggas att de nu rejsat den hojjen i 1 år uten problem med motorn...
När det gäller äldre versioner av motorn + Falco så skall vetiler bytas ut till de större som sitter orginal i Millen från -00 (tror jag) blir lite dyrare... men samma effekt!
Med denna info så diskuterade vi vidare om det skulle kunna finnas ett intresse för oss här i gamla svealand att få detta gjort på våra appar... och det räknar jag med att det finns då prislappen är förhållandevis billig i jämförelse med vad man får ut i hästar... själva portningen:
£600 + VAT (tror den e på 18%)
spjälljobb dvs uppgradering till 54mm runt £350 + VAT.
och sen frakt på det... men det är ju allmänt känt att om man är flera som gör det blir frakten mindre för oss alla.. =)
Sen ska det läggas till att vissa kanske bör byta ventiler eller liknande men det märks ganska snabbt när man monterar ner allt... Det är oxå en fråga, hur många kan/vill mecka ner sin egen motor... I det fallet om man är osäker så kan jag ordna det mekandet till en minimal kostnad.

Jag skall ta detta ett steg i taget tänkte jag, dvs jag börjar med att lyfta topparna och skickar dem till jorge i UK. Meckar ihop allt för att sen bänka och se. Det finns mycket mer info om detta...
Nån som känner sig hågad?

KaZ