Använder sig inte "proffs" av detta?

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Ser mer och mer tävlingshojar både på utländska sidor och även här i Sverige som är fullpreppade med allt vad man kan tänka sig behövs inom racing (på cykeln) men de flesta saknar stompgrip, eazygripp, snakeskinn, tanktredz eller vad de alla heter för att ge bättre grep om tanken vid olika situationer.

Då kommer min undran, varför?
varför kör inte "proffsen" med detta?

Jag är inte direkt ngt proffs, men jag gillar det inte för att jag upplever att det gör det svårare att glida omkring på hojen vid snabba sidoförflyttningar.
Dom gånger jag sätter är små rimpor som endast ska hjälpa avlasta lite vid inbromsningar

Alpinestars har ju gummipads på insidan av knät för att göra samma sak som stompgrips. Bland andra Lorenzo har det.

"A soft grip area on inner surface of the knee/leg protection enhances contact with the bike."
- Alpinestars hemsida

Sen är det väl så att det är lite skillnad på hur CSS och SMC lär ut och hur proffsen kör. Att tex knipa runt tanken vid inbromsning är det ingen som gör.

Sen är det väl så att det är lite skillnad på hur CSS och SMC lär ut och hur proffsen kör. Att tex knipa runt tanken vid inbromsning är det ingen som gör.

Där ser man! trodde basic var att knipa knäna runt tanken :S

Där ser man! trodde basic var att knipa knäna runt tanken :S

Och det är det säkert för vissa, alla kör olika jag kör både och beroende på bana och hur långt in i racet jag är.
Sen tror jag inte att alla specar att det sitter stomp grips på då det är en liten kostnad jämfört med allt annat på hojen.

Och det är det säkert för vissa, alla kör olika jag kör både och beroende på bana och hur långt in i racet jag är.
Sen tror jag inte att alla specar att det sitter stomp grips på då det är en liten kostnad jämfört med allt annat på hojen.

Tänkte inte på spec. som de skriver om hojen utan av bilder de lägger upp eller liknande.

Jag har liksom aldrig känt nåt behov att ha mera fäste mot tanken... Men så är jag inget proffs heller... :D

Som Perra skrev, så kniper jag inte mot tanken när jag bromsar. Så jag har liksom aldrig tänkt tanken "Shit vad det glider, jag måste ha mera grepp..."

Men alla har olika körstilar, och det finns säkert dom som tycker att stompgrips är helt ovärderligt... Tror aldrig jag sett det på en MotoGP hoj dock... :va

Edit: Har kollat lite bilder och det verkar som att en del använder det i MotoGP faktiskt. Pedrosa bl.a. Dock såg jag bilder på Rossi, Lorenzo, Stoner, mfl där det inte satt några Stompgrips på hojarna... Som sagt... En smaksak...

Last edited:
Vet inte mer än att vid förra motoGP kommenterade speakern att Lorenzo (tror jag?) var den enda som fortfarande körde utan pads...

Meh!? Får du inte ont i kewken om du bromsar med räjsbromsar utan att knipa om tanken?
:gråta

Jag har liksom aldrig känt nåt behov att ha mera fäste mot tanken... Men så är jag inget proffs heller... :D

Som Perra skrev, så kniper jag inte mot tanken när jag bromsar. Så jag har liksom aldrig tänkt tanken "Shit vad det glider, jag måste ha mera grepp..."

Men alla har olika körstilar, och det finns säkert dom som tycker att stompgrips är helt ovärderligt... Tror aldrig jag sett det på en MotoGP hoj dock... :va

Har kört bana både med och utan, personliga uppfattningen är att det inte hjälper så mkt på bana, annat än att man fastnar ibland.

Dock på väg tycker jag det är större skillnad, kanske har att göra med att man inte ålar runt på mkt på hojen? :confused:

På en rejshoj har man inte lika hal sittdyna som på en gathoj. Det hjälper en hel del vid inbromsningar tycker jag.

Och på bana sitter man ju inte rakt på hojen när man bromsar utan man har redan flyttat ut rumpan lite. Då kan man låta insidan av låret ta bromskraften mot tanken istället för att knipa ihjäl ljumskarna. Resten får man ta med armarna.

Och kör man fort nog även i kurvorna tycker jag behovet av att ha bra grepp mot tanken minskar eftersom luftmotståndet hjälper till att avlasta armarna.

Annars tycker jag det är mycket skönt med tankgreppsprodukter även om mina techspec är så slitna nu att dom knappast kan göra någon större nytta.

Jag personligen kör alltid med "grepp" på tanken. Ibland (inte ofta) kniper jag lite med knäna runt tanken om det är långa hårda inbromsningar. När man hänger ut kraftigt ifrån hojen känns det skönt med lite grepp också, tycker jag.

Jag vaxar min tank för att inte fastna i den vid förflyttningar, och vid inbromsningar har jag redan hängt ut lite så insida lår tar upp en del av vikten (ett måste om man väger som en riktig karl).

Så sätten att köra hoj skiljer sig allt lite ifrån person till person.

Början av säsongen bromsade jag väldigt tidigt för att jag inte fick ner farten tillräckligt, funderade som fan hur alla kunde bromsa om mig. Testade att knipa knäna om tanken istället för att lägga vikten på armarna och detta hjälpte enormt. Kunde bromsa så att framhjulet låste sig och tappade grepp, lite finjusteringar av returen på gaffeln bromsar jag så pass bra nu att lägger man inte rumpan långt bak på sadeln blir det stoppies.

Så när man med lite teknikjusteringar inser att inbromsningarna blir så mycket bättre, och undrar varför jag inte knipit bättre med knäna för att bromsa effektivt ser tävlingshojar utan tankgrep blir man självklart fundersam.

De kanske inte bromsar utan gasar mer runt hela banan. Men just detta med knipa knäna om tanken gör jag mest efter ex. långa rakan på Gälleråsen, andra ställen runt banan har jag inget minne av det.

Jag har sett det på Stoners hoj, och vill minnas även på Pedrosas. :) Så nog finns de där...

Nyheter
Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2