Finns inget motiv att avlasta dämparen annat än för att minska trycket på packboxarna, fjädern överlever en vinter problemfritt, moderna dämpare har ju topoutfjädrar med så man avlastar ju faktiskt de genom att inte lyfta hojen så man får väl välja vilken fjäder man vill avlasta....
Sen är ju en bakdämparfjäder redan förspänd om du så släpper av all justerbar förspänning så den blir inte avlastad iaf., fram kan du nog avlasta fjädern genom att släppa all förspänning och lyfta då men samma där, då lastar du ju topoutfjädern istället (om du har en sådan då).
Trycket på packboxar är inget problem att ta hänsyn till heller, dämparen är redan trycksatt och den stora tryckökningen kommer inte förrän slutet på slaget, fram har du nästan försumbart tryck innan du sätter dig på hojen med så man kan bortse från det med.
Kvar är bara däcken, rejält med luft eller så lyfter man för att hålla de i skick annars är det bara att köra bort ev. deformationer på våren, mindre problem på hoj än bil då vikten är så låg.
Sommarbilen jag hade fick platta när den stod en hel vinter men har inte upplevt det som ett problem på hoj.
Finns ingen anledning alls annat än den man själv har alltså, bekvämt, utrymme, mekning, utan stöd eller annat valfritt, kör hårt, på depå eller sidostöd, bara kör hårt.
Sen är ju en bakdämparfjäder redan förspänd om du så släpper av all justerbar förspänning så den blir inte avlastad iaf., fram kan du nog avlasta fjädern genom att släppa all förspänning och lyfta då men samma där, då lastar du ju topoutfjädern istället (om du har en sådan då).
Trycket på packboxar är inget problem att ta hänsyn till heller, dämparen är redan trycksatt och den stora tryckökningen kommer inte förrän slutet på slaget, fram har du nästan försumbart tryck innan du sätter dig på hojen med så man kan bortse från det med.
Kvar är bara däcken, rejält med luft eller så lyfter man för att hålla de i skick annars är det bara att köra bort ev. deformationer på våren, mindre problem på hoj än bil då vikten är så låg.
Sommarbilen jag hade fick platta när den stod en hel vinter men har inte upplevt det som ett problem på hoj.
Finns ingen anledning alls annat än den man själv har alltså, bekvämt, utrymme, mekning, utan stöd eller annat valfritt, kör hårt, på depå eller sidostöd, bara kör hårt.
