Använder ni depåstöd?

Finns inget motiv att avlasta dämparen annat än för att minska trycket på packboxarna, fjädern överlever en vinter problemfritt, moderna dämpare har ju topoutfjädrar med så man avlastar ju faktiskt de genom att inte lyfta hojen så man får väl välja vilken fjäder man vill avlasta....

Sen är ju en bakdämparfjäder redan förspänd om du så släpper av all justerbar förspänning så den blir inte avlastad iaf., fram kan du nog avlasta fjädern genom att släppa all förspänning och lyfta då men samma där, då lastar du ju topoutfjädern istället (om du har en sådan då).

Trycket på packboxar är inget problem att ta hänsyn till heller, dämparen är redan trycksatt och den stora tryckökningen kommer inte förrän slutet på slaget, fram har du nästan försumbart tryck innan du sätter dig på hojen med så man kan bortse från det med.

Kvar är bara däcken, rejält med luft eller så lyfter man för att hålla de i skick annars är det bara att köra bort ev. deformationer på våren, mindre problem på hoj än bil då vikten är så låg.
Sommarbilen jag hade fick platta när den stod en hel vinter men har inte upplevt det som ett problem på hoj.

Finns ingen anledning alls annat än den man själv har alltså, bekvämt, utrymme, mekning, utan stöd eller annat valfritt, kör hårt, på depå eller sidostöd, bara kör hårt. :tummenupp
 
Jo, det är sant att sidostödet tar en del vikt, men tror det är försumbart i det stora hela.

Har dock aldrig någonsin hört att en fjäder skulle ta skada av att inte vara komprimerad, oavsett vilken fjäder det gäller. Köper man nya fjädrar kan de ju ha legat många år på hyllan.

Tvärtom däremot, att en fjäder som under lång tid komprimeras för hårt statiskt kommet att tappa fjäderkraft är ju väl känt.

Nu är ju fjädrarna komprimerade även när både gaffel och sving är i sitt ytterläge, så om de är i ytterläge eller några millimeter komprimerade har ingen betydelse enligt mig.

Tror vi kan summera det med att varken däck eller fjädring påverkas av om hojen står på depåstöd eller sidostödet över vintern, det är en rent praktisk fråga.
 
Såg inte He riks inlägg förren efter jag skrivet, han summerade det rätt bra.
 
Vid mek, självfallet.
Och vid vinterförvaring, tar mmindre plats, sardiner hade fått skämmas....
 
För att förtydliga - Jag undrade helt enkelt varför folk använde depåstöd under längre tid, om de gjorde så.

Vilket som är "bäst", är jag inte så noga med. Då även jag anser den lilla skillnaden vara försumbar.
Jag hade helt enkelt en felaktig (på oerhört lösa grunder) bild av folks användning av depåstöd, och anledning till detta. :glömdet

Att det spar plats känns ju absolut som en rimlig anledning.
 
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Back
Top