Använder du bakbromsen?

Använder du bakbromsen?

• Antal röstningar
    0
Jag använder den inte, har tillräckligt mycket annat att tänka på när jag går in i kurvan.

Tja....

Jag använder det själv då jag kör 2-t racer i avsaknad av motorbroms samt på övriga cyklar för att tygla rycket när man går från avslag till gas i regn.

sen jag skaffat er-6:an med abs har jag börjat använda den,,då behöver man inte koncentrera sig på den utan det e bara till o trycka till :D

bra hjälp för att få ut baken....och på vägen är står den ju för 40% av bromsverkan, konstigt att dissa den tycker jag. :va

Bakbromsen fungerar ju lite som fenan på ett flygplan, det stabiliserar upp vid färd rakt fram. Jag förstår inte banförare som inte vill utnyttja de 5-10% till som finns att hämta där bak.

....och på vägen är står den ju för 40% av bromsverkan... :va
Nu pratar du bilar?! :va

Last edited:
bra hjälp för att få ut baken....och på vägen är står den ju för 40% av bromsverkan, konstigt att dissa den tycker jag. :va
De 40% är inte mycket att ha när bakhjulet är i luften. Vid bankörning ger bakbromsen mer problem än nytta för 99% av förarna.

Jag förstår inte banförare som inte vill utnyttja de 5-10% till som finns att hämta där bak.

Nu pratar du bilar?! :va

På en stor fyrtaktare så är där motorbroms nog för att sköta den uppgiften, i kombination med en slirkoppling så tror jag man gör bäst i att skippa fotbroms in i kurvan.

man kan andvända bakbromsen föra att flytta vikten frammåt o där efter få bättre grepp fram vid inbromsningar...eller nått sånnt va det, bromssträckan o stabiliteten blir iaf bättre om man andvänder bak också. :)

Man ska bromsa 70% med frambromsen och 30% med bakbromsen enligt körskolerna.

Och då måste det ju vara korrekt....

Körskola och uppkörning har inget med MC körning att göra och framförallt inte banåkning. De flesta av beteendena man nöter in där är direkt kontraproduktiva.

Jag brukar använda bakbromsen när jag kör med passagerare på gata, tycker det blir lite mjukare inbromsning och det verkar som passageraren tycker det blir behagligare. Kör jag själv brukar jag inte använda den så ofta, men på bana använder jag den inte. Har nog med annat att fundera på då som spårval, rätt växel osv. (är ovan att köra bana...)

Motorbromsen räcker gott och väl vid hårda inbromsningar.

Använder dock bakbromsen vid bromsning vid rödljus och korsningar, när man vill sträcka på sig.

Nej bara i nödfall, tycker det kan hjälpa ibland när hojen blir instabil under inbromsning.

Jag åker enbart på gata, och där är den en stor fördel när det är varierande väglag, man får lätt en uppskattning om greppet i vägbanan om man först testar lite med bakbromsen t.ex..

Också när man ska bromsa svagt i vissa situationer som kanske bara uppstår i trafiken kan det vara smidigare att använda bakbromsen än att fippla med fingrarna.

Även om jag gör en mycket hård inbromsning rakt fram så lägger jag lite svagt tryck bak för att få en indikation på när bakhjulet börjar bli lätt. Vilket inte händer speciellt ofta i trafiken och därför har jag mindre koll på var gränsen går än t.ex. en racerförare som gör 7 hårda inbromsningar per minut och därför får en bra uppfattning väldigt snabbt av det.

Man kan ju trycka till med bakbromsen först, så att man får ner det i backen och sedan trycka till med frambromsen så blir det ju bättre bromsverkan. Förflytta tyngden till bakhjulet innan man kör med handbromsen så att säga

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...