Användning av CRC Bräkleen?

Besten skrev:
AVARAGE, vilka glidpinnar menar du? Mina ok är fastskruvade i gaffelbenen och sen finns det ju bara oket med kolvarna och själva pinnen som håller beläggen på plats. AHA är det den pinnen du menar????

Jag svarar er båda. Jag har nog aldrig sett en cykel som har både flytande skivor OCH flytande ok. Antingen eller är mera regel.
Och Besten, är det inte så att dina skivor har hamnat på sniskan av nån vibration bara? Följ rådet här ovan och massera till discen med en gummiklubba med lite lagom våld kanske det släpper.
Efter att ha varit mycket nära att parkera i en bergvägg, andra kurvan efter ett tokwobbel, har jag lärt mig nåt viktigt om flytande bromsskivor;
Om det wobblar till ordentligt kan de smiska ut okens kolvar i bottenläge med 0% bromskraft till följd (vid första försöket).

För övrigt anser jag att CRC Brääkleen är så nära ett mirakelmedel man kan komma :) Användbart till en massa saker, bromsdetaljer är bara en applicering!
MVH /Micke
 
andersbrink skrev:
Originalverktygsatsen innehåller allt du behöver för att få bort framhjulet. Använd en av plåthylsnycklarna som insexnyckel.

Eftersom du har märkt att en skiva är skev kan det inte skada att försöka rikta den med en gummiklubba (på plats) - den kan ju inte bli annat än perfekt eller mer skev. Ta en tuschpenna och märk upp var den skevar och ge på lite med klubban och snurra sen hjulet igen och märk upp var den nu skevar åt för håll. Har du tur blev den rak.


I orginalverktygssatsen finns det ingen insex i rätt storlek för högersidan? Däremot finns det för vänstersida.
Funkar det att lossa de två små horisontella insexbultarna på vänster gaffelben och använda sig av 1 enda insexnyckel för axeln genom framhjulet? Jag trodde man var tvungen att använda 1 på varje sida....??? :va

Snacka om bortkommen.... :3freak
 
AlfaGTV skrev:
Jag svarar er båda. Jag har nog aldrig sett en cykel som har både flytande skivor OCH flytande ok. Antingen eller är mera regel.
Och Besten, är det inte så att dina skivor har hamnat på sniskan av nån vibration bara? Följ rådet här ovan och massera till discen med en gummiklubba med lite lagom våld kanske det släpper.
Efter att ha varit mycket nära att parkera i en bergvägg, andra kurvan efter ett tokwobbel, har jag lärt mig nåt viktigt om flytande bromsskivor;
Om det wobblar till ordentligt kan de smiska ut okens kolvar i bottenläge med 0% bromskraft till följd (vid första försöket).

För övrigt anser jag att CRC Brääkleen är så nära ett mirakelmedel man kan komma :) Användbart till en massa saker, bromsdetaljer är bara en applicering!
MVH /Micke


Tack för varningen det får en ju att fundera!
Vad tror du om prisfrågan angående framhjulslagret?

//Martin
 
Du behöver inte lossa på hylsan för att få loss hjulet. Släpp bara på insexorna på gaffelbenen (endast axelsidan) och skruva ut hjulaxeln.

Leta annars upp lämplig bult med 17mm sexkantsskalle och två muttrar. Skallen på bulten blir insexskallen och muttrarna låser varandara så du kan spänna åt resp håll.
 
majtii skrev:
Du behöver inte lossa på hylsan för att få loss hjulet. Släpp bara på insexorna på gaffelbenen (endast axelsidan) och skruva ut hjulaxeln.

Det har jag fårstått, och att man skall lossa på höger gaffelben. Men det var där det var storlek 23mm insex som jag inte hade. Tanken var om jag kunde lossa på hylsan i stället och gå "baklänges" då jag har rätt insexstorlek på vänstersida (hylsan). Men då kommer väl problemet när man skall få tillbaka hjulet och inte har ett mothåll på högersida? :va



Leta annars upp lämplig bult med 17mm sexkantsskalle och två muttrar. Skallen på bulten blir insexskallen och muttrarna låser varandara så du kan spänna åt resp håll.


Du är inte så dum du, smart tänkt! :tummenupp
Detta skall jag absolut testa :)

//martin
 
Hittade tyvärr ingen bult med rätt size på skallen så jag åkte till HD i bromma (var på vägen till jobbet) och de lånade snällt ut en stor 22mm insex. Detta verktyg finns i verktygssatsen till Buell, dock inga andra bra att ha verktyg. :va

Hur som haver så skall jag fixa framhjulslagret, men det stora problemet är 2 ,förhoppningsvis bara 1, skev/skeva bromsskivor fram.
Har ni några bra tips på BRA och relativt billiga skivor till min ZX6R-99. (diameter 300mm)

//martin
 
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top