Använda trestegsladdare på installerat batteri?

Leone

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Hoj
Ingen
Jag har en EU-moped som har ett 12v elsystem.
Och för att komma åt batteriet så är det en del skruvande och sånt tjafs.
Och man vill ju kunna ladda batteriet en del då och då, speciellt under vintern.

Så jag funderar på att dra en kabel (plus och minus) direkt ifrån batteriet till
själva förvaringsdelen under sätet som man enkelt öppnar med nyckeln. För att koppla på laddaren.

Jag äger en trestegsladdare som jag köpt på clas ohlson:
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=161937750
Laddström 0,2/0,75 A.

Men då är frågan: Går det?
Ja menar medans man laddar då så är ju batteriet inkopplat/påkopplat i EU-mopeden som vanligt.

Kommer det att kunna skada elektroniken i mopeden på något vis?

Kom gärna med förslag på vad man kan göra annars.

Bifogat

• 36-4019.jpg
    36-4019.jpg
    2.8 KB · Visningar: 239
Last edited:
Nej det är normalt ingen fara. Vanlig modifiering. Till bla Shorai och C-tech-laddarna följer det tom med kablage för att göra en sån anslutning.

Ok, va bra. men vilken typ av Ampere på säkringen pratar vi om då?

Dvs om man vill ha en säkring på sladdarna som går till batteriet.
Så dom inte går sönder om man laddar och så att dom går sönder när dom ska.

Ok, va bra. men vilken typ av Ampere på säkringen pratar vi om då?

Dvs om man vill ha en säkring på sladdarna som går till batteriet.
Så dom inte går sönder om man laddar och så att dom går sönder när dom ska.

Du behöver inte ha ngn säkring, så gott som alla moderna laddare är kortslutningsskyddade.

Även din om du läser i din länk.

Fast då det ändå kommer vara en kabel som sitter fast i förvaringsutrymmet så vet man aldrig om det kan slitas bort av något verktyg eller så om man bromsar hårt som ligger i förvaringsdelen som kortsluter på något vis, eller om något kommer åt polerna i kontakten (fast jag gör specialkablar med nån smart hona/hane anslutning så inget metall sticker ut ifrån kontakten i mopeden, men med hane kontakt ifrån laddaren) Alltså en ren och skär säkerhet för sånna händelser... För det är ju som sagt var en direktkabel till batteriet vi pratar om. :)

Du behöver inte ha ngn säkring, så gott som alla moderna laddare är kortslutningsskyddade.

Även din om du läser i din länk.

Det kan vara bra att avsäkra kabeln man ansluter till + närmast batteriet om man ska dra ut en "pigtail", då den teoretiskt kan kortslutas mot jorde.

Med det sagt har jag aldrig gjort så, men det ÄR rätt att avsäkra kabeln.

I såna fall kan du säkra med en 2-6A säkring, kraftig nog för att inte laddaren ska bränna den, klen nog att brinna innan något annat gör det....

Fast då det ändå kommer vara en kabel som sitter fast i förvaringsutrymmet så vet man aldrig om det kan slitas bort av något verktyg eller så om man bromsar hårt som ligger i förvaringsdelen som kortsluter på något vis, eller om något kommer åt polerna i kontakten (fast jag gör specialkablar med nån smart hona/hane anslutning så inget metall sticker ut ifrån kontakten i mopeden, men med hane kontakt ifrån laddaren) Alltså en ren och skär säkerhet för sånna händelser... För det är ju som sagt var en direktkabel till batteriet vi pratar om. :)

Sätt då en hängsäkring på pluskabeln, så nära batteripolen du kan. Ta en säkringstorlek som med god marginal överstiger laddarens maxström.

Edit: Guw hann före

Edit: Guw hann före

Great minds stink alike...

Jag var så jäkla snabb att jag skrev innan hans eget inlägg tillochmed.

Gossen hade ju förutsett dom problem som kunde uppstå, det är sånt som skiljer klantmekaniker från duktiga sådana.

Ungefär som när du skruvar Jörgen, alltid ett steg före i tanken innan händerna kopplas in...

Ok, tack ska ni ha för svaren :)
Då är det bara mekningen kvar då.

Lycka till. Välkommen till SH. Ser att detta var dina första inlägg

Great minds stink alike...

Jag var så jäkla snabb att jag skrev innan hans eget inlägg tillochmed.

Gossen hade ju förutsett dom problem som kunde uppstå, det är sånt som skiljer klantmekaniker från duktiga sådana.

Ungefär som när du skruvar Jörgen, alltid ett steg före i tanken innan händerna kopplas in...

Ja klokt att om möjligt avsäkra allt som ligger på batteriets pluspol. Helt rätt. Jag tänkte inte riktigt denna gång. På min hoj är laddkabeln väldigt kort.

Last edited:
Ja klokt att om möjligt avsäkra allt som ligger på batteriets pluspol. Helt rätt. Jag tänkte inte riktigt denna gång. På min hoj är laddkabeln väldigt kort.

Visst hade du bytt till ett higtech batteri nu?

Jag hade ingen underhållsladdare på min hoj i vinter, dessutom stod den ute hela vintern.

När jag skulle flytta efter den för att ställa den på laddning stoppade jag i nyckeln och provade, den tuggade igång på under minuten utan att ladda först.

Biltemas Gel-batteri överraskade mig.

Ja just det, hej till trådstartaren också, så här går det på SH, trådarna kapas och spårar ur till något annat rätt snart.

Visst hade du bytt till ett higtech batteri nu?

Jag hade ingen underhållsladdare på min hoj i vinter, dessutom stod den ute hela vintern.

När jag skulle flytta efter den för att ställa den på laddning stoppade jag i nyckeln och provade, den tuggade igång på under minuten utan att ladda först.

Biltemas Gel-batteri överraskade mig.

Ja just det, hej till trådstartaren också, så här går det på SH, trådarna kapas och spårar ur till något annat rätt snart.

Ja jag köpte ett Shorai i vintras. Väger 960 gram i jämförelse med mitt Yuasa på 6.5 kg. Köpte nyligen även en Shorai-laddare till det batteriet. Det ska tydligen balansera lifepo-cellerna. Shorai-batteriet och laddaren har funkat fint hittills. Har inga problem att starta min motor. Har dock bara kört ca 150 mil med det.

Last edited:
Nyheter
Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...