Aphäng eller rätt häng?

Hulken_1

Ny hoj i garaget
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Ingen
Har börjar köra lite mer bana nu och undrar om man sitter liksom rätt på hojen. Slipar överst på puckarna, betyder det att jag hänger för mkt? eller bara för att jag har korta ben?
Vänsterböjen är från Rörken och högern är från esset på Sviestad. Hojen är en ZX9R-98 som påstås ha fotpinnarna inte riktigt lika högt som lite värre maskiner.

Bifogat

• IMG_1900_11.jpg
    IMG_1900_11.jpg
    103 KB · Visningar: 232
  • IMG_3758_1.jpg
    IMG_3758_1.jpg
    94.6 KB · Visningar: 271
Det handlar väl mer om att stället kanske inte sitter hundraprocentigt än om hur du klättrar, eller?

Tror oxå på stället. När jag hadde Dainese så skrapade jag
puckarna helt plana men nu med Spyke`s ställ så blir det
snedskrapat :mad:

Jag har satt puckarna så högt upp som kardborren tillåter.
Egentligen gör det inte så mycket att dom slipar högst upp, tänkte lite på stilen också.
Vad finns det för nackdelar att hänga mycket?

Att du bara sliter puckarna där uppe beror på att du lutar "för lite". Mer nerlägg så kommer slitaget längre ner också :)

Don Quixote skrev:
Att du bara sliter puckarna där uppe beror på att du lutar "för lite". Mer nerlägg så kommer slitaget längre ner också :)

Jo lite mer går ju att luta, men sen när fotpinnen börjar ta i, då bör man nog inte luta mer.
Undrar om det börjar kasa då???
Eller hur långt håller däcken i? med jämnt gaspådrag och en bra linje igenom kurvan.

Hulken_1 skrev:
Jo lite mer går ju att luta, men sen när fotpinnen börjar ta i, då bör man nog inte luta mer.
Eller hur långt håller däcken i? med jämnt gaspådrag och en bra linje igenom kurvan.

Kikat på bilderna och kan rekomendera att flytta ut överkroppen mer. Röven e lagom långt ut men följ med med överkroppen så kroppen är i linje och inte vriden runt styret. Flytta även bak en aning så du inte sitter helt mot tanken för att underlätta detta.

Tänk dock på att det måste kännas rätt/bekvämt. Annars gör det mer skada än nytta.

Hulken_1 skrev:
Du hänger ju mer så att du skall kunna luta hojen mindre och därmed undvika fotpinneskrap.
Se, jag kan det här i teorin. I praktiken gick mina fotpinnar i hela tiden på bana för att jag inte förmådde klättra tillräckligt :)

Don Quixote skrev:
Kikat på bilderna och kan rekomendera att flytta ut överkroppen mer. Röven e lagom långt ut men följ med med överkroppen så kroppen är i linje och inte vriden runt styret. Flytta även bak en aning så du inte sitter helt mot tanken för att underlätta detta.

Tänk dock på att det måste kännas rätt/bekvämt. Annars gör det mer skada än nytta.

Typ så här

Bifogat

• IMG_1980_11.jpg
    IMG_1980_11.jpg
    77.6 KB · Visningar: 100
MrEd skrev:
Du hänger ju mer så att du skall kunna luta hojen mindre och därmed undvika fotpinneskrap.
Se, jag kan det här i teorin. I praktiken gick mina fotpinnar i hela tiden på bana för att jag inte förmådde klättra tillräckligt :)

Egentligen gör man något fel, när pinnarna tar i hela tiden.
Dom kan plötsligt hugga på något på banan ex curbs eller gå i väldigt hårt när fjädringen komprimeras och lyfta bakdäcket.
Då är det tid att börja hänga av.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...